Flaskegas i Norge, Sverige og Finland. 5~
Fra : PKJ

Dato : 05-03-04 17:04

Jeg brugte de blå 3 kg flasker Primagaz/Campinggas fyldt med BUTAN gas
tidligere. De kunne byttes overalt i verden og var vel en de facto
international standard. RE: PRISPRES tråden kostede ombytning alt fra 167 kr
i Danmark til 33 kr i Portugal. Fint nok med dem.

Jeg sejler typisk 5-6 mdr. ad gangen og kan derfor ikke have gas nok med til
hele turen. Må derfor ombytte undervejs.
Mit gasforbrug ligger ca. på 1 kg pr. uge. (Næstkommanderende bager en del
bl.a dansk rugbrød,hvilket jeg sætter pris på. Så må jeg så til gengæld
sørge for gasbeholdningen)

Nu kan de blå flasker ikke længere fås i Norge og Sverige. I Sverige dog
hos Halberg Rassy i Ellös samt i Kalmar og Wasahamnen i Stockholm havde man
taget typen på lager.

Bortset fra besvær og omkostningerne er der kommet en god ordning i 2003 for
Skandinavien. Jeg har prøvet og "det virker".

De nye BP letvægts plasticflasker på 5 kg kan nu byttes i Finland, Sverige
og Norge, ligesom du kan aflevere flasker derfra i DK.
Flaskerne er ens bortset fra farven på flasketoppen. For Sverige er der
dog det at man skal have en speciel adapter med sig, men den kan for 1-200
kr købes forlods hos danske flaskegasforretninger.

Men jeg har altså 4 tomme blå 3 kg flasker hvis nogen lige står og mangler
en blå flaske. BP vil ikke give en krone for dem mere, men
bytter gerne.
/PKJ

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-03-04 19:27

Fra camping ved jeg til gengæld, at det kan være lidt svært at få byttet
plastikflaskerne i tyskland og Frankrig. - så hvis du skal sikre
rugbrødsbagningen, skulle du måske overveje at have en af hver i din
installation ??

(man skal jo alligevel altid have to flasker, ellers skal man enten
acceptere at bytte dem når det kun er halvtomme; eller risikere at den løber
tom på et uheldigt tidspunkt....)

/Bjarke

Fra : PKJ

Dato : 05-03-04 20:32

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
>
> (man skal jo alligevel altid have to flasker, ellers skal man enten
> acceptere at bytte dem når det kun er halvtomme; eller risikere at den

De blå flasker er fyldt med BUTAN med et lavere damptryk end PROPAN. Det
betyder problemer
ved vinter- og forårssejlads. Jeg har 2 gange prøvet at skulle hælde varmt
vand over blå flasker og regulator for
at rugbrød kunne bage færdigt.

Jeg har plads i ankerrummet forude til enten 4 stk blå 3 kg eller 2 stk
plasticflasker.
Det er ikke "et både og "men "et enter eller".

Jeg har lært at sætte stor pris på plastikflaskerne. Aldrig rustne ulækre
flasker og så er
flaskevægten væsentlig lavere. Ombytningsprisen er lavere for 5 kg gas end
den var for 3 kg.
BP har længe averteret med / begrundet den høje pris med at flaskerne altid
var nymalede.
Man burde have fortalt at GULE flasker blev malet igen og igen. De blå var
oftest bare rustne.

Det var pænt af dig at tænke på mine rugbrød. - Men jeg har efterhånden så
mange forskellige
tomme gasflasker at jeg igen overvejer at starte egen virksomhed : Nemlig et
*GASDEPOT*.
-Men så får jeg jo ikke tid at sejle så meget. Og det har jeg bestemt ikke
fortjent.

De nugældende forskrifter om gas i lystfartøjer er bl.a vist i Dansk Grinde
Klub på linken:

http://www.grinde.dk/Dokumenter/gas-teknisk-forskrift.shtml