Fast fedtstof til flydende form
Fra : Edvard Holm

Dato : 27-02-04 05:17

Hej
Kan nogen fortælle mig hvordan man kan få fast fedtstofs smeltepunkt
nedsat så det forbliver flydende ?
Anker

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-02-04 05:47

Scripsit globalemu@post.cybercity.dk (Edvard Holm)

> Kan nogen fortælle mig hvordan man kan få fast fedtstofs smeltepunkt
> nedsat så det forbliver flydende ?

Hvilke midler har du til rådighed? Hvilke krav stiller du til
slutresultatet?

--
Henning Makholm "We can hope that this serious deficiency will be
remedied in the final version of BibTeX, 1.0, which is

Fra : mendoza

Dato : 27-02-04 11:58

"Edvard Holm" <globalemu@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Kan nogen fortælle mig hvordan man kan få fast fedtstofs smeltepunkt
> nedsat så det forbliver flydende ?
> Anker

Steg en and.

--
Mendoza

Fra : Edvard Holm

Dato : 28-02-04 00:59

"mendoza" <mendoza@nospam.dk> wrote in message news:<doF%b.1738$vr.134@news.get2net.dk>...
> "Edvard Holm" <globalemu@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>

> Steg en and.

Hej igen.

Resultatet skal være at det faste fedtstof skal være flydende ved 18
til 20 grader celsius. og være stabilt.

Hvis der skal bruges et eller andet specielt udstyre vil jeg gerne
vide hvilket ??

Hilsen
anker

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 29-02-04 19:09

Edvard Holm wrote:

> [...]
>til 20 grader celsius. og være stabilt.
>
>Hvis der skal bruges et eller andet specielt udstyre vil jeg gerne

Doh, det giver altså ikke meget mening. Et givent fedtstof er fast ved
en bestemt temperatur. Hvis du ændrer det kemisk, bliver det flydende(og
det er ikke nemt, nemmere at gå den modsatte vej). Det virker mere
rationelt at starte med et flydende fedtstof, men eftersom du ikke siger
noget om sammenhængen er det svært at komme med gode råd.
Men generelt vil fedtstoffer med mange dobbeltbindinger være flydende,
mens få eller ingen vil give en fastere konsistens, ved stuetemperatur.
Dette benyttes ved hærdning, hvor dobbeltbindinger mættes. At gå den
modsatte vej kræver ret voldsom kemi og kan næppe betale sig...

mvh
Jeppe

Fra : Per A. Hansen

Dato : 27-02-04 18:02

"Edvard Holm" <globalemu@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Kan nogen fortælle mig hvordan man kan få fast fedtstofs smeltepunkt
> nedsat så det forbliver flydende ?

Man skal vel fjerne nogle af brintbindingerne.

Per A. Hansen

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 27-02-04 19:31

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> writes:

> "Edvard Holm" <globalemu@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Man skal vel fjerne nogle af brintbindingerne.

Så vidt jeg husker fra min 3.g kemiundervisning skal man lede efter et
fedtstof, hvor der er mange dobbeltbindinger (mellem
kulstofatomer). Eksempelvis kan du købe noget rapsolie eller
olivenolie.

Kulstofkæderne i rapsolie er mere stive på grund af dobbeltbindingerne
og derfor har de sværere ved at pakke sig i en fast struktur.

Det er lidt tid siden jeg har lavet mad. Når fedt størkner, er det så
en faseovergang?

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/