/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
creamygirl 610
berpox 610
jomfruane 570
10  3773 570
Rim og remser
Fra : BB


Dato : 28-02-04 22:47

Hej NG
Er der nogen der kender flere rim og remser a la;
- logaritmen til en sum tager man kun hvis man er dum.
- ved man ej log(1) er 0 er man dummere end et hul.




 
 
Henning Makholm (29-02-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 29-02-04 02:07

Scripsit "BB" <t150732xxx@yahoo.co.nz>

> Er der nogen der kender flere rim og remser a la;
> - logaritmen til en sum tager man kun hvis man er dum.
> - ved man ej log(1) er 0 er man dummere end et hul.

Det er da nogen ret fjogede remser.

1a) Der er adskillige anvendelser indenfor fx datalogi hvor det er
relevant at tage logaritmer af tal som man har nået ved at lægge
sammen.

1b) Med en vis ret kan man endda hævde at man er "dummere" ved at tage
logaritmen af et produkt - logaritmer blev netop opfundet for at
man *i stedet* for at tage produkter kunne tage logaritmer af
*faktorerne* og så lægge dem sammen.

2) Hvorfor i alverden skulle man være "dum" bare fordi man ikke har
nogen paratviden om logaritmefunktioner?

--
Henning Makholm "Monarki, er ikke noget materielt ... Borger!"

Bertel Lund Hansen (29-02-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-02-04 09:13

Henning Makholm skrev:

>> - ved man ej log(1) er 0 er man dummere end et hul.

>Det er da nogen ret fjogede remser.

Enig. De stammer fra en tid hvor læreren mobbede eleverne.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

BB (29-02-2004)
Kommentar
Fra : BB


Dato : 29-02-04 09:46

Hej NG
I må da meget undskylde hvis vi har fremprovokeret dårlige minder fra
matematik undervisningen.
Men baggrunden for spørgsmålet om rim og remser var netop at vi sad nogle
stykker og talte om matematik undervisningen fra gymnasiet. Vi syntes nu de
var meget sjove, men det har jo nok noget at gøre med at vores matematiklære
var meget sympatisk.
Om så vi har husket remserne helt korrekt, det er noget andet.
Mange hilsner
BB


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:4m7340l09ta0ekrp1snc9jj6ei8ntq6rth@news.stofanet.dk...
> Henning Makholm skrev:
>
> >> - ved man ej log(1) er 0 er man dummere end et hul.
>
> >Det er da nogen ret fjogede remser.
>
> Enig. De stammer fra en tid hvor læreren mobbede eleverne.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/



Bertel Lund Hansen (29-02-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-02-04 10:19

BB skrev:

> I må da meget undskylde hvis vi har fremprovokeret dårlige minder fra
>matematik undervisningen.

Du behøver ikke undskylde. Dit spørgsmål er helt i orden, men vi
fremsætter bare vores mening om den slags remser.

> Men baggrunden for spørgsmålet om rim og remser var netop at vi sad nogle
>stykker og talte om matematik undervisningen fra gymnasiet. Vi syntes nu de
>var meget sjove, men det har jo nok noget at gøre med at vores matematiklære
>var meget sympatisk.

Jeg havde i gymnasiet en af de bedste matematiklærere man kan få.
Den slags remser blev overhovedet ikke nævnt. Vi havde alt for
travlt med sjov matematik og matematik der blev gjort spændende.

Men om læreren er sympatisk eller ej, så ændrer det ikke ved at
det er en mobbeholdning der ligger bag remserne.

Formlen for omregning mellem sinus og cosinus - (sinv)^2 +
(cosv)^2 = 1 - kaldes i den sammenhæng for idiotformlen og
omdøbes efter den første elev der laver fejl i den til f.eks.
Torbenformlen. Og ... kennst du nicht Akkusativ, dann bist du
wirklich dumm. Der er masser af en slags.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Herluf Holdt, 3140 (29-02-2004)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 29-02-04 10:38

Bertel Lund Hansen skrev:
> Jeg havde i gymnasiet en af de bedste matematiklærere man
> kan få. Den slags remser blev overhovedet ikke nævnt. Vi havde
> alt for travlt med sjov matematik og matematik der blev gjort
> spændende.

Jeg ville nu godt have haft at noget af den "real memory", som
i folkeskolen blev fyldt op med salmevers, var blevet 'opladet'
med nogle gode huskeregler. For eksempel indenfor grammatik,
matematik, fysik og kemi.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere


Bertel Lund Hansen (01-03-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 01-03-04 06:40

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>Jeg ville nu godt have haft at noget af den "real memory", som
>i folkeskolen blev fyldt op med salmevers, var blevet 'opladet'
>med nogle gode huskeregler. For eksempel indenfor grammatik,
>matematik, fysik og kemi.

Hov hov! Huskeregler er fortræffelige. De skal bare ikke
fomuleres så de generer nogen.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Sune Storgaard (29-02-2004)
Kommentar
Fra : Sune Storgaard


Dato : 29-02-04 10:45

Bertel Lund Hansen mumbled his insignificant opinion in:
18b3405o90jpep0cpftbcqh397bql4q591@news.stofanet.dk

> Men om læreren er sympatisk eller ej, så ændrer det ikke ved at
> det er en mobbeholdning der ligger bag remserne.

Hvis man lige pludselig bliver præsenteret for 40 nye formler og 50
læresætninger der skal huskes udenad, så er sådanne remser faktisk meget
anvendelige.

Hvor grove de så må være er vel en smags sag og afhængig af hvem der skal
lære den. Men hvis man arbejder med logaritmer, antager jeg at man har nået
en vis modenhed...

Durch für gegen ohne wieder um Kennst du nicht das neue Reich dann bist du
wirklich dum .. Sjovt nok så husker man dem, det er jo ligesom pointen med
dem..

Jeg har aldrig selv været på selvmordets rand fordi jeg en overgang ikke
kunne huske nogle remser/læresætninger.

> Formlen for omregning mellem sinus og cosinus - (sinv)^2 +
> (cosv)^2 = 1 - kaldes i den sammenhæng for idiotformlen og
> omdøbes efter den første elev der laver fejl i den til f.eks.
> Torbenformlen. Og ... kennst du nicht Akkusativ, dann bist du
> wirklich dumm. Der er masser af en slags.

Man fristes jo til at spørge hvor mange formler som bærer "Bertel" navnet ?




Bertel Lund Hansen (29-02-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-02-04 20:22

Sune Storgaard skrev:

>Man fristes jo til at spørge hvor mange formler som bærer "Bertel" navnet ?

Ingen.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jeppe Stig Nielsen (29-02-2004)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 29-02-04 13:14

Bertel Lund Hansen wrote:
>
> Formlen for omregning mellem sinus og cosinus - (sinv)^2 +
> (cosv)^2 = 1 - kaldes i den sammenhæng for idiotformlen

Ja, det er jo et ret intetsigende navn, men jeg må indrømme at jeg
stadig bruger det. Også selvom formlen vist kun omtales som grund-
relationen i den bog jeg underviser efter. Så må vi håbe jeg gør mig
umage med at det ikke skal virke som om en elev er »idiot« hvis han
ikke kan huske formlen, eller hvis han ikke får den idé at bruge netop
denne formel i en konkret situation.

> og
> omdøbes efter den første elev der laver fejl i den til f.eks.
> Torbenformlen.

Det lyder ikke så rart.

Men man kan også bruge det positivt. Fx kan man i en periode kalde
formlen f'(x) = n·x^(n-1) for »Torbens formel« hvis denne elev var
den første der gættede hvordan potensfunktioner differentieres. Så
længe alt foregår i en kærlig og respektfuld atmosfære.

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Ivar (29-02-2004)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 29-02-04 19:01


Henning Makholm skrev:

> 2) Hvorfor i alverden skulle man være "dum" bare fordi man ikke har
> nogen paratviden om logaritmefunktioner?

