Rigtige sejlere bruger da ikke en selvstyr~
Fra : PKJ

Dato : 10-03-04 01:10

De første ca 60.000 sømil i egen båd brugte jeg ikke selvstyrer/autopilot
men styrede selv. Pengene rakte heller ikke.

Jeg mener jeg herefter havde aftjent min *værnepligt* og havde lært at
styre. Da økonomien og båden tillod det
blev en autopilot anskaffet og har siden været intensivt anvendt. Sjældent
har jeg passeret havnemolen for udgående
før der blev trykket på TRACK.

Når jeg om få år runder de 100.000 sømil er jeg sikker på, at det sker med
tilkoblet autopilot.

Autopiloten gav simpelthen en extra mand ombord. En mand som kan bruges til
at holde *BEHØRIGT UDKIK*.
Jeg står ikke bundet til rattet i min sejlbåd, men kan flytte mig rundt i
cockpit og dæk
til de positioner hvor jeg har det bedste udsyn. Autopiloten har gjort mig
til en sikrere sejler.
Jeg kan koncentrere mig mere om sikkerheden.

Max har i tråden *RORFØLER* luftet sine dårlige nerver og tør ikke nærme sig
et WAYPOINT af frygt for
at møde en en båd for autopilot. Det kan jeg sådan set godt følge ham i. Jeg
har da et par gange under forhold som han beskriver mødt andre både hvor der
aktuelt intet besætningsmedlem var at se. -Det har bare ikke noget med
autopiloten at gøre, men er alene et udtryk for dårligt sømandsskab.
*BEHØRIGT UDKIK*

Det er selvfølgelig ikke nogen god ide at der udgives talrige bøger med
waypoints.- Det *kan* lede til større kollisionsrisiko, når
alle/flere bruger samme waypoints.

Men med GPS og Autopilot har man faktisk ikke brug for
farvandsafmærkningensom sådan, men kan frit planlægge sin
RUTE. Gør man det vil man statistisk set eliminere kollisionsrisikoen der
opstod ved valg af samme waypoints.

Jeg erkender at jeg af og til har waypoints ved en flydende afmærkning, men
det er kun når dette WP er en hensigtsmæssig del
af ruten.

Når jeg i bil færdes på vejene bliver jeg meget utryg hvis jeg ser en bil
som slingrer fra side til side. Det kunne være en spritbilist
eller en nervøs sejler uden koldt overblik.

Men hvad mener andrer

/PKJ

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 10-03-04 11:29

Hey.

En autopilot er en fantastisk opfindelse! Tænk hvor meget man slipper for at
styre ligeud! Personligt synes jeg det bliver "for let" når man kobler den
sammen med GPS'en, og således lader båden selv følge en hel rute. Derved
glemmer man at kigge i søkort, og man bliver for uopmærksom under sejladsen.
Ved man hvor man er, hvis der pludselig sker noget?

Til gengæld kan jeg ikke genkende den frygt i omtaler. Jeg synes da det er
ganske fint, at der udgives bøger med waypoints, som gør planlægningen af
sejlturen noget lettere. Det er klart at det jo foregår i samarbejde med et
søkort...

Og så er det da rigtigt, at man mødes ved diverse afmærkninger - i hvert
fald i teorien... Jeg tror faktisk ALDRIG jeg har oplevet at komme på præcis
samme tid hen til en bøje som en anden båd - Men okay - Muligheden er der
da. Men SELVOM man så mødes ved mærket, så går det jo også nok, endda selvom
dem i møder ikke holder udkig. - For det gør i jo selv! Så kræver det altså
ikke det helt store at styre udenom.

Min erfaring er absolut ikke, at man møder både, hvor der ingen er at se på
dæk... I hvert fald ikke i længere tid - Men jeg kan jo dårligt argumentere
for hvad i har set eller ikke set, det ved i jo selv bedst

Tjaeh- Det var vist min mening... Kan i lugte foråret?

Lasse

Fra : Ole Pagh

Dato : 10-03-04 18:12

Jeg er enig i PKJ's indlæg.

Som hovedsageligt alenesejler igennem snart 25 år i 17-26" sejlbåd(e), har
selvstyren været til uvurderlig hjælp og støtte.

Den skal, som alt andet i en sejlbåd, anvendes med respekt og omtanke.
Især udkig skal holdes.

Når jeg alene har sejlet fra f.eks. Hundested til Grenå, har det været en
rigtig god ting at have på.
Så har jeg kunnet skifte forsejl, lave en spand kaffe, guffe frokost og læse
søkort mm. uden at hele tiden være over roret.

Når jeg går bidevind med veltrimmede sejl i let eller mellemluft. kan
selvstyren sættes i manuel, og så svarer det jo blot til at sejle med
'surret' ror.

