PEM-"elektrolyse" - hvad gør polymeren
Fra : Bo Warming

Dato : 26-02-04 22:41

Min datters gymnseiekemiundervisning omfatter noget om PEM som vist er en
smart måde at lave vand til brint og ilt, hvor en polymer-membran har en
katalystisk funktion.
Men der bruges vist også strøm - dog uden tilsætning af elektrolyt der
skaber høj jon-koncentration.
P i PEM står for proton , E er vist Exchange, M er vist membrane - men hvad
er nyskabelsen helt præcist?
Eller er det en brændselscelle der laver strøm? Mon platinmetal er
katalysator - og hvor er energibesparelsen - at der ikke behøves så meget
varmespild som ved elektrolyse i alkaliopløsning eller svolvsyreopløsning?

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : EjS

Dato : 27-02-04 11:34

> Min datters gymnseiekemiundervisning omfatter noget om PEM som vist er en
> smart måde at lave vand til brint og ilt, hvor en polymer-membran har en
> katalystisk funktion.

Ja - men bare omvendt (brint og ilt til vand)

> [...]
> skaber høj jon-koncentration.
> P i PEM står for proton , E er vist Exchange, M er vist membrane - men

Der er ingen nyskabelse. Teknologien har eksisteret i lang tid (er brugt i
mange satellitter og bl.a. alle USA's rumskibe) men er først nu ved at være
konkurrencedygtig på det kommercieller marked.

> Eller er det en brændselscelle der laver strøm? Mon platinmetal er
> katalysator - og hvor er energibesparelsen - at der ikke behøves så meget
> varmespild som ved elektrolyse i alkaliopløsning eller svolvsyreopløsning?

Virkningsgraden er højere end el fra kul/olie etc. Men dertil kommer
produktion/distribution af brint som er lidt problematisk.

Du kan købe brint brændselscelle legetøj på miniHYDROGENs hjemmeside.

MVH EjS

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 27-02-04 18:14

> Min datters gymnseiekemiundervisning omfatter noget om PEM som vist er en
> smart måde at lave vand til brint og ilt, hvor en polymer-membran har en
> katalystisk funktion.

Som nævnt forløber processen omvendt - se f.eks. flg. animation :

http://www.humboldt.edu/~serc/animation.html
--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 27-02-04 18:38

Regnar Simonsen wrote:

>Som nævnt forløber processen omvendt - se f.eks. flg. animation :

> [...]
Njah, det kommer vel an på, om man vil have brint eller strøm. Svjv
virker den begge veje...

Fra : Bo Warming

Dato : 28-02-04 01:41

"Jeppe Madsen" <pjm@symbiona.ki.ku.dk> wrote in message

> Njah, det kommer vel an på, om man vil have brint eller strøm. Svjv
> virker den begge veje...

Her en endnu mere imponerende animation, men er der fremtid i den snilde
fornyelse, og hvilken vej mest? - som brændselscelle eller elektrolyse??

Og handler det om platin som opløser mono-atomisk H og hvad var det svære i
udvikling af denne omvendte brændselscelle, og er energibesparelsen mange %
og handler det om at alkalisk analyse har varmespild i elektrolytten????
http://www.gagarin.is/nyorka/index_en.html

Fra : Per A. Hansen

Dato : 27-02-04 17:57

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> varmespild som ved elektrolyse i alkaliopløsning eller svolvsyreopløsning?

Det er en brændselscelle.
PEM ( Proton Exchange Membrane) brændselsceller arbejder ved ca 70-100 gr.
C - og er lette at regulere.
PEM kræver ren brint for at fungere.
De vil egne sig til udstyr, der kræver en hurtig start, f.eks. køretøjer og
elektriske apparater.
Cellen er velegnet til mindre anlæg og forventes på længere sigt at blive
ret billig.
PEM-cellerne bliver nu støttet også støttet fra det offentlige, efter at man
tidligere
havde satset mest op SOFC-cellen.

Per A. Hansen