Remserne stammer utvivlsomt fra dengang, hvor logaritmer blev brugt
som hjælpemiddel til større multiplikations- og divisions-regnestykker.
En vis paratviden om logaritmer var et krav, hvis man skulle have gavn
af dem.


Ivar Magnusson



Martin Larsen (29-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 29-02-04 19:44

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev i en meddelelse news:404228f6$0$55934$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Remserne stammer utvivlsomt fra dengang, hvor logaritmer blev brugt
> som hjælpemiddel til større multiplikations- og divisions-regnestykker.
> En vis paratviden om logaritmer var et krav, hvis man skulle have gavn
> af dem.
>
Logaritmerne var forudsætningen for at forstå regnestokken,
lommeregnerens forløber. Der var skoler med kæmperegnestokke -
gad vide om de findes endnu?

Mvh
Martin



Henning Makholm (29-02-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 29-02-04 21:11

Scripsit "Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk>
> Henning Makholm skrev:

> > 2) Hvorfor i alverden skulle man være "dum" bare fordi man ikke har
> > nogen paratviden om logaritmefunktioner?

> Remserne stammer utvivlsomt fra dengang, hvor logaritmer blev brugt
> som hjælpemiddel til større multiplikations- og divisions-regnestykker.

Nå. Hvorfor i alverden skulle man være "dum" bare fordi man ikke har
nogen paratviden om logaritmefunktioner.

> En vis paratviden om logaritmer var et krav, hvis man skulle have gavn
> af dem.

Hvorfor i alverden skulle man være "dum" fordi man ikke har den paratviden?

--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"

Martin Larsen (29-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 29-02-04 21:32

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse news:877jy51wal.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...
>
> Hvorfor i alverden skulle man være "dum" fordi man ikke har den paratviden?
>
Det forudsættes formentlig at pågældende tidligere har
fået indskærpet at denne viden er meget vigtig. Det kan
selvfølgelig også være Alzheimer eller andet.

Mvh
Martin



Henning Makholm (29-02-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 29-02-04 21:54

Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>
> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev

> > Hvorfor i alverden skulle man være "dum" fordi man ikke har den paratviden?

> Det forudsættes formentlig at pågældende tidligere har
> fået indskærpet at denne viden er meget vigtig.

Er man per definition "dum" hvis man ikke er enig i at finde den
paratviden vigtig nok til at gå og huske på den?

--
Henning Makholm "First chapter, the plot advances,
second chapter, Ayla makes a discovery that
significantly enhances Palaeolithic technology, third
chapter, Ayla has sex with someone, and repeat ad infinitum."

Martin Larsen (29-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 29-02-04 22:14

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse news:87y8qlzjwg.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...
> Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>
>
> > Det forudsættes formentlig at pågældende tidligere har
> > fået indskærpet at denne viden er meget vigtig.
>
> Er man per definition "dum" hvis man ikke er enig i at finde den
> paratviden vigtig nok til at gå og huske på den?
>
Ja, for så er man ikke klar over vigtigheden af kooperation
i undervisningen. Desuden når man nok ikke særlig langt, hvis
ikke man kan acceptere at der kan findes ting som ikke er
umiddelbart forståelige.

Mvh
Martin



Henning Makholm (29-02-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 29-02-04 22:12

Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>
> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev
> > Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>

> > > Det forudsættes formentlig at pågældende tidligere har
> > > fået indskærpet at denne viden er meget vigtig.

> > Er man per definition "dum" hvis man ikke er enig i at finde den
> > paratviden vigtig nok til at gå og huske på den?

> Ja, for så er man ikke klar over vigtigheden af kooperation
> i undervisningen.

Kooperation i undervisningen??? Hvad rabler du om?

> Desuden når man nok ikke særlig langt, hvis ikke man kan acceptere
> at der kan findes ting som ikke er umiddelbart forståelige.

