TriEthylAmin vs. TriMethylAmin
Fra : Anders

Dato : 26-02-04 16:46

Hej!

Hvordan kan det være at TriEthylAmin er svært opløseligt i vand mens
TriMethylAmin er letopløseligt? Først troede jeg at det var pga. at
triMethylamin havde højere polaritet, men ifølge et program jeg har er det
triEthylamin, der har højst polaritet...

//anders

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 27-02-04 15:45

Anders wrote:

> [...]
>triMethylamin havde højere polaritet, men ifølge et program jeg har er det
>triEthylamin, der har højst polaritet...

Tjah, svært og svært, det opløses da i en vis grad. Men der er flere
faktorer der spiller ind. Molekylerne er usymmetriske, hvilket betyder
at der vil være et dipolmoment, der giver anledning til polariteten. I
trimethylamin vil de tre methylgrupper være meget tætte på hverandre, og
dermed 'skærmer' de bedre for nitrogenet grundet steriske hindringer. i
triethylamine er de mindre methylengrupper bundet til nitrogen og dette
giver bedre plads til asymmetrien og dermed det reelle dipolmoment.
Opløseligheden i et polært solvent som vand må antages primært at gå via
nitrogenatomet, idet CH-entiteterne ikke i sig selv solvatiseres
nævneværdigt. Forskellen i opløselighed er da formodentlig grundet det
større volumen af CH-entiteter et solventmolekyle ser.

Mvh
Jeppe