Vandværk, frekvensstyrede pumper
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-02-04 12:16

Jeg har netop været til 'åbent hus' på vores lokale vandværk. De har
fået en masse ny teknik, og ville gerne vise det frem.

Det der overraskede mig mest var at man ikke længere benytter en form
for tryktank. I stedet er der installeret frekvensstyrede pumper, der
måler direkte på vandtrykket og justerer deres virkningsgrad/hastighed
afhængigt af dette.

Er der nogen der kender denne teknik og kan forklare baggrund og
fordele/ulemper?

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Ivar

Dato : 22-02-04 13:40

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> Er der nogen der kender denne teknik og kan forklare baggrund og
> fordele/ulemper?

Hvad er det du ikke forstår, at man kan holde et konstant tryk med
en styret pumpe eller at man kan styre en pumpe ved at ændre
frekvensen?

Ivar Magnusson

Fra : Søren Christensen

Dato : 22-02-04 15:14

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det du ikke forstår, at man kan holde et konstant tryk med
> en styret pumpe eller at man kan styre en pumpe ved at ændre
> frekvensen?

Hvis det er det første så vil jeg nu mene det er en stor fordel med en
frekvensstyret pumpe. Der sidder en trykmåling og måler trykket på linien.
Og bliver den for lav, bliver frekvensen på pumpen skruet op og trykket
bliver hævet. En simpel regulering...
Så skal pumpen ikke startes og stoppes hele tiden med nogle store
startstrømme til følge. Vidst nok op mod 6 gange normal strømmen...

Venligst

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-02-04 15:42

I news:4038b32e$0$55921$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk <Ivar>
<did@[nozpam]oncable.dk> skrev:

> Hvad er det du ikke forstår, at man kan holde et konstant tryk med
> en styret pumpe eller at man kan styre en pumpe ved at ændre
> frekvensen?

Vel nok mest det sidste. Ang trykket havde jeg bare forventet at der var
en form for ekspansionsbeholder (noget med noget sammenpresset luft) og
var lidt forundret over, at det ikke var tilfældet.

Med hensyn til pumpen har jeg lidt flere spørgsmål.
Det eneste jeg kender til af frekvensstyrede motorer er 'sunkronmotorer'
styret af netfrekvensen. Som jeg husker dem, havde de ikke meget moment
og havde svært ved at starte under belastning. Hvordan sikrer man
tilstrækkeligt moment ved varierende hastighed?

Pumpem må jo være en form for centrifugalpumpe, den fyldte næsten
ingenting.
Har en sådan pumpe ikke et ret snævert område, hvor den bibeholder
tilstrækkeligt virkningsgrad/effektivitet?

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : N/A

Dato : 22-02-04 21:31

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-02-04 21:31

I news:6g7_b.7716$GZ3.2349@news.get2net.dk <Jørgen Rasmussen>
<joergen-rasmussen@aa.sa.dk> skrev:

> Det du kalder en sunkronmotor er formentlig en synkronmotor.?

Ja, slåfejl.

> Du kan evt. fortælle lidt flere detaljer om din sunkronmotor.

Det er ikke min, det er vandværkets ;)

> Frekvensstyrede asynkronmotorer er meget udbredte.

Så er det nok sådan een, jeg har fat i.

>Noget mere end du vist har kendskab til.

Jeg har jo ikke noget kendskab, det er derfor jeg spørger.

> Bruges næsten i alle industrier, vandforsyning, ventilation,
> fjernvarme osv. osv.
>

> Pumpen er formentlig en centrifugalpumpe, ja.
> På trods af de ulemper du evt. mener de har, er de ret udbredte.

Jeg *ved/mener* ikke om/at de har nogle ulemper. Det er jo derfor jeg
spørger.
Jeg mener bare at kunne huske nogle kurver, hvor virkningsgraden var
meget afhængig af hastigheden.

> (Jeg kender ikke specielt meget til pumper, må jeg indrømme, men vist
> lidt mere end du. Til gengæld kender jeg lidt til frekvensstyring af
> elmotorer)
>
> Den har formentlig højest virkningsgrad ved nominel omløbstal.
> Kig f.eks. på hjemmesider ved de der sælger sådan noget. F. eks.
> Grundfos.

Jeg kigger.

> Mht. motorer: I gruppen dk.eknik.el kan du sikkert få mere
> kvalificerede kommentarer.

Ja, måske er jeg i forkert gruppe. Jeg vil lede videre selv, og måske
prøve i dk.teknik.el, hvis jeg har flere spørgsmål.

Hvis jeg har forstyrret jeres 'andedam' med et 'dumt' spørgsmål beklager
jeg meget. Det var ikke meningen. Gruppen plejer at have en vinkel på
næsten alt der har noget med principper/virkemåde at gøre, så jeg følte
det var et naturligt sted at spørge. Måske er dk.teknik.* et bedre
forum. Sorry.

Jeg kigger.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-04 22:03

Carsten Finn Rasmussen skrev:

>Hvis jeg har forstyrret jeres 'andedam'

Der skal ikke så meget til at forstyrre Jørgen Rasmussens
andedam. Vi andre tager det hele lidt mere med ro.

--
Bertel

Fra : mj

Dato : 22-02-04 22:52

> Jeg *ved/mener* ikke om/at de har nogle ulemper. Det er jo derfor jeg
> spørger.
> Jeg mener bare at kunne huske nogle kurver, hvor virkningsgraden var
> meget afhængig af hastigheden.

Den kan have lige god virkningsgrad ved et stort område af hastigheder. Det
afhænger af det tryk og flow som pumpen skal levere... men det er rigtig
nok at der er kurver for det.. vil lige se om jeg kan finde et eksempel og
smide det i dk.binaer...

MVH
morten

Fra : Uffe Ravn

Dato : 24-02-04 02:11

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev

> [...]
> afhængigt af dette.
>
> Er der nogen der kender denne teknik og kan forklare baggrund og

Det er efterhånden mange år siden, man begyndte at udskifte hydroforanlæg på
vandværkerne med trykstyret integralregulerede frekvensomformerdrevne
pumper. Den umiddelbare årsag er strømbesparelse. Og den umiddelbare ulemper
er at alt vandtryk forsvinder ved strømafbrydelser.

Mvh.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 24-02-04 10:44

I news:403aa4d4$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk <Uffe Ravn>
<uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev:

> [...]
> frekvensomformerdrevne pumper. Den umiddelbare årsag er
> strømbesparelse. Og den umiddelbare ulemper er at alt vandtryk

Ja, det har jeg efterhånden også fundet ud af. Der er sket meget med
pumper og motorstyring siden jeg sidst interesserede mig for det.

Jeg tror at det er Grundfos CRE serie vi har fået installeret, det får
jeg klarlagt i morgen.

Foreløbig tak til alle. Jeg vender måske tilbage, hvis der er nogle
principper jeg skal have uddybet.

mødes med en gunstig lejlighed....