Er man "dum" hvis man er ligeglad med logaritmer? Det har jeg
adskillige bekendte der (mig bekendt) er, og dog finder jeg dem ikke
spor dumme. Og jeg er ret sikker på at de ikke desto mindre ville tage
det ovenfra og ned hvis der dukkede en eller anden tilfældig filjes op
og "indskærpede" at logaritmer er "meget vigtige".

--
Henning Makholm "En tapper tinsoldat. En dame i
spagat. Du er en lykkelig mand ..."

Martin Larsen (29-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 29-02-04 22:47

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse news:87llmlzj2d.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...
> Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>
> > "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev
> > > Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>
>
> > > > Det forudsættes formentlig at pågældende tidligere har
> > > > fået indskærpet at denne viden er meget vigtig.
>
> > > Er man per definition "dum" hvis man ikke er enig i at finde den
> > > paratviden vigtig nok til at gå og huske på den?
>
> > Ja, for så er man ikke klar over vigtigheden af kooperation
> > i undervisningen.
>
> Kooperation i undervisningen??? Hvad rabler du om?

Jeg antager at en lærer præsenterer remsen for nogle elever,
som er tilstede for at lære.
>
> > Desuden når man nok ikke særlig langt, hvis ikke man kan acceptere
> > at der kan findes ting som ikke er umiddelbart forståelige.
>
> Er man "dum" hvis man er ligeglad med logaritmer?

Løsrevet stiller du nu et andet spørgsmål.

Mvh
Martin



Henning Makholm (01-03-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 01-03-04 01:14

Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>
> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev

> Jeg antager at en lærer præsenterer remsen for nogle elever,
> som er tilstede for at lære.

Så de elever skal altså til at kalde de af deres bekendte, der er
ligeglade med logaritmer "dummere end huller"?

> > Er man "dum" hvis man er ligeglad med logaritmer?

> Løsrevet stiller du nu et andet spørgsmål.

Nej. At være ligeglad med logaritmer er en fuldstændig legitim grund
til ikke at være klar over hvad log(1) er. Remsen påstår derfor at
folk der er ligeglade med logaritmer er "dummere end et hul".

--
Henning Makholm "... a specialist in the breakaway
oxidation phenomena of certain nuclear reactors."

Martin Larsen (01-03-2004)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 01-03-04 10:37

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse news:87smgtbf0z.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...
>
> Så de elever skal altså til at kalde de af deres bekendte, der er
> ligeglade med logaritmer "dummere end huller"?
>
Nej, de kan jo nøjes med at sige det indirekte

Mvh
Martin



Ivar (29-02-2004)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 29-02-04 22:52


Henning Makholm skrev:

> > En vis paratviden om logaritmer var et krav, hvis man skulle have gavn
> > af dem.
>
> Hvorfor i alverden skulle man være "dum" fordi man ikke har den paratviden?

Enten er man "dum" eller "sød" !
Du skal ikke tage ordet "dum" så bogstaveligt. Hvis en gymnasie-elev ikke
kan betjene en lommeregner, vil han hurtigt kunne få prædikatet "dum".
Hvis du skruer dit digital-vækkeur tredive år eller mere tilbage, ville du
helt sikkert kunne opleve det samme med logaritme-regning.


Ivar Magnusson



Jeppe Stig Nielsen (29-02-2004)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 29-02-04 22:26

Ivar wrote:
>
> Remserne stammer utvivlsomt fra dengang, hvor logaritmer blev brugt
> som hjælpemiddel til større multiplikations- og divisions-regnestykker.
> En vis paratviden om logaritmer var et krav, hvis man skulle have gavn
> af dem.

I øvrigt forventes det fortsat at elever (på ungdomsuddannelser med
B-niveau-matematik eller højere) véd at

log(a·b) = log(a) + log(b)

samt at udtrykket log(a+b) ikke kan omskrives på nogen »kanonisk« måde.

