spørgsmål om astronomi program
Fra : Karsten

Dato : 20-02-04 13:54

Pænt goddag.

Jeg leder efter et program hvor man kan indtaste sin position (LAT og LON )
, og så få et billede over himmelen, helst hvor planeter også er indtegnet.

Min far havde et gammelt DOS program der mestrede dette for mange år siden,
men har desværre forlagt det

Karsten

Fra : Sune Storgaard

Dato : 20-02-04 14:25

Karsten mumbled his insignificant opinion in:
40360370$0$29370$edfadb0f@dread15.news.tele.dk

> Jeg leder efter et program hvor man kan indtaste sin position (LAT og
> LON ) , og så få et billede over himmelen, helst hvor planeter også
> er indtegnet.

Jeg fandt den her via alt.astronomy:
http://home.tiscali.dk/speg/star.zip (1.14 MB)

Gutten som lavede det lagde det ud til betatest, men linket er siden død.
Har lagt den op på siden midlertidigt, så hent den før din nabo :)

Den kan det du søger efter og mere til. Enten sæt kordinaterne ind
selv -eller vælg ud fra en lang række lande/byer, så kan du se hvordan
stjernehimlen ser ud på et givent tidspunkt. Giver også mulighed for at vise
konstelationer, himmellegmer, eget solsystems baner osv.

Jeg bruger det selv, og det dækker så rigeligt mine behov.

> Min far havde et gammelt DOS program der mestrede dette for mange år
> siden, men har desværre forlagt det

Det her kører under windows, og kræver OpenGL.

/Sune

Fra : Karsten

Dato : 20-02-04 15:04

> [...]
>
> Jeg bruger det selv, og det dækker så rigeligt mine behov.

> Det her kører under windows, og kræver OpenGL.

Mange tak glæder mig til at afprøve det

Karsten

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-02-04 16:35

"Sune Storgaard" <speg-fjern@mail.dk> skrev:

>http://home.tiscali.dk/speg/star.zip [...]

>Det her kører under windows, og kræver OpenGL.

Hvad er OpenGL ?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Sune Storgaard

Dato : 20-02-04 22:59

Peter Loumann mumbled his insignificant opinion in:
07ac30hdq2bpqqb3kd6qk76amtpnc2omt9@4ax.com

> Hvad er OpenGL ?

Helt basalt er det nogle funktioner som f.eks. at tegne trekanter i 3d,
lægge overflade på osv. som grafik kort og driver sammen tilbyder. Så et
program behøver ikke at vide hvilket grafikkort som sidder i maskinen, så
længe den understøtter opengl, så kan programmet bare bede opengl om at
tegne en trekant , så fortæller den det videre til det grafik som nu sidder
i den pågældende maskine.

Jeg tror 99.9% af de kort der sælges i dag understøtter det, men da han
snakkede om et gammelt dos program , som næppe bruger det, ville jeg lige
nævne det.

/Sune

Fra : Karsten

Dato : 23-02-04 08:47

> Jeg tror 99.9% af de kort der sælges i dag understøtter det, men da han
> snakkede om et gammelt dos program , som næppe bruger det, ville jeg lige
> nævne det.

Ok men det DOS program var bare for at lave en form for reference til
noget eksisterende..også hvsi der ikke var udviklet noget som helst siden
dengang

Min maskine understøtter ihvertfald programmet og det ser rimeligt godt ud

Igen takker for det

Karsten

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 20-02-04 20:55

Peter Loumann wrote:
> Hvad er OpenGL ?

Det er et grafik bibliotek til at programmere 3D programmer.
http://www.opengl.org/

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-02-04 14:53

Karsten wrote:

> Jeg leder efter et program hvor man kan indtaste sin position (LAT og LON )
> , og så få et billede over himmelen, helst hvor planeter også er indtegnet.

Du kan prøve Starry Night: http://www.starrynight.com. Der er en pæn
trin for trin forklaring til den gratis udgave af programmet i næste
nummer af Komputer for alle, hvis du skulle have brug for den slags.

Eller Stella 2000: http://stella2000.com. Programmet er betydeligt bedre
end den frygtelige hjemmeside lægger op til.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Karsten

Dato : 20-02-04 15:04

> [...]
>
> Eller Stella 2000: http://stella2000.com. Programmet er betydeligt bedre
> end den frygtelige hjemmeside lægger op til.

Takker

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-02-04 15:06

"Karsten" <laed@mig.vare> wrote in message
> [...]
LON )
> , og så få et billede over himmelen, helst hvor planeter også er

Redshift er et rigtig godt program. Du kan læse mere om det her:
http://www.maris.com/content/index.php3?id=20.
Programmet er ikke gratis, men jeg mener ikke, det er særlig dyrt.

Jeg købte version 4 for et par år siden via. Amazon i England.

mvh
Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-02-04 17:57

Karsten skrev:

>Min far havde et gammelt DOS program der mestrede dette for mange år siden,
>men har desværre forlagt det

Du har fået flere fif, men mon ikke din far havde SkyGlobe?

   http://astro4.ast.vill.edu/skyglobe.htm

--
Bertel

Fra : Karsten

Dato : 23-02-04 08:52

> Du har fået flere fif, men mon ikke din far havde SkyGlobe?
>
> http://astro4.ast.vill.edu/skyglobe.htm

Hej,

Nej det ser ikke sådan ud. Der var en menu i venstre side hvor man bad om de
forskellige ting, og det var også muligt at søge på stjerne navne mv. og
animere stjerne himmelen. Man skulle bruge<ESC> for at gå fra kort til
menupunkter....... OK det var en tynd beskrivelse :o/ Men jeg kan ikke
huske navnet.

Karsten

Fra : Lars

Dato : 20-02-04 21:01

In article <40360370$0$29370$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, laed@mig.vare says...
> Pænt goddag.
>
> Jeg leder efter et program hvor man kan indtaste sin position (LAT og LON )
> , og så få et billede over himmelen, helst hvor planeter også er indtegnet.

Dette kan du med Celestia. Du opretter een gang for alle din bopæls koordinater i filen:
Drev:\Celestia131\extras\Earth-Citys.ssc

Herefter kan du rejse til jordens overflade via CRTL-G, dvs hvor du kan vælge din bopæl.
Du kan ligeledes taste andet tidspunkt vilkårligt ind, speed tiden op/ned og baglæns.
Du kan søge på måne/ solformørkelser etc. mere info herunder:

--
Best regards

Lars
--------------
Her er info, samt link's til Celestia's website, som jeg kan anbefale dig at læse nærmere:

------------------------------

Celestia is a free real-time space simulation that lets you experience our universe in three
dimensions. Unlike most planetarium software, Celestia doesn't confine you to the surface of
the Earth. You can travel throughout the solar system, to any of over 100,000 (< 2.000.000)
stars, or even beyond the galaxy. All travel in Celestia is seamless; the exponential zoom
feature lets you explore space across a huge range of scales, from galaxy clusters down to
spacecraft only a few meters across. A 'point-and-goto' interface makes it simple to navigate
through the universe to the object you want to visit.

Introduction to Celestia:
Many of us have looked up at the stars on a dark night and wondered what it would be like to
launch ourselves into space and soar among the stars. What do the astronauts of the space
shuttle really see when they look down upon our beautiful Earth turning slowly below? What
wonders might we encounter if we could really visit Saturn and journey right through its rings?
What might they actually look like up close? If you have ever wondered about these things and
would like to find out the answers, we of the Celestia community are happy to introduceyou to
Celestia!

Celestia is a free real-time space simulation that lets you visually experience our universe in
three dimensions.
Celestia was the initial inspiration and creation of Mr. Chris Laurel, a Seattle, WA computer
programmer who in 2001, decided to write a free software program to be made available to
everyone on the internet that would place you in control of a virtual reality world of the
solar system. His vision and dedication gave birth to a program that is unlike any other
planetarium program in existence. Celestia doesn't confine you to the surface of the Earth
asmany other programs do. Instead, Chris created a capability to travel throughout the solar
system and anywhere else in space, at any speed and in any direction you choose. If you wish,
you can fly via your own ?hyperdrive? spacecraft to visit stars circling the center of the
Milky Way beyond the confines of our Sun. You can even travel completely out of the Milky Way
galaxy and view it from far space.

----------------------
Hovedside:
http://www.shatters.net/celestia/
Bla med FAQ, Forum, Galleri, Add-on's med flere

Manual 1 mb
http://www.shatters.net/celestia/docs/userguide-1.1a.pdf
http://www.shatters.net/celestia/docs/CelestiaUsersGuide-1.3.1.doc

Prereleases etc.
http://www.shatters.net/celestia/files/

Selden's list, guldgrube af Add-On?s
http://www.lns.cornell.edu/~seb/celestia/
http://www.lns.cornell.edu/~seb/celestia/#2.2

http://www.mikecelestia.bravehost.com/real.htm

Over 2,000,000 stars from the Tycho & Hipparcos catalogues
(Standard Celestia contains approx 100.000 stars):
http://perso.wanadoo.fr/celestia.stars/index.html

Celestia lessonplan:
http://www.shatters.net/celestia/lesson/celestia-lesson.zip

Et ret flot galleri:
http://www.shatters.net/gallery/view_album.php?set_albumName=jacks_celestia

Fra : Vidal

Dato : 20-02-04 21:43

"Karsten" <laed@mig.vare> skrev i en meddelelse news:40360370$0$29370$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Jeg leder efter et program hvor man kan indtaste sin position (LAT og LON )
> , og så få et billede over himmelen, helst hvor planeter også er indtegnet.

Hnsky

www.hnsky.org

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard