astronomi: røde kæmper
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-02-04 16:44

Hej.
Her i gruppen og i dk.natur har der af og til været tråde,
som handlede om planeter, stjerner og andre objekter
på nattehimlen - (og om kikkerter).

Når jeg så går ud med min håndholdte kikkert og skal
finde Saturn eller Mars, bliver jeg tit "snydt" af en af de
store røde kæmpestjerner, Aldebaran eller Betelgeuse.
De skulle jo blinke og ikke have nogen udstrækning, men
alligevel "snyder" især Aldebaran mig som sagt af og til
ved at se helt rolig og "planetagtig" ud. Er jeg mon helt
ene om at opleve det?

P.s.: Når jeg skal finde rundt på nattehimlen, bruger jeg
det gode gamle freewareprogram "skyglobe". Findes det
mon i en ny Windows-version?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 18-02-04 18:06

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> P.s.: Når jeg skal finde rundt på nattehimlen, bruger jeg
> det gode gamle freewareprogram "skyglobe". Findes det
> mon i en ny Windows-version?

Hej Herluf

Kig på den ældre version af her - direkte link:

Solsystem:
http://da.wikipedia.org/w/wiki.phtml?title=Solsystem&oldid=26006#Eksterne_adresser

Kig f.eks. på Celestia eller måske OpenUniverse.

mvh/Glenn

-

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-02-04 09:14

Glenn Møller-Holst skrev:
> Kig f.eks. på Celestia eller måske OpenUniverse.

Mange tak.
Jeg prøvede at downloade Celestia. Kan dog ikke
lige få exe-filen til at køre. Så jeg kontakter en
klog, gammel kollega senere

P.s.: Det som jeg især godt kan lide ved Skyglobe,
er at man kan gå årevis frem og tilbage i tid, uden
at billedet slukkes imens der beregnes.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Vidal

Dato : 19-02-04 22:06

> P.s.: Når jeg skal finde rundt på nattehimlen, bruger jeg
> det gode gamle freewareprogram "skyglobe". Findes det
> mon i en ny Windows-version?

Hvis du søger et astronomiprogram er Hnsky også en oplagt
mulighed.

www.hnsky.org

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 20-02-04 16:42

Herluf Holdt :
> [...]
> alligevel "snyder" især Aldebaran mig som sagt af og til
> ved at se helt rolig og "planetagtig" ud. Er jeg mon helt

Hvor meget en stjerne blinker, afhænger bla. hvor højt den står på himlen.
Når en stjerne står nær horisonten, passerer lyset en stor luftmasse, og
dermed er der større mulighed for at passere luftlommer med varierende
densitet.
Mon ikke Aldebaran har stået pænt højt på himlen, da du så den?

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-02-04 17:09

Regnar Simonsen skrev:
> [...]
> luftlommer med varierende densitet.
> Mon ikke Aldebaran har stået pænt højt på himlen, da du så den?

Jo, den står for tiden ca. 50° oppe først på aftenen i syd,
(midt mellem Saturn og Mars). Så mener jeg også at have
læst at den varierer en del i lysstyrke.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- Aldebaran er en værre 'snyder'