"Dengang" jeg var i militæret....
Fra : Spangkuk

Dato : 20-02-04 20:02

....blev jeg undervejs belært om en billig, effektiv og let måde
at skabe en voldsom trykbølge på.

200 gr. sprængstof UNDER 1 ltr. benzin.

Formålet var ikke at ødelægge, men "larme" så meget som
muligt. Desværre fik vi ikke lov at prøve teknikken.

Instruktøren mumlede noget om forstøvning af benzinen.

Er det så effektivt ?

Spang

Fra : Esben

Dato : 20-02-04 22:19

> ...blev jeg undervejs belært om en billig, effektiv og let måde
> at skabe en voldsom trykbølge på.
>
> 200 gr. sprængstof UNDER 1 ltr. benzin.

[snip]

> Instruktøren mumlede noget om forstøvning af benzinen.

Grunden til det er så effiktivt, er at bezinen bliver til en masse små
dråber og på den måde får et meget stort overfladeareal, og samtidig bliver
den spredt ud i et stort luftvolumen, så der er masser af ilt til rådighed.
Det medfører en forbrænding af al bezinen på meget kort tid (et
splitsekund), hvorved der bliver frigivet en masse varme på en gang. Varm
luft fylder mere end kold luft, på den måde skubber den varme luft den
kolde, her har du så din trykbølge.

Jeg har heller aldrig prøvet det, men hørte også om noget ligende i
beredskabskorpset. Her var det to kilo mel og en lille smule sprængstof
under. En instruktør skulle eftersigne have væltet den 3-etagers bygning de
plejede at øve personredning fra, på den måde.

Esben

Fra : Popeye

Dato : 21-02-04 00:18

Har set lidt af det samme i mili, med en papkasse hvor der blev hældt 2-3 l
benzin i og så blev der smidt et blålyn i kassen. Der kom en stor ildkugle
og et stort varmetryk. Skulle simulerer en A-bombe.

Peter

--
"Eventuelle stavefejl er opstået under transmission"

Fra : Carsten Holck

Dato : 21-02-04 15:39

Popeye wrote:
> Har set lidt af det samme i mili, med en papkasse hvor der blev hældt
> 2-3 l benzin i og så blev der smidt et blålyn i kassen. Der kom en
> stor ildkugle og et stort varmetryk. Skulle simulerer en A-bombe.

Det er en afart af de sokaldte fuel-air bombs, fidusen er at få spredt
benzindampene så de blandes med ilt i det rette forhold inden de antændes.
Blev brugt i Golfkrigen I, effektivt til at "ryste" tropper de har gravet
sig ned i bunkere.
Svarer lidt til en gas eksplosion - der var noget med en gastankbil der
ryddede en campingplads for en del år siden svjh i spanien - mega stort
brag.
/carsten

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-02-04 02:54

Esben wrote:

> [...]
> sprængstof under. En instruktør skulle eftersigne have væltet den
> 3-etagers bygning de plejede at øve personredning fra, på den måde.

Mel ? Som det man bruger til at bage med, eller er det slang for
et-eller-andet-sprængfarligt?

Kan godt forstå hvorfor benzinen vil sprænge, men hvad er det lige som
skulle få mel til at give mere effekt til "en smule sprængstof" ? ;)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-02-04 06:50

Anders Houmark skrev:

>Mel ? Som det man bruger til at bage med, eller er det slang for
>et-eller-andet-sprængfarligt?

Nej, almindeligt mel.

>Kan godt forstå hvorfor benzinen vil sprænge, men hvad er det lige som
>skulle få mel til at give mere effekt til "en smule sprængstof" ? ;)

Mel er et organisk brændstof. Når det er fint pulveriseret og
blæst ud i luften, er der en enorm overflade hvor ilden kan få
fat. Derfor brænder det så hurtigt at det bliver en eksplosion i
daglig forstand. Eksperter kan fortælle dig om det er en
eksplosion eller 'blot' en meget hurtig forbrænding.

Mælkepulver kan virke på samme måde, men sikkert også mange andre
ting.

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-02-04 11:59

Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]
> daglig forstand. Eksperter kan fortælle dig om det er en
> eksplosion eller 'blot' en meget hurtig forbrænding.

