Tidevandskanaler på Mars?
Fra : Anders

Dato : 18-02-04 19:13

Hejsa,

Jeg er netop igang med at læse Jens Kertes udmærkede bog "Mars og
Marsmanden" om Jens Martin Knudsen og Mars. Jeg fandt imidlertid
noget, jeg synes lyder lidt mærkeligt, nemlig at ... "overfladen har
adskillige spor efter folder og tidevandskanaler".

Mit spørgsmål er så: Kræver tidevand og dermed tidevandskanaler ikke
en måne, og da vel en, der er noget større end Mars's (Deimos og
Phobos)? Måske er det bare mig, der er forvirret ;)

Fra : Steen

Dato : 18-02-04 20:44

Anders wrote:

> Jeg er netop igang med at læse Jens Kertes udmærkede bog "Mars og
> Marsmanden" om Jens Martin Knudsen og Mars.

Heldige asen! Jeg må se at tage mig sammen og købe den.

> Jeg fandt imidlertid
> noget, jeg synes lyder lidt mærkeligt, nemlig at ... "overfladen har
> adskillige spor efter folder og tidevandskanaler".

Jeg skal ikke kunne sige, i hvilken betydning, JMK anvender udtrykket
"tidevandskanaler" - måske betyder det bare "kanaler, hvori der har
stået/løbet vand".

> Mit spørgsmål er så: Kræver tidevand og dermed tidevandskanaler ikke
> en måne, og da vel en, der er noget større end Mars's (Deimos og
> Phobos)? Måske er det bare mig, der er forvirret ;)

....eller en sol. Solen bidrager også til tidevandet på Jorden; så meget, at
når det er nymåne, og Sol og Måne trækker samme vej, opstår "springflod" -
særlig kraftigt tidevand. Solen vil formodentlig kunne have haft en anselig
tidevandseffekt på Mars. Du har ret i, at Phobos og Deimos næppe har kunnet
bidrage særlig meget.

Mvh Steen

Fra : Anders Lund

Dato : 18-02-04 21:30

"Anders" <andersryom@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Mit spørgsmål er så: Kræver tidevand og dermed tidevandskanaler ikke
> en måne, og da vel en, der er noget større end Mars's (Deimos og
> Phobos)? Måske er det bare mig, der er forvirret ;)

Nej, solen er også ansvarlig for en tidevandseffekt, den er dog ikke helt så
kraftig som månens.

Anders Lund
Anders@GEDzaim.dk
Fjern geden fra min email adresse

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-02-04 22:59

Anders skriver:

> [...]
> en måne, og da vel en, der er noget større end Mars's (Deimos og
> Phobos)? Måske er det bare mig, der er forvirret ;)

Nu har Mars ikke så stærk en tyngte kraft, og solen har derfor nemmer
ved at få vandet til at sjaske rundt.

--
Note, you do have need to delete DELETE from the E-mail address,
if you do answer.

Fra : Mikkel Lund

Dato : 18-02-04 23:05

> [...]
> en måne, og da vel en, der er noget større end Mars's (Deimos og
> Phobos)? Måske er det bare mig, der er forvirret ;)

Der har midt i forrige århundrede været snak om at der skulle være
"kanaler" på mars. De mange mørke område på overfladen,
forbandt hjerene, så det så ud som om det var kanaler.
Men efter som teleskoper blev bedre og størrer, blive det
klart at det var synsbedrag.
Det er nok ikke det Hr. Kertes omtalermen en god og rigtigt historie.

Hilsen Mikkel