Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon, og ældre optik
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-04-01 16:44

Hej hej..

Hej havde tænkt mig at købe et Canon Eos 30, med en Sigma 28-105 2,8-40

men hvis jeg nu på et tidspunkt, fandt på at købe nogle ældre brugte
objektiver.. kan de så bruges til Canon´en? Autofocus, vil jo så
selvfølgelig ikke virke,, Men passer gevindet sammen mm?

Fra : Jan Jespersen

Dato : 26-04-01 16:52

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*spamcop*spamfilter.dk> wrote in message
> [...]
> objektiver.. kan de så bruges til Canon´en? Autofocus, vil jo så
> selvfølgelig ikke virke,, Men passer gevindet sammen mm?

Nix... De gamle FD objektiver kan ikke bruges.
Men der er allerede nu mange billige "gamle" EF autofokus objektiver. Så
fortvivl ikke!
Mvh
Jan

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-04-01 19:16

"Jan Jespersen" <jjespNOSPAM@worldonline.dk> wrote in message

> Nix... De gamle FD objektiver kan ikke bruges.

ok

> Men der er allerede nu mange billige "gamle" EF autofokus objektiver.

Og "EF" objektiver er dem som er på markedet idag?

> Så
> fortvivl ikke!

Næ, det gør jeg skam heller ikke

Fra : Rune Baess

Dato : 26-04-01 17:41

"Bjarke Hansen" wrote in message:

> Hej hej..
>
> Hej havde tænkt mig at købe et Canon Eos 30, med en Sigma 28-105 2,8-40

Hvorfor køber du (dog) ikke et billigere hus, med en bedre optik ?
( -Forudsat målet er gode billeder naturligvis, man jo ikke undervurdere
virkningen af at rende rundt med et imponerende hus om halsen |-)

> men hvis jeg nu på et tidspunkt, fandt på at købe nogle ældre brugte
> objektiver.. kan de så bruges til Canon´en? Autofocus, vil jo så
> selvfølgelig ikke virke,, Men passer gevindet sammen mm?

Canon EOS bruger bajonetfatning... - og kan ikke bruges med de gamle FD
optikker.

Rune

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-04-01 18:24

"Rune Baess" <rune@(removethisthing)baess.dk> wrote in message

> [...]
undervurdere
> virkningen af at rende rundt med et imponerende hus om halsen |-)

Heh, nej det er jo lige det

Men jeg synes nu godt jeg vil rende rundt med et inponerende kamera.. Og
så kan man vel altid købe speciel optik hen ad vejen. Eller bedre optik

Men nu er jeg jo ikke proff,, og har heller ikke tænkt mig at blive
det...

Men jeg interresere mig da også meget for det.. Min bedre ven, vil være
fotograf! Så selvfølgelig, tænker jeg da også på optikken. Men jeg synes
det er lidt vildt,, at gi fx. 10 kilo dyre DKR for en en 17-35 mm fx. Og
jeg er kun i lærer (elektrikker),,,, såååå

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 26-04-01 22:27

> [...]
> det er lidt vildt,, at gi fx. 10 kilo dyre DKR for en en 17-35 mm fx. Og
> jeg er kun i lærer (elektrikker),,,, såååå

Men der er jo ingen grund til at købe en zoom, hvis man ikke absolut *har*
brug for det. Hvad med en billig 50 mm f1.8 (knap 1200 kr. i Danmark)? Den
er skarp og let - og kan lukke en masse lys ind, så du slipper for at bruge
den "onde" indbyggede blitz.

Jeg har selv et sølle EOS 5000, men med 50 mm linsen. Det tager ganske
udemærkede billeder rent optisk. Jeg savner dog nogle af mulighederne med et
bedre kamerahus, f.eks. kan jeg ikke selv vælge blænde, kun indirekte ved at
vælge lukketid. Og mange andre dejlige ting, som manuelle kameraer kan,
kan dette auto-hus ikke. Derfor regner med selv at købe et EOS 30 senere i
år - uden zoom, men med en supplerende 28 mm 1.8 og en 100 mm 2.0. Samlet
bliver det under 10.000 kr.

Prøv at se om du kan komme til at låne et kamera (mærket underordnet) med en
50 mm og tag et par film. Bedøm selv.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen
http://hjem.get2net.dk/footech

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-04-01 19:54

> [...]
undervurdere
> virkningen af at rende rundt med et imponerende hus om halsen |-)

Jeg vil lige tilføje, at det vigtigste vel, er selve motivet. Og
omgivelserne.. Der gør, om det bliver vellykket...

Jeg vil også sige,, at jeg har taget rigtig mange gode billeder med mit
Olympus kamera... Som har en elendig optik... 28-110 mm f/4,5-5,6

Se fx. http://get.to/msu hvor jeg har taget rigtig mange billeder,,, dog
ikke scannet i god opløsning pga. af båndbredden.

Ps.. der er ikke sorteret i dem,, så de er ikke gode alle sammen..

Fra : Leif Elsborg

Dato : 27-04-01 13:27

Hej

I et tysk katalog har jeg set at der findes en objektiv adapter, som gør at
man kan anvende et FD optik på et EOS kamera. Blænde og afstand skal
derefter indstilles manuelt.

Prisen for denne adapter er ca. 650 kr.

Mvh. Leif Elsborg

Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*spamcop*spamfilter.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9c9qqc$2vh$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Ketil Johansen

Dato : 27-04-01 15:07

Leif Elsborg <lke@eucsyd.dk> wrote in message
> [...]
at
> man kan anvende et FD optik på et EOS kamera. Blænde og afstand skal

Spørs hvilken type det er snakk om. Det finnes to typer, en til macrobruk,
og en med et linseelemet i. Den siste virker som 1.2x telekonverter, og kan
bare brukes til enkelte typr linser, i hovedsak over 300mm. Optikken i
adapteret vil også degradere kvaliteten.

Ketil

Fra : Mads Pedersen

Dato : 27-04-01 15:15

"Leif Elsborg" <lke@eucsyd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> man kan anvende et FD optik på et EOS kamera. Blænde og afstand skal

Der skulle vel ikke tilfældigvis være en hjemmeside hvor man kan læse mere?

Mvh Mads, absolut talentløs amatørfotograf

Fra : Leif Elsborg

Dato : 28-04-01 11:06

Hej

Firmaets navn er Brenner Foto versand

Hjemmeside: http://www.brenner-foto.de/

Mvh. Leif Elsborg

Mads Pedersen <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9cds5r$2fah$1@news.cybercity.dk...

Fra : Martin Franch

Dato : 28-04-01 23:44

Hej - en anden mulighed er at udnytte at Canon ikke har muliggjort at deres
FD optik kan bruges til EOS systemet. Det har nemlig presset priserne på FD
optik i bund så du kan købe gode optikker inden for et privatbudgets rammer.
Jeg har selv et Canon New F1 og et Canon T90 som er glimrende huse. Du
kommer vist primært til at undvære autofokus med hvordan skal autofokusen se
at du fokuserer på øjnene og ikke på næseryggen ved et portræt ?
Mvh Martin Franch