Gravitometer
Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-02-04 13:52

Jeg kom til at tænke på i går, om man har bygget apparater, der kan
måle tyngdekraften.

Jeg kunne umiddelbart forestille mig, at det kunne lade sig gøre med
en eller anden gyroskopisk anordning, men hvordan kalibrerer man den?
Det er jo nødvendigt, hvis man skal måle Solens og Månens træk.

Er der nogen, der ved noget om sådan et apparat eller har lyst til at
teoretisere derom?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Steen

Dato : 26-02-04 15:08

Peter B. Juul wrote:

> Jeg kom til at tænke på i går, om man har bygget apparater, der kan
> måle tyngdekraften.

Mmm. Tag en vægt. Put en liter vand ovenpå. Hvis vægten viser "1 kg", så er
tyngdeaccelerationen 9,8 m/s². Hvis den kun viser "0,5 kg", så er den kun
det halve

Mvh Steen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-02-04 15:53

"Steen" <virker@ikke.invalid> writes:

> Mmm. Tag en vægt. Put en liter vand ovenpå. Hvis vægten viser "1 kg", så er
> tyngdeaccelerationen 9,8 m/s². Hvis den kun viser "0,5 kg", så er den kun
> det halve

Ja, det er klart.

Men hvis vi nu siger, at jeg har mit "gravitometer" på Jorden og
ønsker at måle hvor meget månen trækker lige nu, så virker ovenstående
jo kun, når Månen står lodret over vægten.

Jeg er interesseret i overvejelser om en dims, der kan udpege, at der
i øjeblikket er et træk på p m/s² i retning x,y,z og q m/s² i retning
x1,y1,z1.

Umiddelbart vil man jo kun kende et samlet træk i en retning. Vi kan
vel med vores viden om Jordens træk (som vel er uforandret?) regne ud,
hvad det samlede træk fra bevægelige masser er - men kan vi
differentiere mellem Solen og Månen?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 26-02-04 16:32

Peter B. Juul wrote:
> [...]
> Det er jo nødvendigt, hvis man skal måle Solens og Månens træk.
>
> Er der nogen, der ved noget om sådan et apparat eller har lyst til at

Hej Peter

Gravitation er et svært fænomen og man tror på, at den bedste måde at
modellere gravitation/"tyngdekraft" er som en konsekvens af rumtidens
krumning om masse- og energi-ophobninger.

Gravitation skal ikke modelleres som en egentlig kraft, som Galileo
Galilei gjorde.

Det var Albert Einstein, som kom med modelleringen i den generelle
relativitetsteori. Indtil videre har hans generelle relativitetsteori
holdt stik - og det med mange decimaler. Men der er stadig usikkerhed om
modellen, så den bliver til stadighed testet.

Rumtidskrumning udbreder sig med lysets(=gravitationens) hastighed fra
masse- og energi-ophobninger.

Kig f.eks. på denne side:
http://da.wikipedia.org/wiki/Gravitation

Fra sidens henvisninger haves f.eks.

Measuring gravity with precision...:
http://www.cerncourier.com/main/article/40/6/11

Physics World, January 1999, Physics in Action: Spacecraft anomalies put
gravity to the test:
http://physicsweb.org/article/world/12/1/5

The Geodetic Effect: Measuring the Curvature of Space-time:
http://einstein.stanford.edu/content/story_of_gpb/gpbsty3.html

-

08.09.2002 Forskere vil måle tyngdekraftens hastighed.
I dag den 8. september vil en gruppe forskere forsøge af eftervise et
af de grundlæggende principper bag Einsteins generelle
relativitetsteori. De vil, ved hjælp af moderne teknologi og en
usædvanlig konstellation af himmellegemer, måle tyngdekraftens
hastighed:
http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?Avis=IG&Dato=20020908&Kategori=NATUR&Lopenr=209060007&Ref=AR

Is the gravity of distant objects the cause of inertia?:
http://einstein.stanford.edu/gen_int/relativity/a11195.html
Citat: "... We do not really know. General relativity and Mach's
Principle seem to suggest that this is true...."

Big Bang Teorien, gyro precession film:
http://cph.ing.dk/konf/root/rumfart/html/0385.all.html#403

Ring laser Gyro:
http://cph.ing.dk/konf/root/rumfart/html/0338.all.html#340

mvh/Glenn

-

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-02-04 17:02

Glenn Møller-Holst <glenn@x.dk> writes:

> [...]
> krumning om masse- og energi-ophobninger.
>
> Gravitation skal ikke modelleres som en egentlig kraft, som Galileo

Men er det ikke muligt at måle på den som sådan alligevel?

