Bygge en ny by i Danmark
Fra : Jacob Riis

Dato : 19-02-04 19:01

Jeg har tænkt lidt på om det var muligt at bygge en ny by helt fra bunden af
i Danmark. Det vil jo kræve en hel del penge og stort politisk mod.

Men jeg synes det det kunne være en god ide. Fx kunne man besluttede at
bygge et nyt universitet 100 km. syd for København og så invitere folk fra
Danmark og hele Europa til at studere der. Det vil da være en fin gave til
de nye lande i EU som også Danmark kunne have gavn af. Hvis man byggede en
ny by kunne man måske få nogle københavnere til at flytte fra byen og dermed
hjælpe lidt på boligmanglen i hovedstaden

Hvordan tror i at en sådan by rent teknisk vil se ud. Der skal jo så også
være boliger, veje, forretninger og alt muligt andet. Jeg mener hvis man kan
starte helt fra bunden så må man gøre sig nogle særlige tanker, idet det
faktisk er muligt at beslutte sig til hvordan byen skal se ud i stedet for
at det sker lidt tilfældigt.

Der vil jo nok fx være fiberforbindelse til hvert hjem. Men hvad kan man
ellers forestille sig at en helt ny by kunne indeholde? Jeg forestiller mig
en rigtigt flot arkitektonisk by som alle i Danmark kan være stolte af.

--
Jacob

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-02-04 19:44

Jacob Riis skrev:
> [...]
> Men jeg synes det det kunne være en god ide. Fx kunne man
> besluttede at bygge et nyt universitet 100 km. syd for København

Spændende projekt. Men jeg har haft mit atlas fremme, og målt
mig frem til et meget vådt sted øst for Falster i Østersøen. Det
var vel ikke ligefrem det du mente?

Hvis der skal deltage arkitekter i projektet, skal de forpligtes til
selv at bo i det, som de tegner. Således undgår man *rædslen*
ved Kokkedal Station.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- prøv lidt længere mod vest

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-04 19:54

"Jacob Riis" <contactingrouponly@noprivatemessages> wrote in message

> [...]
fra
> Danmark og hele Europa til at studere der.

Det er sådan ca. midtvejs mellem Møns Klint og det nærmeste af det
tidligere DDR ?
Du kan sikkert finde idéer til indretning i filmen Waterworld:
http://movieweb.com/movies/film.php?1366

Men bortset fra det, er byen Brasilia vist sådan en kunstig by. Det kan
være du kan finde mere inspiration der.

hilsen
Uffe

Fra : T. Liljeberg

Dato : 19-02-04 22:26

On Thu, 19 Feb 2004 19:54:26 +0100, "Uffe Kousgaard"
<look_at_www.routeware.dk> wrote:

>Men bortset fra det, er byen Brasilia vist sådan en kunstig by. Det kan
>være du kan finde mere inspiration der.

Et lidt mindre nutidigt eksempel er Washington, DC. Er der andre
betydelige byer i den gruppe?

Tom

--
Faber quisque fortunae suae.
- Appius Claudius

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 20-02-04 10:39

T. Liljeberg wrote:

> Et lidt mindre nutidigt eksempel er Washington, DC.

Nutidigt? Washington blev grundlagt i 1790. Brasilia blev indviet i 1960.

> Er der andre
> betydelige byer i den gruppe?

Canberra (http://en.wikipedia.org/wiki/Canberra#History)
New Delhi

Pudsigt nok er alle de nævnte eksempler hovedstæder.

Men spørgsmålet er, hvordan du definerer "kunstig by". Fredericia er også
"kunstig", anlagt på bar mark som militærforlægning, hvilket stasdig kan
ses på gadeplanen i den indre by.

Baghdad er så vidt jeg husker også en sådan "skabt" by.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Universities are truly storehouses of knowledge: Students arrive from

Fra : Lars Funck

Dato : 20-02-04 11:06

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Nutidigt? Washington blev grundlagt i 1790. Brasilia blev indviet i 1960.

Derfor udtrykket "Et lidt mindre nutidigt eksempel...", altså ikke så
nutidigt som Brasilia.

MVH

Lars

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 20-02-04 12:32

Lars Funck wrote:
> "Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Derfor udtrykket "Et lidt mindre nutidigt eksempel...", altså ikke så
> nutidigt som Brasilia.

Ups. Det hjælper at læse, hvad der står.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Lord, give me patience! At once!

