Pendul-ur
Fra : Henning Præstegaard

Dato : 26-02-04 11:36

Hej Gruppe.
Jeg har et pendul-ur som taber i tid. Og nu er jeg blevet
i tvivl om pendulet skal forlænges eller forkortes for at
få uret til at vinde i tid.

mvh
Henning

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 26-02-04 11:53

I news:403dcbfa$0$55935$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk <Henning
Præstegaard> <onkelhenning@virker.ikke> skrev:

> [...]
> Jeg har et pendul-ur som taber i tid. Og nu er jeg blevet
> i tvivl om pendulet skal forlænges eller forkortes for at

Når pendulet bliver kortere, vil det svinge hurtigere og uret vil
'vinde' tid.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Steen

Dato : 26-02-04 12:24

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> Når pendulet bliver kortere, vil det svinge hurtigere og uret vil
> 'vinde' tid.

Svingningsperioden for et pendul med så stor masse i enden, at vægten af
stangen kan negligeres, er givet ved kvrod(l/g) hvor l er stangens længde og
g er tyngdeaccelerationen. Heraf ses det, at forlænges stangen, forlænges
svingningsperioden.

Mvh Steen

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-02-04 13:26

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse news:403dd76a$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Svingningsperioden for et pendul med så stor masse i enden, at vægten af
> stangen kan negligeres, er givet ved kvrod(l/g) hvor l er stangens længde og
> g er tyngdeaccelerationen.

Nej, den 2pi*sqrt(l/g)

Mvh
Martin

Fra : Steen

Dato : 28-02-04 17:06

Martin Larsen wrote:

> Nej, den 2pi*sqrt(l/g)

Ja ja, de 2 pi er jo underforstået

Mvh Steen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-02-04 17:17

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> Når pendulet bliver kortere, vil det svinge hurtigere og
> uret vil 'vinde' tid.

Og så kommer jeg med min amatørlogik:
Er der ikke en lille 'dims' bag på pendulet,
hvormed man kan justere penduluret?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 29-02-04 01:15

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Og så kommer jeg med min amatørlogik:
> Er der ikke en lille 'dims' bag på pendulet,
> hvormed man kan justere penduluret?

Sikkert, men jeg er glad for forklaringerne, for
jeg havde fået pillet ved pendulet før jeg spurgte og
der var gået ged i hvilken vej der var blevet skruet.

mvh
Henning