Man skulle tro at der var mange historiske beretninger om
eksplosioner i kornmøller. Jeg har ikke søgt efter det, men
kommer i tanker om at der er beskrevet sådan en eksplosion
i en kornmølle i Michael Crichton's roman "Timeline" (1999).

(Det var en vandmølle ved Dordognefloden i det sydlige
Frankrig, i 1300-tallet, det gik ud over i den roman.)
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 23-02-04 20:45

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Mælkepulver kan virke på samme måde, men sikkert også mange andre
>ting.
....som fx. 'heksemel'. Det er vist pollen fra fyr, og det brænder også
vældig hurtigt, når det bliver blæst ind i/over flammen fra en
bunsenbrænder.
Et eksperiment min fysiklærer gerne og ofte underholdte med

--
Kåre

Fra : Ole Stigaard

Dato : 24-02-04 00:12

On Mon, 23 Feb 2004 20:45:00 +0100, Kåre Nejmann <nospam@kan.dk> wrote:

> ...som fx. 'heksemel'. Det er vist pollen fra fyr, og det brænder også
> vældig hurtigt, når det bliver blæst ind i/over flammen fra en
> bunsenbrænder.

Næsten. Heksemel kaldes også lycopodium efter den latinske betegnelse for
den plante, støvet kommer fra. Jeg mener den danske betegnelse er ulvefod,
men det er der sikkert folk med botanisk indsigt, som kan af eller
bekræfte. Lycopodium er i øvrigt sværere og sværere at skaffe. Rygter vil
vide at planten er blevet optaget på en UN liste over truede arter.
Barfoed (tivolis fyrværker) importere(-de?) det fra et af de tidligere
østbloklande.

Et andet sjovt eksperiment er at drysse et tyndt lag lycopodium ud over et
glas vand. Du kan ny dyppe fingre, tændstikker eller hvadsomhelst andet i
vandet uden at det bliver vådt

Mvh Ole S

--

CALLTO://ole-stigaard

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 24-02-04 15:27

Ole Stigaard <stigardNOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> Et andet sjovt eksperiment er at drysse et tyndt lag lycopodium ud over et
> glas vand. Du kan ny dyppe fingre, tændstikker eller hvadsomhelst andet i
> vandet uden at det bliver vådt

Vandet?? :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Ole Stigaard

Dato : 24-02-04 15:32

On Tue, 24 Feb 2004 15:27:19 +0100, Hans Henrik Hansen
<sleth2vh@webspeed.dk> wrote:

> Vandet?? :)

Vi er ikke i dk.kultur.sprog.* Læs hvad jeg mener ikke hvad jeg eventuelt
mangler i danskkundskaber.

Ole S

Fra : arc@na

Dato : 29-02-04 22:01

Ole Stigaard <stigardNOSPAM@NOSPAM.dk> wrote in
newsr3uiqdsi2cz500@localhost:

> [...]
> for den plante, støvet kommer fra. Jeg mener den danske betegnelse er
> ulvefod, men det er der sikkert folk med botanisk indsigt, som kan af

Din info er korrekt.

--
There's no place like 127.0.0.1
Med venlig hilsen

Fra : Rømer

Dato : 22-02-04 11:47

Det samme kan anvendes med pulverfløde til kaffen - der er lidt forskel på
effekten om det er vegetabilsk fedt eller sukker.
Det kan anvendes pyroteknisk.

Man kan faktisk slukke en tændstik i benzin, hvis der ikke er dampe over -
medens ild og benzindampe skaber en eksplosion.
Har sommetider oplevet det, når jeg ville starte en afbrænding i en
olietønde - hvis man får hældt benzin på tønden og den er varm og så fumler
for længe med tændstikken skal man ikke holde hovedet over tønden!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-04 12:00

Rømer skrev:

>Har sommetider oplevet det, når jeg ville starte en afbrænding i en
>olietønde - hvis man får hældt benzin på tønden og den er varm og så fumler
>for længe med tændstikken skal man ikke holde hovedet over tønden!

Og hvis man står med den endnu ikke lukkede benzindunk i hånden
og træder baglæns efter at have tændt, snubler og kommer til at
pøse benzin ud over sig selv, så kommer man ril at se lidt mindre
køn ud end før. Min kollegea svoger var ude for det.

Benzin er i det hele taget ikke smart til et havebål.

--
Bertel