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-02-04 16:37

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Canberra (http://en.wikipedia.org/wiki/Canberra#History)
> New Delhi
> Pudsigt nok er alle de nævnte eksempler hovedstæder.

EUR uden for Rom er også ret kunstigt anlagt

Fra : Peter Weis

Dato : 20-02-04 17:12

"T. Liljeberg" <tl_dpFJERN@cox.net> wrote in message

> Et lidt mindre nutidigt eksempel er Washington, DC. Er der andre
> betydelige byer i den gruppe?

Mere nutidigt kan man pege på Chandigarh. Den er designet af selveste
Corbusier.

mvh
Peter

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 20-02-04 17:33

T. Liljeberg wrote:

>Et lidt mindre nutidigt eksempel er Washington, DC. Er der andre
>betydelige byer i den gruppe?
>
>Tom

St Petersborg

Fra : Bo Warming

Dato : 20-02-04 03:55

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> wrote in message
> [...]
> http://movieweb.com/movies/film.php?1366
>
> Men bortset fra det, er byen Brasilia vist sådan en kunstig by. Det kan

Danmark har mere boligareal pr person end noget andet land. Der er rigelig
plads til at bygge parcelhuse hvor det er smart at bo.

Når billedmobiltelefoni supplerer internettet, er det tvivlsomt at folk
gider besøge hinanden så meget som hidtil, eller bruge deres store haver så
meget som hidtil. LAD DET FRI MARKED AFGØRE hvad skal bygges og hvor og
nedtrap statens boligrestriktioner, og lad os så se hvilke
sciencefiction-påfund der viser sig salgbare

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-02-04 20:03

"Jacob Riis" <contactingrouponly@noprivatemessages> skrev i en meddelelse news:4034f9ce$0$18943$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Jeg har tænkt lidt på om det var muligt at bygge en ny by helt fra bunden af
> i Danmark. Det vil jo kræve en hel del penge og stort politisk mod.

Vi mangler en by med en skyline der ligner noget. Lad os
starte med at lave 10 højhuse med 100 etager.

Mvh
Martin

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-02-04 20:16

Martin Larsen skrev:
> Vi mangler en by med en skyline der ligner noget. Lad
> os starte med at lave 10 højhuse med 100 etager.

Sådan en løsning har vi faktisk overvejet her i Helsingør
Kommune. For at skåne og friholde de omkringliggende
grønne naturområder. (En borgmester vil have nogle
tusind flere indbyggere).

P.s.: Vidste I forresten at Kronborgs Slots grundplan er
fuldstændig identisk med et af Twin Towers i N.Y.?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-02-04 20:23

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>P.s.: Vidste I forresten at Kronborgs Slots grundplan er
>fuldstændig identisk med et af Twin Towers i N.Y.?

Et stort hul i jorden?

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-02-04 10:32

Bertel Lund Hansen skrev:

> Et stort hul i jorden?

Jeg tænkte nu på størrelsen af den kvadratiske *grundplan*.
Mærkeligt nok; da jeg var der (i 1987), føltes størrelsen af
tvillingetårnenes grundplan at være større nede ved jorden,
end oppe på udsigtplatformen.

--
'rluf

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 19-02-04 20:33

Martin Larsen wrote:
> [...]
>>
> Vi mangler en by med en skyline der ligner noget. Lad os
> starte med at lave 10 højhuse med 100 etager.

Nej, lad os lade være med det.

Undersøgelser har vist at personer, der bor mere end 4 etager over jorden
har højere hyppighed af psykiske sygdomme og selvmord. Læg dertil at det
har en tendens til at børn, der bor i disse omgivelser kommer mindre ud,
får mindre motion og som følge deraf har større tendens til ladhed og deraf
følgende negativer symptomer. Samt sidst men ikke mindst, at der er tendens
til større kriminalitet i højhusbyggeri.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.

Fra : ML-78

Dato : 19-02-04 22:30

Kristian Damm Jensen skrev:

> Undersøgelser har vist at personer, der bor mere end 4 etager over
jorden
> har højere hyppighed af psykiske sygdomme og selvmord.

Det er jo fordi dem på de lavere etager ofte overlever springet.

ML-78

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-02-04 23:59

ML-78 wrote:

> jorden
>
> Det er jo fordi dem på de lavere etager ofte overlever springet.

LOOOOOL

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-02-04 10:43

Martin Larsen skrev:
> Vi mangler en by med en skyline der ligner noget.
> Lad os starte med at lave 10 højhuse med 100 etager.