Hvis vinden, meget imod ens vilje, er '0-ingenting fra skiftende retninger'
og man derfor må gå for motor er selvstyren også til stor gavn og glæde.

Hilsen Ole Pagh

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 10-03-04 18:41

Hmm... Ja, selvstyren er en dejlig ting, specielt når man sejler alene... og
egentglit tror jeg goså mange fruentimre er trætte af at side og holde i
roret...

Selvstyren virker dog ikke i vejr, med søen kommende ind agten fra... og når
man komme for tæt mod vinden, min båd er luvgærig hvorfor jeg aldrig bruger
autopilot når vinden kommer over 5 mtr. reaktionstiden er simpelthen for
langsom...

Til orientering har jeg en Simrad TP20, som det forøvrigt er umuligt at
"Autocaliberere"

Waypoint... Tja... det laver jeg da via DLSK2... Det er jo alligevel
sjældent man sejler den samme rute flere gange på ferie turen... Når man
bruger DLSK har du opdterede søkort... og når ruten er tegnet... Tja, så
sender man blot waypoint til GPS med et tryk på en knap... på med
selvstyren... og husk at sætte vækkeuret... ved næste waypoint Husk at
have papirkort med, og notere din pos. hver time mindst... så kan det jo
aldrig gå helt galt når alt tekniken går i smadder...

JR

Fra : Steffen Skov

Dato : 10-03-04 20:34

"PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> skrev i en meddelelse
> De første ca 60.000 sømil i egen båd brugte jeg ikke selvstyrer/autopilot
> men styrede selv. Pengene rakte heller ikke.

Det var da mærkeligt, for du sparede da penge på strøm og udstyr!

> [...]
> blev en autopilot anskaffet og har siden været intensivt anvendt.
Sjældent
> har jeg passeret havnemolen for udgående

Hvorfor venter du ikke med at sætte sejlene komplet til du er vel ude af
havnen, forbi andre sejlere og evt. forhindringer?

> Når jeg om få år runder de 100.000 sømil er jeg sikker på, at det sker med
> tilkoblet autopilot.

Jeg kan kun håbe det er på åbent hav.

> [...]
> til en sikrere sejler.
> Jeg kan koncentrere mig mere om sikkerheden.

Enig i dette. Jeg bruger den når jeg sætter sejl eller nedtager sejl og er
på lange stræk alene. Det er en 3.hånd, og den skal bruges som sådan. Det er
pisse lækkert at kunne slippe pinden og trimme sejl, eller gå under dæk for
en kort bemærkning og tjekke positionen på kortet med de pejlinger jeg har
noteret på notatarket, eller lige varme kaffen.
Det bedste ved sejlads i en sejlbåd er immervæk (trods alder og magelighed),
at mærke båden gennem vandet og følelsen af at alt er trimmet optimalt til
mine evner.
Har man en autopilot bliver man hurtig "afhængig" og glemmer den vigtigste
regel: Nemlig position og udsyn. (Suk - det går galt når vi alle sejler
rundt med elektronik og glemmer virkeligheden).

> /PKJ

Tak fordi du (PKJ) oprettede denne tråd, for den er eller bliver nok meget
relevant.

Hilsen
Steffen
Pd 26 Århus

Fra : PKJ

Dato : 10-03-04 22:12

Steffen Skov wrote:
> [...]
klip
klip

> Hvorfor venter du ikke med at sætte sejlene komplet til du er vel ude af
> havnen, forbi andre sejlere og evt. forhindringer?

Det gør jeg naturligvis også. Men jeg kan da godt bevæge mig hen til "sætte
sejl" stedet
med TRACK ON. Jeg har faktisk en del på dæk der skal klares op.
Fortøjninger, fendre e.t.c.
-og så er det da rart at autopiloten holder kursen

> Jeg kan kun håbe det er på åbent hav.
:
Det bliver sandsynligvis også, men hvorfor dog dette forbehold.

Et tryk på stand-by knappen og jeg styrer manuelt.
Du bruger din autopilot som det passer dig bedst. - Og det gør jeg også, med
skyldig respekt for godt sømandsskab
I mit cockpit og stående bag rattet kan jeg ikke rigtig få min arme strakt
så meget at jeg kan nå andet end
storskødet. Og jeg sejler faktisk en del singlehanded.
:
:
:
> Har man en autopilot bliver man hurtig "afhængig"
Jeg er enig og stærkt afhængig.

>og glemmer den vigtigste
> regel: Nemlig position og udsyn.

Jeg er helt uenig.
UDSYNET det står jeg for, så det glemmes ikke.
POSITIONEN klares af autopiloten via GPS ruten. (Jeg check'er naturligvis
ved enhver lejlighed)
Jeg har dGPS og konstaterer ved lejlighedsvise check en positionsfejl på
under 4 meter i 97-98% af GPS "skuddene".
Der er kommer naturligvis position OUTLIERS men normalt kun 1 sek eller 2.