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Lasse Reichstein Nie~ (01-03-2004)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 01-03-04 01:43

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> Nej. At være ligeglad med logaritmer er en fuldstændig legitim grund
> til ikke at være klar over hvad log(1) er. Remsen påstår derfor at
> folk der er ligeglade med logaritmer er "dummere end et hul".

Ja. Det er en lære-remse, de tager sig kunstneriske friheder, og er
ikke bange for at fortælle at dem der ikke husker dem, er dumme.
Det er set før.

/L "Durch, für, gegen, ohne, wider, um, kannst du nicht den Akkusativ,
dann bist du wirklich dumm"
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Bertel Lund Hansen (01-03-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 01-03-04 06:29

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

>Ja. Det er en lære-remse, de tager sig kunstneriske friheder, og er
>ikke bange for at fortælle at dem der ikke husker dem, er dumme.
>Det er set før.

Ja, men vi mangler stadig en begrundelse for at man skulle være
dum fordi man ikke kender logartitmer.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Martin Larsen (01-03-2004)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 01-03-04 10:08

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:5fi540djlf7mr30kc855ubh60h77bo4ood@news.stofanet.dk...
> Lasse Reichstein Nielsen skrev:
>
> >Ja. Det er en lære-remse, de tager sig kunstneriske friheder, og er
> >ikke bange for at fortælle at dem der ikke husker dem, er dumme.
> >Det er set før.
>
> Ja, men vi mangler stadig en begrundelse for at man skulle være
> dum fordi man ikke kender logartitmer.


Hvis du ser dig i stand til at undgå at dreje spørgsmålet, kan
du se det forklaret i mit 1. svar til Henning.

Om det mere generelle spørgsmål (om ikke at interessere sig
for logaritmer) vil jeg mene, at hvis denne holdning er à priori
givet, er det et tydeligt tegn på dumhed. Hvis personen hævder
iøvrigt at interessere sig for matematik, vil jeg også mene at det
må ses som et tegn på dumhed at se bort fra en af de allervigtigste
funktioner.

Mvh
Martin



Henning Makholm (01-03-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 01-03-04 10:12

Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>

> Om det mere generelle spørgsmål (om ikke at interessere sig
> for logaritmer) vil jeg mene, at hvis denne holdning er à priori
> givet, er det et tydeligt tegn på dumhed.

Hvem siger den er det?

> Hvis personen hævder iøvrigt at interessere sig for matematik,

Hvem siger han/hun gør det?

--
Henning Makholm "This imposes the restriction on any
procedure statement that the kind and type
of each actual parameter be compatible with the
kind and type of the corresponding formal parameter."

Martin Larsen (01-03-2004)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 01-03-04 10:47

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse news:877jy5szi5.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...
> Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>
>
> > Hvis personen hævder iøvrigt at interessere sig for matematik,
>
> Hvem siger han/hun gør det?
>
Det gør jeg

Mvh
Martin



Regnar Simonsen (01-03-2004)
Kommentar
Fra : Regnar Simonsen


Dato : 01-03-04 17:51

Bertel Lund Hansen :
> Ja, men vi mangler stadig en begrundelse for at man skulle være dum fordi
man ikke kender logartitmer

Ordet "Dum" opfattes åbentbart lidt forskelligt.

Det kan f.eks. betyde en "træls person"

Man kan også definere dumhed som mangel på omtanke - eller ligefrem
intelligens.

Endelig kan man knytte begrebet til viden - og her vil en, der ikke har så
meget viden på et område være dummere end en, der har; så simpelt er det.


--
Hilsen
Regnar Simonsen



Bertel Lund Hansen (01-03-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 01-03-04 19:11

Regnar Simonsen skrev:

>Endelig kan man knytte begrebet til viden - og her vil en, der ikke har så
>meget viden på et område være dummere end en, der har;

Hvis man er dummere på ét område, er man så dum?

Hvad så hvis man måler mange områder og styrken er forselligt
fordelt hos de to personer? Er de så begge to dumme?

>så simpelt er det.

