Hvad er forskellen på en transducer eller ~
Fra : Alf

Dato : 09-03-04 20:37

Til det fiskeekkolod, som jeg snart bestiller hos en eller anden
forhandler, vil jeg gerne have både dybde og vandtemperatur.
Skal jeg så have 2 givere eller fås det i samme giver?
Har dette noget med forskellen på transducer og triducer?

--
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-03-04 21:41

Ofte sidder temperaturføleren i logtransduceren, ikke ekkolodtransduceren.

Bjarke

Fra : PKJ

Dato : 10-03-04 11:25

Bjarke Christensen wrote:
> Ofte sidder temperaturføleren i logtransduceren, ikke ekkolodtransduceren.
>
> Bjarke

For autohelm ST 50 LOG er det korrekt, hvilket egentlig bør undre en.

For LOG' ens skovhjul er der jo ikke tale om nogen temperaturafhængighed
som skal kompenseres.

Til gengæld er LYDHASTIGHEDEN i (hav)vand temperaturafhængig og vil
i et præcisions EKKOLOD skulle kompenseres for vandtemp variationer.
Så derfor ville det være naturligt at indbygge temp.føleren i
ekkolodtransduceren.
Hvilket man altså ikke har gjort.

AutoHelm ST 50 ECHO er jo ikke noget egentligt præcisionsinstrument. Men det
virker troværdigt nok og er stabilt.

Men hvordan man har, eller om man i det hele taget har tænkt hos Autohelm,
er stadig lidt
uklart for mig.

/PKJ

Fra : Lars K.

Dato : 10-03-04 12:25

In article <404eec60$0$1613$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com says...

> [...]
> i et præcisions EKKOLOD skulle kompenseres for vandtemp variationer.
> Så derfor ville det være naturligt at indbygge temp.føleren i

Hvordan skal man måle temperaturen i det vand som lyden "løber" i? Af
hvad jeg ved, så er vandet ikke homogent mht. temp. og derfor skal men
jo måle temp. hele vejen ned :)

Jeg tror mere man bruger temperaturen til at bestemme om man ksla hoppe
i vandet eller blive i båden.

--
Lars - 9000 Østbyen
Mit legerum :) http://www.evt.dk

Fra : Per B

Dato : 15-03-04 14:49

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
> "Alf" <Alf???@kaylarsen.com> wrote in message

> Ofte sidder temperaturføleren i logtransduceren, ikke ekkolodtransduceren.

Efter min mening sidder der "ofte" et termometer i nye lodtransducerer -
specielt dem der bruges af fishfinderer som bliver efterlyst her. Selv to
af de billigste fishfindere på markedet har indbygget temp.

Garmin 80 (http://www.netbaad.com/product.asp?product=978)
Bottom Line 1101
(http://www.bottomlinefishfinders.com/site/html/htmlsite/bl/1101.htm)

Meeen, hvis transdureren monteres indenfor skroget - som "ofte" er tilfældet
:) - er temperaturen et underligt tal som ligger imellem vandets og
kahyttens lufttemperatur.

/Per

Fra : Olau

Dato : 10-03-04 00:26

"Alf" <Alf???@kaylarsen.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal jeg så have 2 givere eller fås det i samme giver?
> Har dette noget med forskellen på transducer og triducer?

En triducer er bare et smart navn for en transducer med tre funktioner,
oftest ekkolod, log og temperatur.
Hilsen Olau

Fra : PKJ

Dato : 10-03-04 11:12

Alf wrote:
> [...]
> Skal jeg så have 2 givere eller fås det i samme giver?

> Har dette noget med forskellen på transducer og triducer?

Et citat fra NUDANSK ORDBOG:
transducer: en anordning der omformer én form for fysisk påvirkning til en
anden, fx strøm til bevægelse i en motor el. lyd til elektriske impulser i
en mikrofon eks: en elektronisk transducer · transduceren indeholder den
nyeste avancerede teknik · transduceren monteres under køretøjet |
trans/ducer| engelsk transducer| afl. af transduce 'overføre'| latin trans-
+ ducere 'føre'

Triducer findes ikke i ordbogen, men i en del tilfælde på nettet. Især om
visse ekkolod. Studiet af produktspecifikationer
tyder på at det er et markedsføringsmæssigt begreb der især er brugt om
ekkolodssvingere (EchoTransducer) der arbejder
med 2 frekvenser. Dette for at kombinere egenskaberne ved hver frekvens.
f.eks svingerens udstrålingsvinkel.

Prefix'et *TRI* peger på 3-. Den tredie kunne være temperatur, men det ses
ikke klart af specifikationerne.

Som altid: Nærlæs produktdatabladet / - specifikationerne så du ved hvad du
får.

/PKJ