Det er yderst sjældent at søkortene kan leve op til denne præcision og har
en tilstrækkelig opløsning.

For sjovs skyld lavede jeg - og sejlede i 2003 en rute
gennem BLINDLEIA (Sørlandet, Norge) fra Brekkestø til Gl.Hellesund hvor jeg
havde et nyopmålt elektronisk
søkort. En smal, kringlet leia på ca 10-15 NM. Måtte overtage styringen 1
gang da jeg mødte modgående skib
i smal rende. Vel fremme tog jeg turen retur med samme resultat. -Men
normalt styrer jeg da selv i skærgården.

Herudover har jeg på min laptop et præcist SPOR (TRACE) hvis GPS alligevel
bryder sammen. Et spor jeg kan
vende og returnere ad. Bryder den faste GPS ned ligger der en lille reserve
GARMIN 45 nede i skuffen.

/PKJ

Fra : Gert Jacobsen

Dato : 11-03-04 17:44

Hej NG
Spørgsmål i denne tråd.
Hvis man har lavet en rute, lagt den ind i diverse GPS'ere med selvstyrer
tilkoblet.
Hvad gør selvstyreren når den er ved "enden af ruten".
Vil skibet så sejle rundt om endepunktet eller hvad?
Er der nogen der har prøvet hvad der sker?
Tænkt situation:
Der er lavet en rute. selvstyreren sat til. Det enlige besætningsmedlem
falder over bord. Skibet sejler, til det løber tør for brændstof? Rundt om
endepunktet på ruten?
Hvis endepunktet er mellem pælene i hjemhavn? Husk at fendre af på forhånd.
Venlig hilsen
Gert

Fra : PKJ

Dato : 11-03-04 20:31

"Gert Jacobsen" <engvang@jacobsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> endepunktet på ruten?
> Hvis endepunktet er mellem pælene i hjemhavn? Husk at fendre af på

Jeg vil gerne svare her:

Enhver "lovlig" autopilot og dvs. producereret af en troværdig producent
opfører sig på samme måde
når man ankommer til et waypoint. Også det sidste.
Her tænkes på at ENHVER ændring af kurs kræver indgriben af et menneske. De
piloter som styrer via
en GPS kræver en kvittering via tryk på en ´tast når kursen skal ændres.
Piloter der alene styrer
via et kompas eller vinden skal have ændret på en kursknap eller lignende.
Og det kræver også et menneskeligt
indgreb.

Sagt klart: Hvis IKKE der gribes ind fortsætter båden på samme kurs.

Denne regel er fastlagt i en af de mange konventioner som IMO har lavet.
(InternationalMaritimeOrganisation) for
sikkerhed til søs.

Du har vist den opfattelse at det er farligere at sejle med autopilot. f.eks
ved MOB.

Heri er jeg ikke enig. En Singlehanded sejler falder overbord: De både jeg
har haft i tidens løb ville alle fortsætte stort set
ligeud uanset om det var for sejl eller motor. For sejl ville den nok på et
eller andet tidspunkt løbe i vinden,
men i en veltrimmet båd i balance sker det normalt for langsomt til at båden
kan indhentes. -Nu var det en singlehanded
sejler i eksemplet. Han falder ikke overbord siddende ved rat eller pind.
Det sker normalt fra dækket. Jeg tror at
han havde sikret rorpinden med mindst en line for at få fred til arbejdet.

Hvis båden går 6-7 kn for motor er det ligegyldigt om den fortsætter ligeud
eller drejer i en cirkel. Man kan ikke indhente
alligevel.

Det fine ville have været om der havde været en *dødmandsknap* ombord. Hvis
ikke denne blev påvirket mindst hvert
xx minut skulle en evt. motor stoppes samt roret /rattet lægges i borde.
Det kunne måske hjælpe en enlig MOB.

Jeg har aldrig set lystbåde med dødmandsknap som også stoppede en
indenbordsmotor.

Min gummibåd med en 4 HK påhængsmotor har en sikkerhedsstrop man har om
håndleddet. Falder man i søen stoppes motoren straks.

BLIV ALTID OMBORD. BRUG LIVLINER og HARNESS.

/PKJ

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-03-04 00:45

Måske en trådløs fjern betjening kunne hjælpe

JR

Fra : Gert Jacobsen

Dato : 12-03-04 18:10

Hej
Det var faktisk bare et enkelt spørgsmål!
Jeg vidste ikke at de virker på den måde.
Det at sejle rummer en vis risiko. Det er vel en del af fasintionen, at man
til en vis grad er overladt til sig selv.
Jeg ynder selv at kalde det en kalkuleret risiko. Man vil vel altid prøve at
minimerer den til et acceptablet nivo?
Med hensyn til teknikken mener jeg man skal bruge den med behørig omtanke.
Venlig hilsen
Gert