Når nogen bruger ordet "simpelt", trækker jeg min pistol.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Regnar Simonsen (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Regnar Simonsen


Dato : 02-03-04 00:37

Bertel Lund Hansen
> Hvis man er dummere på ét område, er man så dum?

Ja-da; til det; der er så sikkert andre områder, man er klog på.
Jeg kan f.eks. huske, at jeg var ret dum til at lære salmevers, da jeg gik i
skole. Til gengæld lærte jeg alle hovedsteder uden af; og senere pi med 350
decimaler. Så disciplinen "Hovedsteder på jordkloden" var jeg knap så dum
til.
Jeg har også engang optrådt som fodbolddommer - og det var jeg meget dum til
!
Jeg har også mødt piger, der har sagt "Din dumme dreng".

Så jeg konstaterer bare, at der er nuancer i brugen af ordet "dum"; men nu
er vi vist ovre i sprogvidenskab.

> Når nogen bruger ordet "simpelt", trækker jeg min pistol.

Av, den var straks værre


--
Hilsen
Regnar Simonsen



Kristian Damm Jensen (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Damm Jensen


Dato : 02-03-04 07:41

Bertel Lund Hansen wrote:

> Når nogen bruger ordet "simpelt", trækker jeg min pistol.

Da er da i al fald en simpel løsning.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
The opposite of a correct statement is a false statement. But the
opposite of a profound truth may well be another profound truth. --
Niels Bohr.


Bertel Lund Hansen (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 02-03-04 22:51

Kristian Damm Jensen skrev:

>> Når nogen bruger ordet "simpelt", trækker jeg min pistol.

>Da er da i al fald en simpel løsning.

*BANG*

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Henning Makholm (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 02-03-04 22:52

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>
> Kristian Damm Jensen skrev:

> >> Når nogen bruger ordet "simpelt", trækker jeg min pistol.

> >Da er da i al fald en simpel løsning.

> *BANG*

Der er noget galt med din pistol hvis den går af bare fordi du trækker den.

--
Henning Makholm "We will discuss your youth another time."

Kristian Damm Jensen (01-03-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Damm Jensen


Dato : 01-03-04 12:30

BB wrote:
> Hej NG
> Er der nogen der kender flere rim og remser a la;
> - logaritmen til en sum tager man kun hvis man er dum.
> - ved man ej log(1) er 0 er man dummere end et hul.

Carlsberg Brygger Aldrig Cognac
Altid Bajer Altid Bajer

eller

(x) (cb ac)
(-) = (-- , --)
(y) (ab ab)


--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Over the centuries, mankind has tried many ways of combating the forces
of evil...prayer, fasting, good works and so on. Up until Doom, no one
seemed to have thought about the double-barrel shotgun. Eat leaden
death, demon... -- Terry Pratchett

Jeppe Stig Nielsen (01-03-2004)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 01-03-04 16:32

Kristian Damm Jensen wrote:
>
> (x) (cb ac)
> (-) = (-- , --)
> (y) (ab ab)

Øh, hvad betyder den formel? Er det noget talteori a la
http://mathworld.wolfram.com/JacobiSymbol.html ?

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Kristian Damm Jensen (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Damm Jensen


Dato : 02-03-04 07:40

Jeppe Stig Nielsen wrote:
> Kristian Damm Jensen wrote:
>>
>> (x) (cb ac)
>> (-) = (-- , --)
>> (y) (ab ab)
>
> Øh, hvad betyder den formel? Er det noget talteori a la
> http://mathworld.wolfram.com/JacobiSymbol.html ?

Det er formlen for en løsning af to ligninger med to ubekendte - i min
kluntede ascii-notation.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Outside of a dog, a book is man's best friend, and inside a dog it's
too dark to read. -- Groucho Marx


Jeppe Stig Nielsen (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 02-03-04 23:52

Kristian Damm Jensen wrote:
>
> >> (x) (cb ac)
> >> (-) = (-- , --)
> >> (y) (ab ab)
> >
> > Øh, hvad betyder den formel? Er det noget talteori a la
> > http://mathworld.wolfram.com/JacobiSymbol.html ?
>
> Det er formlen for en løsning af to ligninger med to ubekendte - i min
> kluntede ascii-notation.