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 26-02-04 17:30

Peter B. Juul wrote:

> Men er det ikke muligt at måle på den som sådan alligevel?

Hej Peter

Hvis med "den" mener rumtidskrumningen - jo det kan du godt.

Hvis du med "den" mener "tyngdekraften", så kan du per definition ikke,
da tyngdekraften ikke eksisterer. Men med ret mange decimaler stemmer
Galileo Galilei's formel og det er derfor, at der stadig undervises i
den i folkeskolen, selvom den ifølge den generelle relativitetsteori er
en forkert teori/modellering.

-

Her er lidt om rumtiden:
http://da.wikipedia.org/wiki/Rumtid

F.eks. er dette bemærkelsesværdigt - partiklernes gensidige
"kraft"-virkning er også resultatet af rumtidskrumningen:

Robert Rutkiewicz: Explaining Particle Force:
http://home.att.net/~bob.rutkiewicz/force.htm
Citat: "...Particles move together not because there is something
pulling them together, they all are traveling in the straightest line
possible, its just that space is curved..."

-

Stanford, Dr. Sten Odenwald, Special & General Relativity Questions and
Answers:
What happens in the space between gravitating bodies?
http://einstein.stanford.edu/content/relativity/a11277.html

mvh/Glenn

-

Fra : Per A. Hansen

Dato : 26-02-04 19:58

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m21xoiuhp2.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> [...]
>
> Jeg kunne umiddelbart forestille mig, at det kunne lade sig gøre med
> en eller anden gyroskopisk anordning, men hvordan kalibrerer man den?

Et penduls kan anvendes.

Per A. Hansen

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 26-02-04 20:01

p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> [...]
> Det er jo nødvendigt, hvis man skal måle Solens og Månens træk.
>
> Er der nogen, der ved noget om sådan et apparat eller har lyst til at

Jeg er lidt i tvivl om du vil måle tyngdekraften eller teste loven om
massetiltrækning. Cavendish var så vidt jeg ved den første der testede
loven om massetiltrækning, ved at måle hvor meget to blykugler trækker
i hinanden.

http://kossi.physics.hmc.edu/Courses/p23a/Experiments/Cavendish.html

Det følgende er frit efter hukommelsen, så det er ikke så troværdigt:

For et par år siden var der nogen der brugte en variant af
strengteorien til at forudsige at tyngdeloven kun virkede over lange
afstande. Jeg ved ikke hvor små afstandende skulle være før det gik
galt.

I kølvandet på denne forudsigelse blev der publiceret en del artikler
med målinger af tyngdekræfter over korte afstande. Se eksempel
Europhysics News (2000) Vol. 31 No. 4

http://www-ssc.igpp.ucla.edu/IASTP/43/

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-02-04 17:42

"Peter B. Juul" wrote:

> Jeg kom til at tænke på i går, om man har bygget apparater, der kan
> måle tyngdekraften.

Det har man bestemt. Man plejer at kalde det et gravimeter (ikke et
gravitometer). Geologer bruger gravimetri meget til at bestemme lokale
variationer af tyngdeaccelerationen.

Satellitter og »bump« i satellitbaner kan også bruges til gravimetri.

Fundet med Google: http://www.microgsolutions.com/

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-02-04 18:08

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Det har man bestemt. Man plejer at kalde det et gravimeter (ikke et
> gravitometer). Geologer bruger gravimetri meget til at bestemme lokale
> variationer af tyngdeaccelerationen.

Deres yndlingsmåleenhed er 1 Gal = 1 dyn/g = 0,01 N/kg , se
http://www.unc.edu/~rowlett/units/dictG.html#gal

I Danmark er tyngden på omkring 982 Gal.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 07-03-04 21:11

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:

> Deres yndlingsmåleenhed er 1 Gal = 1 dyn/g = 0,01 N/kg , se
> http://www.unc.edu/~rowlett/units/dictG.html#gal

Faktisk er mGal (mili Gal) mere andvendelige, da man normalt er
interesseret i (små) forskelle.

F.eks. er tyngden i krydset mellem Resenvej og Nørre Boulevard i Skive
981635,3 mGal, mens i krydset mellem Furvej og Solsikkevej/Frugtparken
er tyngden 981633,6 mGal*.

Magnus

*: Tallene skal tages med et gran salt da de er målt på et feltkursus,
af mig selv; de er kun brugt for at illustrere hvor små forskelle man
kan måle.
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-02-04 18:22

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Satellitter og »bump« i satellitbaner kan også bruges til gravimetri.

Læs herom på dansk på http://research.kms.dk/GYM/tyngde/

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)