jordskælv hyppige?
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 24-02-04 08:29

Rent subjektivt oplever jeg at der den seneste tid (sidste 1-2 år) har været
ganske mange jordskælv. Er det korrekt at der har været en større hyppighed,
eller skyldes det bare mediernes dækning af de der forekommer?
Man oplever jo, i disse moderne tider, at hvis et barn dør af sygdom på den
anden side af Jorden, så kommer det i danske aviser. Det betyder bare ikke
at der er flere der dør af sygdomme.
Tilsvarende er antallet af mord i USA faldet de senere år, mens antallet af
mord i nyhederne er vokset til over det dobbelte.

Er der mere jordskælvsaktivitet for tiden, end "normalen"?

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 24-02-04 12:44

Jakob Nielsen wrote:
> [...]
> antallet af mord i nyhederne er vokset til over det dobbelte.
>
> Er der mere jordskælvsaktivitet for tiden, end "normalen"?

Fra Kort- og Matrikelstyrelsens side om jordskælv,
<http://www.kms.dk/C1256AED004EA666/(AllDocsByDocId)/ADDCA758EB979ED9C1256A
F5003A39B6>

"Kort & Matrikelstyrelsen har i de seneste 5-10 år registreret et stigende
antal jordskælv i Skagerrak. En del af denne stigning kan tilskrives, at vi
er blevet bedre til at opfange meget små rystelser med nyere instrumenter.
Det forklarer dog ikke, at der også er flere jordskælv som registreres af
mennesker."

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
People demand freedom of speech to make up for the freedom of thought

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 25-02-04 23:59

Kristian Damm Jensen wrote:

> [...]
> Det forklarer dog ikke, at der også er flere jordskælv som registreres af

Indimellem véd folk først at det de mærkede, var et jordskælv, når de
hører i medierne at der faktisk var ét.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 24-02-04 19:51

Jakob Nielsen skriver:

> [...]
> mord i nyhederne er vokset til over det dobbelte.
>
> Er der mere jordskælvsaktivitet for tiden, end "normalen"?

Ja, nej, min mor mener at hun mærkede dem hyppigere da hun var ynger.

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 25-02-04 02:47

> Ja, nej, min mor mener at hun mærkede dem hyppigere da hun var ynger.

Måske hendes følesans er nedsat med tiden?

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 26-02-04 16:22

"Martin / Fårevejle" skriver:

> Måske hendes følesans er nedsat med tiden?

Snare at hun er flyttet fra København til Roskilde.
Revnerne ligger jo i Øresund fra Barsebæk til Esrum Sø.