O.k.
Hvordan lyder så de to ligninger som det løser?

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Martin Larsen (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 03-03-04 10:00

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:40451006.B42804E9@jeppesn.dk...
>
> O.k.
> Hvordan lyder så de to ligninger som det løser?
>
Jeppe - som du spørger ax=c og by=c

Mvh
Martin



Henning Makholm (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 03-03-04 10:07

Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>
> "Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev

> > Hvordan lyder så de to ligninger som det løser?

> Jeppe - som du spørger ax=c og by=c

Hvorfor er din løsning så så kompliceret? Den korrekte løsning af det
lignings"system" er

x = c/a

y = c/b

Og x/y, hvis du endelig vil udregne det, er = b/c.

--
Henning Makholm "En tapper tinsoldat. En dame i
spagat. Du er en lykkelig mand ..."

Kristian Damm Jensen (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Damm Jensen


Dato : 03-03-04 07:11

Jeppe Stig Nielsen wrote:
> Kristian Damm Jensen wrote:
>>
>>>> (x) (cb ac)
>>>> (-) = (-- , --)
>>>> (y) (ab ab)
>>>
>>> Øh, hvad betyder den formel? Er det noget talteori a la
>>> http://mathworld.wolfram.com/JacobiSymbol.html ?
>>
>> Det er formlen for en løsning af to ligninger med to ubekendte - i
>> min kluntede ascii-notation.
>
> O.k.
> Hvordan lyder så de to ligninger som det løser?

(a)x + (b)y = (c)

hvor (a), (b2) og (c) er vektorer, hhv. (a1, a2), (b1, b2) og (c1, c2).
Fuldt udskrevet bliver lignerne dermed

a_1 x + b_1 y = c_1
a_2 x + b_2 y = c_2

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Do everything possible to enrich the cultures of the city, by breaking
the city, as far as possibel, into a vast mosaic of small and different
subcultures, each with its own spatial territory,, and each witht the
power to create its own distinct lifestyle. Make sure that the
subcultures are small enough, so that each person has access to the
full variaty of life styles in the subcultures near his own. --
Alexander et. al.: A Pattern Language


Henning Makholm (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 03-03-04 15:01

Scripsit "Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk>

> >>>> (x) (cb ac)
> >>>> (-) = (-- , --)
> >>>> (y) (ab ab)

> >>> Øh, hvad betyder den formel?

> Fuldt udskrevet bliver lignerne dermed

> a_1 x + b_1 y = c_1
> a_2 x + b_2 y = c_2

Aha. Så hvis vi læser "cb" m.v. som determinanter og "(x/y)" som
(x,y), får vi Cramers formel. Den synes jeg nu det er lettest bare at
huske i sin n-dimensionale udgave, men mig om det...

--
Henning Makholm "*Dansk Folkeparti*, nazistisk orienteret dansk parti
1941-1945, grundlagt af Svend E. Johansen og Th.M. Andersen"

Jeppe Stig Nielsen (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 03-03-04 16:13

Henning Makholm wrote:
>
> [...] Cramers formel. Den synes jeg nu det er lettest bare at
> huske i sin n-dimensionale udgave, men mig om det...

Det er helt klart lettere. Men i gymnasiet møder man kun 2×2-deter-
minanter, og så er det lidt svært at se det generelle mønster.

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Martin Larsen (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 03-03-04 15:12

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:c24j2k$1prlqf$1@ID-146708.news.uni-berlin.de...
> Jeppe Stig Nielsen wrote:
> > Kristian Damm Jensen wrote:
> >>
> >>>> (x) (cb ac)
> >>>> (-) = (-- , --)
> >>>> (y) (ab ab)
> >>>
> >>> Øh, hvad betyder den formel? Er det noget talteori a la
> >>> http://mathworld.wolfram.com/JacobiSymbol.html ?
> >>
> >> Det er formlen for en løsning af to ligninger med to ubekendte - i
> >> min kluntede ascii-notation.
> >
> > O.k.
> > Hvordan lyder så de to ligninger som det løser?
>
> (a)x + (b)y = (c)
>
Ok, Cramers løsningsformel i besynderlig notation.

