Ruchebanen i Tivoli
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 29-02-04 21:29

Håber det er riftig gruppe.

http://www.tivoli.dk/composite-1602.htm

Det er ellers noget af et ingeniørarbejde, eller er det?

Er her nogen her der ved hvordan man får samlet sådan en fætter? Som når man
køber i Ikea?

Jesper

Fra : Allan D. Pedersen.

Dato : 29-02-04 21:54

Ahhåå.. Er det Skanska som står for byggearbejdet.. 8-o
dem som lavede fisketorvet og den sorte diamant osv?.

1 fisketorvet som står og synker i jorden samtidig med at parkeringspladsen
oven på er sunket meget mere end hvad man regnede med.

2 Diamanten hvis fasade så småt står og smuldrer + fugtihghed problemer i
kælderen.

he,
hvilker minder mig om et film citat fra Armagadon. "Vil du føle dig tryk når
du sidder inden i en maskine med over 1mio bevælige dele bygget af den
billigeste tilbuds giver?"

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-02-04 22:05

Scripsit "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk>

> http://www.tivoli.dk/composite-1602.htm

> Er her nogen her der ved hvordan man får samlet sådan en fætter?

Den ser ud til at være boltet sammen.

> Som når man køber i Ikea?

Næppe. Ikeamøbler skal ikke holde til kræfter i samme størrelsesorden,
men derimod være nogenlunde pæne at se på (skønt der er delte meninger
om om det lykkes). Derfor er samlingerne normalt udført skjult eller i
det mindste indfældet i materialet.

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."

Fra : PM

Dato : 29-02-04 23:22

Synes Tivoli udvikler sig for meget i retningen af "tivoli" men tiltagende
mangel på æstetik.

Tror den "gamle have" er ved at miste sit særpræg og dermed sidestiller den
med andre etablissementer omkring i Europa.

Den bliver nemmere og nemmere at udkonkurrere

PM

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 02-03-04 17:00

PM wrote:
> [...]
>
> Tror den "gamle have" er ved at miste sit særpræg og dermed
> sidestiller den med andre etablissementer omkring i Europa.

De kunne jo have gjort det med stil, sådan som Fårup:

http://www.faarupsommerland.dk/default.asp?kategori1=action&id1=185

\MK

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-03-04 18:46

Jesper Nielsen wrote:

> Håber det er riftig gruppe.

Ja, det tror jeg.

> http://www.tivoli.dk/composite-1602.htm
>
> Det er ellers noget af et ingeniørarbejde, eller er det?

Ja, det vil jeg da helt sikkert mene! Der må være en masse 3D-beregninger
som skal laves og man laver nok også nogle computersimuleringer.

Kraftpåvirkningerne for sådan en fætter er jo nok ikke helt små, ved max.
belastning. Men den sværeste konstruktion er nok den part, som ses til
venstre i øverste billede (jeg kigger på billedet lige overfor der, hvor
der står "byggepladsen, uge 8").

Her bliver konstruktionen meget avanceret med en kraftpåvirkning som går
mange forskellige retninger. Til højre i billedet ser det primært ud til at
rutschebanen kun går op/ned og igennem et loop og det er lettere at regne
på.

> Er her nogen her der ved hvordan man får samlet sådan en fætter? Som når
> man køber i Ikea?

Tjaa, jeg vil gætte på at man bare samler sådan én som man ville samle en
almindelig lille rutschebane, bare i større målestok. For alle delene
leveres jo nok i færdige moduler som skal boltes/svejses fast vha.
samlingstegninger.

Det sværeste må være udviklingsarbejdet og at koordinere hele projektet. Det
er nok kun firmaer med megen erfaring i den slags, der laver sådan noget.

Det skal jo gerne være sikkerhedsmæssigt forsvarligt og det er sikkert ikke
svært at få en sådan rutschebane til at virke i blot én sæson.

Men efterhånden som tiden går, slides delene og der kan opstå
udmattelsesrevner og det er her at den faglige ekspertise koster dyrt, men
det er også pengene værd... Boltene skal også hele tiden efterspændes, idet
de konstant giver sig... Og svejsningerne nedsætter materialets styrke. Der
er mange ting at holde styr på... Fundamentet skal være i orden...

mvh.
Martin Jørgensen