Threads og wait
Fra : Hans Hvelplund Odbor~

Dato : 13-12-00 17:52

hvis man kører wait() i en traad skulle den så ikke stoppe med at køre?

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 13-12-00 19:07

> hvis man kører wait() i en traad skulle den så ikke stoppe med at køre?

Hvad sker der og hvordan ser koden ud?

Ulrik Magnusson

Fra : Hans Hvelplund Odbor~

Dato : 13-12-00 20:28

TO METODER I KLASSEN TRANSMITTER
public void run()
{
while (okToRun)
{
while (!threadSuspended&&!okToCount)
{
/*do stuff*/
}
try
{
Thread.currentThread().sleep(10);
if (threadSuspended&&okToCount)
{
System.out.println(this+": I've decided to wait");
synchronized (this)
{
while (threadSuspended&&okToCount)
{
wait();
threadSuspended=true;
}
}
}
}
}

public synchronized void switchOn(boolean on)
{
threadSuspended =!on;
okToCount=!on;
if (on)
{
System.out.println(this+": I'm notified");
notify();
}
else
{
System.out.println(this+": I'm sleeping");
}
}

}

DEL AF EN METODEN public void run() I KLASEN NETWORK:
if (/*et eller andet udtryk*/)
{
System.out.println(getTransmitter(c)+": Network is awakeing me");
getTransmitter(c).switchOn(true);
}
else
{
System.out.println(getTransmitter(c)+": Network is suspending me");
getTransmitter(c).switchOn(false);
}

tilsyneladende (efter noget test at lade run() i network gøre ingenting når
/*et eller andet udtryk*/ er true/false) får tråden i klassen Transmitter
en notify() når /*et eller andet udtryk*/ er false og kommandoen
getTransmitter(c).switchOn(false);
uden denne linie bliver objekter af Transmitter ved med at være i wait
med denne linie vågner de efter et stykke tid.

bliver udført

Fra : Thomas Sejr Jensen

Dato : 13-12-00 19:07

Jo. Har du husket try-catch? Og er du sikker på at den ikke kommer i
catch-sætningen, evt. på grund af en IllegalMonitorStateException?

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-12-00 08:18

wait() bruges til at vente på, at det objekt du kalder den på bliver
notified (notify()). Du skal nok nærmere bruke Thread.sleep().

-dennis

Fra : Hans Hvelplund Odbor~

Dato : 14-12-00 15:06

men der er ikke noget der hedder sleep() (ja der sleep(....) men jeg ikke
intresseret i at tråden skal kunne vågne af sig selv, når tiden er udløbet)
jeg vil jo have tråden til at "waite" indtil den anden tråd giver besked

Fra : N/A

Dato : 15-12-00 09:04

Fra : Morten Nedertoft

Dato : 15-12-00 09:04

Dennis Thrysøe wrote:

> I så fald er wait korrekt. Du laver noget a la:
>
> synchronized (objectToWaitFor){
> objectToWaitFor.wait();
> )
>
> Herefter kalder du bare fra din anden tråd objectToWaitFor.notify() -
> husk at dette objekt kun skal bruges til at synkronizere et sted i dit
> program. Medmindre du har MEGET styr over hvad der sker ;)

Er det da ikke det han (Hans) har lavet?

mvh. Morten N

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 15-12-00 10:06

Det er muligt. Hvis det ikke virker kunne det så være fordi det object
der ventes på allerede er blevet notified.

Men ret skal være ret - trådprogrammering kan være en ualimndelig stor
hovedpine en gang imellem.

-dennis

Fra : Sven Nielsen

Dato : 14-12-00 19:04

In article <6PNZ5.12025$72.198145@twister.sunsite.auc.dk>,
hhod00@control.auc.dk says...

> hvis man kører wait() i en traad skulle den så ikke stoppe med at køre?

Object.wait() kan kun kaldes af en tråd, der er inde i en monitor (dvs.
et "synchronized" område). Herved stopper tråden og monitoren frigives.

Tråden kan først køre igen når en anden tråd har kaldt Object.notify()
eller Object.notifyAll(), eller når tråden får et Thread.interrupt(),
eller hvis Object.wait(long timeout) udløber.

Object.wait() bruges til at sikre korrekthed af flertrådede programmer,
og ikke til at lave pauser i programudførslen. Her skal Thread.sleep(long
millis) bruges.

Med venlig hilsen Sven.