Mvh
Martin



Jeppe Stig Nielsen (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 03-03-04 16:11

Kristian Damm Jensen wrote:
>
> >>>> (x) (cb ac)
> >>>> (-) = (-- , --)
> >>>> (y) (ab ab)
> >>>
> >>> Øh, hvad betyder den formel? Er det noget talteori a la
> >>> http://mathworld.wolfram.com/JacobiSymbol.html ?
> >>
> >> Det er formlen for en løsning af to ligninger med to ubekendte - i
> >> min kluntede ascii-notation.
> >
> > O.k.
> > Hvordan lyder så de to ligninger som det løser?
>
> (a)x + (b)y = (c)
>
> hvor (a), (b2) og (c) er vektorer, hhv. (a1, a2), (b1, b2) og (c1, c2).
> Fuldt udskrevet bliver lignerne dermed
>
> a_1 x + b_1 y = c_1
> a_2 x + b_2 y = c_2

Ah ja, Cramers regel. Med andre ord

det(c,b) det(a,c)
(x,y) = ( -------- , -------- )
det(a,b) det(a,b)

Nu kan jeg godt se hvad du mener.

For n lineære ligninger med n ubekendte får man
http://mathworld.wolfram.com/CramersRule.html

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Torben Ægidius Mogen~ (01-03-2004)
Kommentar
Fra : Torben Ægidius Mogen~


Dato : 01-03-04 14:30

"BB" <t150732xxx@yahoo.co.nz> writes:

> Er der nogen der kender flere rim og remser a la;
> - logaritmen til en sum tager man kun hvis man er dum.
> - ved man ej log(1) er 0 er man dummere end et hul.

Der er selvfølgelig de mange huskeremser om cifrene i pi, f.eks.,

Her I læse, i disse sætninger, en vigtig regel,
der giver cirklens nøjagtige omkreds

som dog lider af at sidste ciffer burde være rundet op, da det
efterfølgende ciffer er 9. Eller den engelske:

How I wish I could recollect pi.
Eureka, cried the great inventor:
Christmas pudding, Christmas pie,
Is the problem's very centre

som rimer, har flere cifre og ikke nogen afrundingsfejl. Den ses
nogle gange uden det indledende "How", da det skanner bedre.

Indenfor astronomi er der en remse til at huske stjernetyperne (O, B,
A, F, G, ...):

Oh, be a fine girl, kiss me right now, sweetheart.

   Torben

Torben Ægidius Mogen~ (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Torben Ægidius Mogen~


Dato : 02-03-04 12:02

torbenm@diku.dk (Torben Ægidius Mogensen) writes:


> Der er selvfølgelig de mange huskeremser om cifrene i pi, f.eks.,
>
> Her I læse, i disse sætninger, en vigtig regel,
> der giver cirklens nøjagtige omkreds
>
> som dog lider af at sidste ciffer burde være rundet op, da det
> efterfølgende ciffer er 9.

Her er et Pi-haiku, jeg lavede i går:

Har I målt i tværs?
Omkredsen er radius
Gange pi's dobbel.

Ikke så mange cifre som ovenstående, men det er svært med de
begrænsninger et Haiku sætter. Sidste ciffer er 6, da det er en
afrunding af 589..., så det er ikke end fejl.

   Torben

Per Abrahamsen (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Per Abrahamsen


Dato : 02-03-04 14:40

Ikke et rim eller remse, men den virker alligevel:

Læreren vælger to piger fra klassen, og beder dem holde hænder så
deres arme tilsammen udgør en cirkel.

"Som I kan se, cirklens omkreds er 2 pi r".

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste