Landskamp ånde->røg
Fra : Lars

Dato : 19-02-04 11:44

Da jeg så landskampen igår, undrede det mig at spillerne ikke røg ud af
munden når de åndede. Kommentatoren sagde at det var under fryse punktet,
hvilket vel burde gøre at man røg ud af munden.

Nogle der kan give et fornuftigt svar.

--
\Lars

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-04 11:48

Røg er fine partikler blandet med luft. Det er damp, du savnede på
skærmen i går. Men nogen forklaring har jeg ikke lige.

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-04 12:02

Scripsit "Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk>

> Røg er fine partikler blandet med luft. Det er damp, du savnede på
> skærmen i går.

Damp er gasformig H2O. Det er usyligt. Det er tåge han savnede på
skærmen. (Hvis vi endelig skal være pernitne...)

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-04 12:25

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> Damp er gasformig H2O. Det er usyligt. Det er tåge han savnede på
> skærmen. (Hvis vi endelig skal være pernitne...)

Ups, ja

Fra : Anders Lund

Dato : 19-02-04 19:43

> Damp er gasformig H2O. Det er usyligt. Det er tåge han savnede på
> skærmen. (Hvis vi endelig skal være pernitne...)

Det kaldes normalt em, hvis vi skal være helt korekte

Anders Lund
Anders@GEDzaim.dk
Fjern geden fra min email adresse

Fra : Mikkel Lund

Dato : 19-02-04 12:05

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse
> Røg er fine partikler blandet med luft. Det er damp, du savnede på
> skærmen i går. Men nogen forklaring har jeg ikke lige.

> [...]

Der skal jo mere til end bare kold luft. Hvis luften er så tør at
den kan optage det fugt de udånder, så ser ingen "tåge". Det
passer nok fint med at der har været tørt i området i lang tid.

Hilsen Mikkel

Fra : Steen

Dato : 19-02-04 12:25

Mikkel Lund wrote:

> Der skal jo mere til end bare kold luft. Hvis luften er så tør at
> den kan optage det fugt de udånder, så ser ingen "tåge". Det
> passer nok fint med at der har været tørt i området i lang tid.

Det lyder ikke urimeligt.

Dertil kommer, at tåge er meget små vandpartikler. Meget små partikler ses
bedst i spredt lys, dvs. i modlys. En fodboldbane er SVJV temmelig godt
oplyst fra flere forskellige vinkler. For at være helt sikker, må man have
set en spiller i modlys, evt. lige foran en projektør.

/steen

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 19-02-04 22:18

> Dertil kommer, at tåge er meget små vandpartikler. Meget små
> partikler ses bedst i spredt lys, dvs. i modlys. En fodboldbane er
> SVJV temmelig godt oplyst fra flere forskellige vinkler.

Jeg skal ikke bestride korrektheden i hvad du skriver, men jeg har nu
ofte set 'ånde' i fodboldtransmissioner

--

"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Med venlig hilsen (Citroner Bananer)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 19-02-04 13:58

Lars wrote:

> Da jeg så landskampen igår, undrede det mig at spillerne ikke røg ud af
> munden når de åndede. Kommentatoren sagde at det var under fryse punktet,
> hvilket vel burde gøre at man røg ud af munden.

Det er ikke hvorvidt temperaturen er over eller under frysepunktet, der
er afgørende for om man kan se vanddamp (egentlig bittesmå dråber af
flydende vand) i udåndingsluften. Selvom temperaturen er over 0 °C, kan
man opleve fænomenet hvis luftfugtigheden er høj. Og ved temperaturer
under 0 °C kan man altså komme ud for at man intet ser fordi luften er
tør.

Fænomenet skyldes at varm luft kan indeholde mere usynlig vanddamp end
kold luft. Den varme luft i lungerne indeholder meget usynlig vanddamp.
Når luften pustes ud og afkøles, vil det under passende omstændigheder
ske at noget af den usynlige vanddamp bliver til bittesmå dråber der
ses som en tåge der ligner røg. (Alm. røg indeholder også ofte vand.)

Det er det samme fænomen man ser når andre ting »damper«.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Spangkuk

Dato : 19-02-04 14:55

"Lars" <larstmadsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
punktet,
> hvilket vel burde gøre at man røg ud af munden.

Tja, kan det ha' noget at gøre med de mega-store projektører der
står i alle hjørner....

Kan varme-effekten fra dem hæve temperaturen så meget på banen,
at der ikke var nul eller derunder der ?

Spang