Solen
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 23-02-04 22:59

Var solen ikke bare kanonstor i aftes?

Jesper

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-02-04 23:08

> Var solen ikke bare kanonstor i aftes?

Jeg håber da ikke at den er begyndt at udvide sig..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 24-02-04 02:47

Martin Sørensen mumbled his insignificant opinion in:
c1dtju$2sf$1@news.cybercity.dk

> Jeg håber da ikke at den er begyndt at udvide sig..

Det sker først om 7 milliarder år, nærmere bestemt ved spisetid. Så du kan
nå at dukke dig endnu. DMI udsender nok også en sær varsling om hedebølge på
6000 grader (faktisk endnu mere til den tid). Det er nu man skal investere
sine penge i solcreme aktier !

Kan være det var solens salut til Ørsteds fødselsdag, at den lige pustede
sig op?

Fra : N. Foldager

Dato : 24-02-04 09:59

Jesper Nielsen:

>Var solen ikke bare kanonstor i aftes?

Jo

Mvh

Niels Foldager

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-02-04 11:06

"N. Foldager" wrote:

> Jo

Se også http://www.google.dk/search?q=%22moon+illusion%22 vedrørende
synsbedrag med solens og månens størrelser når de står lavt på himlen.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Per Wildau

Dato : 24-02-04 12:09

Jeppe Stig Nielsen wrote:

[..]

> Se også http://www.google.dk/search?q=%22moon+illusion%22 vedrørende
> synsbedrag med solens og månens størrelser når de står lavt på himlen.

Når månen står på himlem og virker kæmpestor, kan man holde en 1-krone ud i
strakt arm, og se månen igennem hullet.

Per Wildau

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-02-04 12:19

"Per Wildau" <xy@z.com> skrev>
> Når månen står på himlem og virker kæmpestor, kan man holde en 1-krone ud
> strakt arm, og se månen igennem hullet.

Det kan man så på samme måde, når den står højt og virker lille. Den er
nemlig hele tiden af samme størrelse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-02-04 13:10

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev:

>Den er nemlig hele tiden af samme størrelse.

Njah, optisk varierer det med afstanden til jorden idet banen er svagt
elliptisk. Men det er ikke meget.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-02-04 11:40

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> writes:

> Var solen ikke bare kanonstor i aftes?

Det er den altid.

Den er svinestor.
--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : N. Foldager

Dato : 24-02-04 14:02

(Peter B. Juul:

>Det er den altid.
>
>Den er svinestor.

Nemlig

Mvh

Niels Foldager

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 24-02-04 14:49

Jesper Nielsen wrote:
> Var solen ikke bare kanonstor i aftes?
>
> Jesper

Hej Jesper

Hvad havde du spist eller røget?

Spøg tilside. Måske har du oplevet et optisk fænomen?

-

Er du mere nysgerrig om solen eller røde kæmper så se her eller på de
referede engelske sider:

Det er først om ca. 5 milliarder år at solen begynder at udvide sig:
http://da.wikipedia.org/wiki/Solen

Rød kæmpe:
http://da.wikipedia.org/wiki/R%F8d_k%E6mpe_(astronomi)

mvh/Glenn