Jeg har altid drømt at få lavet et bycentrum i form af et
pentagram. Altså fx at placere 10 højhuse i 5 rækker med
4 i hver. Og så lave et gadenet med udgangspunkt i dette
pentagram.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- hvis jeg fik råd til at bygge et hus, skulle

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-02-04 13:12

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse news:4035d69c$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg har altid drømt at få lavet et bycentrum i form af et
> pentagram. Altså fx at placere 10 højhuse i 5 rækker med
> 4 i hver. Og så lave et gadenet med udgangspunkt i dette
> pentagram.

Det kan vi godt. Men der bliver ikke plads til meget gade, hvis
de står i en nogenlunde tæt formation. Jeg kunne tænke mig at
forbinde dem med gangtunneler med rullende fortove efter samme
plan som pentagrammet.

Mvh
Martin

Fra : Martin Rytter Jensen

Dato : 19-02-04 20:21

> [...]
af
> i Danmark. Det vil jo kræve en hel del penge og stort politisk mod.

Det synes jeg er en fjollet ide :)

> Men jeg synes det det kunne være en god ide. Fx kunne man besluttede at
> bygge et nyt universitet 100 km. syd for København

Så vidt jeg kan vurdere er der ikke mangel på universiteter i danmark :)

> og så invitere folk fra
> Danmark og hele Europa til at studere der.

De kunne jo også bare læse på et af de andre etabelerede universiteter.

> Det vil da være en fin gave til
> de nye lande i EU som også Danmark kunne have gavn af.

Hvad ville der være fin gave over det. At fjerne den intellektuelle elite
fra lande som har behov for selvsamme til at få vækst.

> Hvis man byggede en
> ny by kunne man måske få nogle københavnere til at flytte fra byen og
dermed
> hjælpe lidt på boligmanglen i hovedstaden

De kunne jo også bare flytte til Aalborg og læse der. Der er masser af
ledige lejligheder - og boliggaranti for studerende.

> [...]
> starte helt fra bunden så må man gøre sig nogle særlige tanker, idet det
> faktisk er muligt at beslutte sig til hvordan byen skal se ud i stedet

Som nogen har sagt så kan du jo se på Brasilia eller hvad dælen den nu
hedder. Frygteligt eksempel på god arkitektur og manglende forståelse for
menneskers behov. Forøvrigt er der "en smule" undeholdende læsning om den
her: http://www.macalester.edu/courses/geog61/jmoersch/reality.html. Hvis du
vil læse lidt mere om den slags ting der kan jeg forøvrigt anbefale at du
søger på modernisme, postmodernism kombineret med arkitektur i google --
eller måske tage et kig på Bauhaus (designskolen) og deres ideer om arkitekt
ur og by-opbygninger. Der er et par interessante ting at hente alle
stederne.

> [...]
mig
> en rigtigt flot arkitektonisk by som alle i Danmark kan være stolte af.

Istedet for at bruge en masse penge på fiberforbindelser (som iøvrigt der
ikke ville være økonomisk fornuft i) så kunne man jo bruge pengene til
forskning i udnyttelse af el-nettet eller den eksisterende adsl teknologi.
Et område hvor man forøvrigt også ville have eksportmuligheder kombineret
med hurtigere internet :)

Nå, godt ord igen :)

/Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-02-04 20:57

"Martin Rytter Jensen" <jensenFJERNMIG@mermaidconsulting.dk> skrev i en meddelelse news:c132aq$9tu$1@news.cybercity.dk...

> Som nogen har sagt så kan du jo se på Brasilia eller hvad dælen den nu
> hedder. Frygteligt eksempel på god arkitektur og manglende forståelse for
> menneskers behov.

Sludder og vrøvl. Prøv at læse noget mere sober information
om emnet. Lidt citat fra FAQ:

Overall, was Brasilia a failure or a success?

This question deserves a more complete answer, but for now
we would like to say that:

As all the objectives referred in question number 2 were achieved,
it can be considered that the construction of a new capital for Brazil
was a success.

The specific urban plan of "Plano Piloto" was a failure in some
aspects, as it is further detailed in the following parts of this page.

http://www.infobrasilia.com.br/bsb_h1i.htm#History

Mvh
Martin

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 19-02-04 20:41

Jacob Riis wrote:
> [...]
> at bygge et nyt universitet 100 km. syd for København og så invitere
> folk fra Danmark og hele Europa til at studere der.

Lad os antage at dine 100 km bare var slynget ureflekteret ud som eksempel.

Men hvad skulle pointen i det hele taget være i at bygge en ny by?
Bytætheden specielt i Østdanmark er allerede så høj, at der knap er plads
en flere af bare nogenlunde rimelige dimensioner uden at den ny e vokser
sammen med de eksisterende - og så ryger alle dine fine ideer om
byplanlægning fra grunden. (Og så taler vi slet ikke om de landsbyer der må
nødvendigvis må udraderes, hvis man skal lægge en helt ny by.)

> [...]
> af. Hvis man byggede en ny by kunne man måske få nogle københavnere
> til at flytte fra byen og dermed hjælpe lidt på boligmanglen i

Hvis det skal hjælpe mærkbart på boligmanglen i København, så skal det være
en *meget* stor by. Næppe under 50.000 og snarere 100.000 indbyggere. (De
vil jo netop ikke allesammen komme fra København.) Hvis du skal trække folk
i mærkbart tal væk fra København kræver det gode boliger, gode jobs og ...
gode kultertilbud. Det vil blive endog meget svært at skabe.

> [...]
> tanker, idet det faktisk er muligt at beslutte sig til hvordan byen
> skal se ud i stedet for at det sker lidt tilfældigt.

Du kan jo starte med at læse Alexander et al.: A Pattern Language. De har
nogle ganske interessante ideer om, hvordan man skruer en by sammen.

Fra : Popeye

Dato : 19-02-04 21:48

> [...]

Jeg vil prøve at svare på det du spørger om og ikke komme med alle mulige
kommentarer, som nogle af de andre.

Det man kunne tænke sig var, at det økologiske ville vinde indpas, her
tænker jeg på affaldssystemer, med fælles affaldssystemer, hvor affald
sorteres i dit hjem, hvor du vælger affaldsfraktion og derefter smider i en
skakt og det bliver derefter smidt over i den rigtige container.

Energimæssigt vil der nok være mere vindenergi, jordvarme og solvarme som
supplement.

Med det transportmæssige kunne det måske være at der i byen kun måtte være
offentlig transport (der så var gratis)og parkering foregik uden for byen.

Bare nogle ideer.

Peter
--
"Eventuelle stavefejl er opstået under transmission"

Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-02-04 03:19

Kommer an på om man vil "økologi" eller miljøvenligt

> [...]
en
> skakt og det bliver derefter smidt over i den rigtige container.

Der er ingen mangler indenfor den bestående affaldssortering. Så hvad skulle
en ny by give der?
Vi indsamler allerede alt for meget papir og der er ikke noget problem i at
indføre organisk sortering i vores "gamle" byer i tilstrækkelig grad (findes
i Vejle bl.a.).

> Energimæssigt vil der nok være mere vindenergi, jordvarme og solvarme som
> supplement.

Det har jo ikke noget med byen at gøre, sætter du en vindmølle op kan du
ikke sige at elektriciteten går til den og den by. Så skal du nøjes med at
forholde dig til at opbygge en hensigtsmæssig energiproduktion. Så at snakke
om at en by har mere vindenergi end en anden - det er lidt svært at forholde
sig til.
Solvarme er igen noget der ikke er "byspecifikt" - om du hænger den op i
køge eller øko-by. Forskellen er den samme. Ingen fordel ved at lege
byprojekt.

Et sted hvor det derimod har en fordel at lege med byen og drage fordel af
at kunne styre det hele fra opstarten er brint-E. Det brintbaserede energi
system kræver en infrastruktur, hvor byen derfor får en betydning. Her kan
det betale sig at snakke om forskelle mellem at investere i økoby og en
"gammel" by.

> Med det transportmæssige kunne det måske være at der i byen kun måtte være
> offentlig transport (der så var gratis)og parkering foregik uden for byen.

Typisk naiv rød/grøn-politik parallelisering.
Kaos i praksis for indbyggerne og for miljøet.

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-02-04 10:53

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@DETTEkampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse news:c19323$et3$1@news.net.uni-c.dk...

> Solvarme er igen noget der ikke er "byspecifikt" - om du hænger den op i
> køge eller øko-by. Forskellen er den samme. Ingen fordel ved at lege
> byprojekt.

Det er nu meget smart at have det indbygget i facade- eller
tagelementer. Det samme gælder solceller, når/hvis de har
en fornuftig pris.

Mvh
Martin

Fra : Jonas Kofod

Dato : 23-02-04 19:30

> Det er nu meget smart at have det indbygget i facade- eller
> tagelementer. Det samme gælder solceller, når/hvis de har
> en fornuftig pris.

Helt sikkert. Men mulighederne er stadig lige gode i køge som i Økoby. Du
får ikke nogen fordele i at du sidder med en ny by på tegnebrættet. Dette
element skal vel være tilstede før "Vi bygger en ny by og laver økologiske
investeringer"-tanken

Solceller? Denne teknologi er mht. udbredt praktisk brug på tegnebrættet.
Solceller er alt for dyre både i Økoby og Køge. Den dag de bliver praktisk
mulige vil de osse være lige smarte i Køge som i Økoby.
Jeg kender ikke til nogen tilfælde hvor man har solceller uden det er på
eksperimentelt basis (eksklusive lommeregnere og andre alternativer
forbrugssituationer).

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 19-02-04 22:49

Jacob Riis wrote:
> [...]
> en rigtigt flot arkitektonisk by som alle i Danmark kan være stolte af.

Var det ikke det man forsøgte dengang man placerede DTU uden for lands
lov og ret. Men her er sku stadig rimeligt øde (pånær lige på campus som
ligner en beton slum fra 70'erne).

mvh
JS

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-04 23:37

Scripsit Jesper Sørensen <s961595@studentSLET.dtu.dk>

> Var det ikke det man forsøgte dengang man placerede DTU uden for lands
> lov og ret. Men her er sku stadig rimeligt øde (pånær lige på campus
> som ligner en beton slum fra 70'erne).

Der er en strimmel marker på den anden side af Helsingørmotorvejen syd
for Rævehøjvej, men ellers er omgivelserne da fuldt bebygget?

--
Henning Makholm "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
Og er helt fortrolig med alverdens militær"

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 20-02-04 00:39

Henning Makholm wrote:

> Scripsit Jesper Sørensen <s961595@studentSLET.dtu.dk>

> Der er en strimmel marker på den anden side af Helsingørmotorvejen syd
> for Rævehøjvej, men ellers er omgivelserne da fuldt bebygget?

Ja der er da godt nok en del villa-kvarterer men den oprindelige plan
var vist at lave et forskningscentrum men egen tog-station og lignende.

mvh
JS

Fra : Brian Bjørn

Dato : 20-02-04 01:08

On Thu, 19 Feb 2004 19:00:53 +0100, "Jacob Riis"
<contactingrouponly@noprivatemessages> wrote:

>Jeg har tænkt lidt på om det var muligt at bygge en ny by helt fra bunden af
>i Danmark. Det vil jo kræve en hel del penge og stort politisk mod.

Det var det, man gjorde i Albertslund. Jeg boede der i en kort årrække
og var slet ikke begejstret.

Udover den rædselsfulde tæt-lave bebyggelse er det angivelige "scoop"
i Albertslund, at man har differentieret trafikken. Som cyklist er det
da også behageligt at kunne køre fra den ene ende af byen til den
anden uden at skulle krydse en vej; som fodgænger efter mørkets
frembrud er der ikke meget godt at sige om gangstier, der ikke kan ses
fra vejen. Ikke desto mindre valfarter byplanlæggere fra hele verden
stadig dertil for at se, hvordan man ikke skal gøre tingene.
--
Brian Bjørn

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 24-02-04 16:26

Brian Bjørn wrote:

> som fodgænger efter mørkets
> frembrud er der ikke meget godt at sige om gangstier, der ikke kan ses
> fra vejen.

Hvorfor egentlig ikke? Jeg kender ikke Albertslund, men jeg ville have
forventet at det var en behagelighed, at man ikke har motoriseret trafik
til at strejfe højre albue hvert andet øjeblik.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
There are 10 kinds of people. Those who count in binary and those who

Fra : Brian Bjørn

Dato : 25-02-04 00:22

On Tue, 24 Feb 2004 16:26:15 +0100, "Kristian Damm Jensen"
<REdammMOVE@ofir.dk> wrote:

>Hvorfor egentlig ikke? Jeg kender ikke Albertslund, men jeg ville have
>forventet at det var en behagelighed, at man ikke har motoriseret trafik
>til at strejfe højre albue hvert andet øjeblik.

Det generer heller ikke mig, men en del ældre medborgere og andre
nervøse sjæle bryder sig ikke om at færdes halvøde steder efter
mørkets frembrud.
--
Brian Bjørn

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 20-02-04 08:04

Jacob Riis skriver:

> Jeg har tænkt lidt på om det var muligt at bygge en ny by helt fra bunden af
> i Danmark. Det vil jo kræve en hel del penge og stort politisk mod.

Det har Roskilde kommune alleerrede gjort to gange,
først rev man den gamle by ned, hus for hus,
og nu har man bygget en ny by ved RUC.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-02-04 10:29

> [...]
mig
> en rigtigt flot arkitektonisk by som alle i Danmark kan være stolte af.

Du kan se på nye byer i Holland. De er ikke så nye længere, men er anlagt på
én gang i de nye inddæmmede arealer i Flevoland. Der er ikke hverken
skyskrabere eller anden eksperimentering, men det var sjovt at se en hel by
med lige gamle bygninger/anlæg overalt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Brian Bjørn

Dato : 20-02-04 15:32

On Fri, 20 Feb 2004 10:28:54 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>én gang i de nye inddæmmede arealer i Flevoland. Der er ikke hverken
>skyskrabere eller anden eksperimentering, men det var sjovt at se en hel by

Et hjemligt eksempel er Christiansfeld, der indtil 1773 var en bar
mark.
--
Brian Bjørn

Fra : Søren Sjørup

Dato : 20-02-04 11:20

Fra : Torben Frandsen

Dato : 20-02-04 11:45

Søren Sjørup wrote:

> Esbjerg er også en kunstig by,

For passende definitioner af "kunstig". Man har ikke anlagt en færdig by og
opfordret folk til at flytte dertil.

> den fandtes såvidt jeg ved ikke for 100år siden.

Jo, men så heller ikke ret meget længere tilbage. Havnen blev anlagt i 1868.
De fleste tilflyttere bosatte sig i øvrigt i begyndelsen i Nordby og
pendlede til havnen hvor der ikke var noget bymiljø.

> Byen blev anlagt i forbindelse med den dengang nye
> statshavn. Ligesom Fredericia har Esbjerg lange lige gader som gør
> byplanlægning lettere.

Sådan er det i midbyen. Jeg ved ikke om det ligefrem var planlagt, men når
terrænet er fladt og ensartet, og tilvæksten er hurtig, er det jo naturligt
at fortsætte derudad indtil terrænet besværliggør det.

Der er i øvrigt en række bydele som var designet allerede før markerne var
eksproprierede. Fælles for dem er at de fungerer katastrofalt i
sammenligning med de "organisk" fremvoksede bydele.

Torben

Fra : PM

Dato : 20-02-04 13:00

Torben Frandsen wrote:

> [...]
> men når terrænet er fladt og ensartet, og tilvæksten er hurtig, er
> det jo naturligt at fortsætte derudad indtil terrænet besværliggør
Om fredericia ligefrem er kunstigt anlagt, tror jeg næppe, men de lige
gader er tilsigtet og vist nok etableret efter en krig hvor byen blev
ødelagt... De lige gader sikrer at man kan/kunne forsvare sig bedre ved
angreb, der kunne skydes i gadernes længderetning mod indtrængende fjender.

Synes iøvrigt tanken om en nykonstrueret by lyder tiltalende og støtter
tanken, fremsat tidligere om, at arkitekter skal tvangsbosættes i egne
konstruktioner. Det giver mening.

Med hensyn til byggeri, så ville det være rart om man på nettet kunne se
hvem der byggede på nybygninger. Så kunne man vælge de firmaer fra som
deltog i byggesjusk, det er ikke kun bygherren der som her, er gået konkurs
og flyttet til Spaniens varme sol...som milionær

PM

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 22-02-04 11:42

PM wrote:

> Om fredericia ligefrem er kunstigt anlagt, tror jeg næppe, men de
> lige gader er tilsigtet og vist nok etableret efter en krig hvor byen
> blev ødelagt...

Nej. I følge Encyklopædien blev Fredericia anlagt i 1650. Der var ingen
bymæssig bebyggelse i området forinden, kun tre små landsbyer.

<snip>

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
"He deserves death."

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-02-04 11:38

> [...]

> særlige tanker, idet det faktisk er muligt at beslutte sig til
> hvordan byen skal se ud i stedet for at det sker lidt tilfældigt.

I Sverige er der en mand, der bygget en "middelalderby" helt fra
bunden:
http://www.tv2lorry.dk/moduler/nyheder/showregvideo.asp?dato=14-02-2004&cID=1&vId=181728

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-02-04 11:44

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

> I Sverige er der en mand, der bygget en "middelalderby" helt fra
> bunden:
> http://www.tv2lorry.dk/moduler/nyheder/showregvideo.asp?dato=14-02-
> 2004&cID=1&vId=181728

Og yderligere: