portræt af Pierre de Fermat
Fra : Sebastjan in Malta

Dato : 22-02-04 09:35

En Wikipedia-artikel om matematikeren Pierre de Fermat (1601-65)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pierre_de_Fermat
bringer et portræt som jeg er usikker på. Dels synes jeg ikke at
trækkene rigtigt ligner de gængse Fermat-billeder, og dels ser den
portrætterede ud som en prælat, hvad Fermat ikke var. (At
illustrationer forveksles er ikke uden fortilfælde!) Kan nogen hjælpe
mig med sikre oplysninger i denne sag?

Sebastjan

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-02-04 10:33

"Sebastjan in Malta" <sebastjan60@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:cf497f76.0402220034.3dbc6376@posting.google.com...

> illustrationer forveksles er ikke uden fortilfælde!) Kan nogen hjælpe
> mig med sikre oplysninger i denne sag?

Næh, men det ligner nu ret godt andre portrætter.
http://www-gap.dcs.st-and.ac.uk/~history/PictDisplay/Fermat.html

Mvh
Martin

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 22-02-04 12:26

sebastjan60@hotmail.com (Sebastjan in Malta) writes:

> [...]
> prælat, hvad Fermat ikke var. (At illustrationer forveksles er ikke
> uden fortilfælde!) Kan nogen hjælpe mig med sikre oplysninger i

Jeg har ikke sikker viden, men på siden om "birthplaces of famous
mathematicians" har de en del billeder, der til dels ligner
hinanden. Dit billede er et af dem.

http://www-history.mcs.st-and.ac.uk/~history/PictDisplay/Fermat.html

Ellers er der jo altid google :)

http://images.google.com/images?q=fermat

Held og lykke i din søgen

Niels

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-02-04 13:33

"Niels L. Ellegaard" <gnalle@ruc.dk> skrev i en meddelelse news:7wu11jjqxt.fsf@i19.ruc.dk...
> [...]
>
> Jeg har ikke sikker viden, men på siden om "birthplaces of famous
> mathematicians" har de en del billeder, der til dels ligner

Ja, det ligner det jeg linkede til - fuldkommen til forveksling.
Måske har de klonet ham ;-}

Mvh
Martin