Ror på Bianca 28
Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 07-03-04 10:05

Min PC'er har været nede i en uges tid, og nu er tråden om afmontering af
roret på min Bianca 28 blevet væk! Til gengæld kan jeg se, at der har været
en del aktivitet i en anden tråd

Men tak til Claus T. for dine svar og forslag. Så vidt jeg husker, spurgte
du bl.a. om, hvor frigangen ikke var stor nok til, at jeg kunne vippe roret
ud og trække det ned. Rostammen løber inde i et glasfiberrør fra bund til
top, og der er desværre ikke i nærheden af at være slør nok til, at jeg kan
manøvrere rorbladet forbi det omtalte nederste beslag.

Mads Pram har skrevet et svar til mig via mail, og de nedslående oplysninger
bringer jeg lige her:

-------------
Jeg har selv en Bianca 28, og ville her til efteråret selv afmontere roret,
for nemmere at kunne komme til at udbedre et voldsomt osmose-angræb. After
at have været igennem den samme frustrerende oplevelse som dig, ringede jeg
til det "genopståede" Bianca værft (http://www.biancayacht.dk/), der ejes af
sønnen til Holger Leth Christensen (grundlæggeren af det oprindelige værft).

Den mildest talt deprimerende mælding fra værftet er, at den eneste måde
roret kan afmonteres på, er ved at skære rorbrønden ud af skroget. Altså en
ret voldsom operation, som jeg personligt vil holde mig fra.

Skulle du alligevel finde en alternativ løsning, vil jeg da meget gerne høre
den. De lave temperaturer forhindrer mig nemlig i at komme videre med min
reperation. I øvrigt ville det være interessant at høre hvorfor du skal have
roret af.
--------------
Tak for dit svar, Mads.
Det er sgu' godt nok underligt, at man har valgt at lave sådan en
konstruktion!
Min intention med at fjerne roret er at komme til bag roret, hvor der sidder
rurer, og hvor det jo er umuligt at behandle skroget ordentligt med
bundmaling osv., hvis man ikke kan tage roret af. Selve roret trænger også
til en ordentlig omgang, og det ville have været optimalt at kunne tørre det
ud inden døre.

Du omtaler rorbrønden i dit svar. Hvilken del af konstruktionen er det?

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Mads Prahm

Dato : 07-03-04 12:50

Peter Ingsø Laursen wrote
> Det er sgu' godt nok underligt, at man har valgt at lave sådan en
> konstruktion!

Ja, det inrømmede værftet også - det er ikke gennemtænkt.

> [...]
> til en ordentlig omgang, og det ville have været optimalt at kunne tørre

Der står 5-10 Bianca 28'ere på Magreteholm hvor jeg har min båd stående.
Omkring halvdelen af dem er voldsomt angrebet af osmose på roret - især på
styrbords side. Noget har været helt galt med måden de har støbt de ror på i
sin tid.

> Du omtaler rorbrønden i dit svar. Hvilken del af konstruktionen er det?

Så vidt jeg har forstået drejer det sig om det rør som rorstammem løber i.
Dvs. at skal det afmonteres, står du bagefter med et stort hul i skroget af
båden... Og så er lidt ruer måske alligevel at foretrække? Men du kan jo
prøve at ringe til værftet og spørge - måske har han skiftet mening i
mellemtiden.

Mads

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 08-03-04 10:47

"Mads Prahm" <junk@prahm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> båden... Og så er lidt ruer måske alligevel at foretrække? Men du kan jo
> prøve at ringe til værftet og spørge - måske har han skiftet mening i

Hmm, mon de har skiftet mening
Jeg skal i øvrigt lige rette mig selv: Rorbrønden (røret, som rorstammen
løber i) er ikke lavet af glasfiber i min båd men af rustfrit stål. Røret er
så glasset (kraftigt) fast i bunden, så det er ikke noget, man lige fjerner!

Jeg bankede lidt med en nøgle ned langs rorskegget i går, og omkring den del
af beslaget, der er fastgjort i skegget, lød det lidt hult i SB side.
Omkring beslaget har ca. den yderste mm materiale (maling/gelcoat/fiber/hvad
ved jeg) sluppet taget i, hvad der end måtte være inden under. Ikke "plan
A"!
Ved du, om en del af skegget er lavet af stål (f.eks. omkring beslaget),
eller om alt er udført i glasfiber?

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Mads Prahm

Dato : 11-03-04 08:17

> Ved du, om en del af skegget er lavet af stål (f.eks. omkring beslaget),
> eller om alt er udført i glasfiber?

Nej, jeg har selv spekuleret på hvad der gemmer sig under de mange lag
forskellig bundmaling og gelcoat... Men jeg har ikke kastet mig ud i at
finde ud af det endnu. Hvis du fravrister den dens hemmeligheder, er jeg
meget interesseret i at høre hvad du finder

Mads

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 13-03-04 09:04

> [...]
> finde ud af det endnu. Hvis du fravrister den dens hemmeligheder, er jeg
> meget interesseret i at høre hvad du finder

Nu må vi se, om det bliver i år Jeg skal i vandet den 7. april, så der
er nok, der lige skal nås.

mvh, Peter Ingsø Laursen