Slæbejolle
Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 05-03-04 01:55

Hej gruppe

Vi skal have fat i en slæbejolle, og der er så kommet 2 forskellige på
"banen". Den ene er en "sportyak" plastbåd, meget let, meget holdbar og
meget lille ! Den anden er en "Aquaquick SS230" gummibåd - 10 % længere, 20
% bredere, og forhåbentlig lidt mere sødygtig . Den er der jo så lidt
mere "luksus" over, da den er klar til motor og kan pakkes væk.....
Problemet er dog at ifølge Palby's katalog er en aquaquick ikke velegnet som
slæbejolle - er det rigtigt ? (på netbaad.dk anbefaler de den som
slæbejolle....!!)

Hvilken en af de to skal vi vælge ? (prisforskellen er ca. 1000 kroner...)

/Ole

Fra : PKJ

Dato : 05-03-04 03:03

Ole Vandborg Rasmussen wrote:
> [...]
> slæbejolle....!!)
>
> Hvilken en af de to skal vi vælge ? (prisforskellen er ca. 1000 kroner...)

Jeg selv har prøvet lidt af hvert (Slæbejolletyper/Dingy gennem årene/også
forskellige fabrikater).

Forinden jeg kan råde dig må du oplyse lidt om:
Hvad vil du benytte jollen til ?
Hvor du vil bruge jollen Danmark,/Skærgård i Sverige/Norge/Atlanten/
andre farvande
Skal båden bruges som "legeredskab" for børn ? Antal /alder ?
Er du til motor eller årer (på jollen) ?
Sejler du motor eller sejl ? Hvilken bådtype ?
Hvor lang er din sejlsæson ?

Når jeg kender dine svar kommer jeg tilbage med mit råd. -og der er sikkert
også andre gode bud på valget ?

/PKJ

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 05-03-04 07:52

"PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> skrev i en meddelelse
> Jeg selv har prøvet lidt af hvert (Slæbejolletyper/Dingy gennem årene/også
> forskellige fabrikater).
>
> Forinden jeg kan råde dig må du oplyse lidt om:
> Hvad vil du benytte jollen til ?
Den skal bruges til at komme i land fra båden hvor der ikke er landgangsbro.

> Hvor du vil bruge jollen Danmark,/Skærgård i Sverige/Norge/Atlanten/
> andre farvande
Kun her i danmark

> Skal båden bruges som "legeredskab" for børn ? Antal /alder ?
ikke de første 10 år... (har ingen børn endnu

> Er du til motor eller årer (på jollen) ?
Jeg er til motor - kæresten er til årer, så det bliver nok årer og med tiden
en lille elmotor. (Den er dog ikke nødvendig...)

> Sejler du motor eller sejl ? Hvilken bådtype ?
Begge dele - motorsejler . Båden er en 27 fods Viksund (Vistnok med en
modelbetegnelse der hedder columbie - men er ikke sikker...)

> Hvor lang er din sejlsæson ?
Ved vi ikke endnu, da det er vores første båd, men den følger nok det
"normale" for danske lystbådshavne...

> Når jeg kender dine svar kommer jeg tilbage med mit råd. -og der er
sikkert
> også andre gode bud på valget ?
Det er der jo helt sikkert, men disse to er dem jeg lige er faldet over.
Skal dog lige nævnes at prisen spiller en rolle - jeg vil ikke op og give
10.000 for en større gummibåd f.eks...... Ser frem til dine svar, det er
dejligt der er nogen med arfaring at trække på

/Ole

Fra : PKJ

Dato : 05-03-04 11:52

> [...]
> 10.000 for en større gummibåd f.eks...... Ser frem til dine svar, det er
> dejligt der er nogen med arfaring at trække på

Hej Ole.
Jeg glemte at gøre opmærksom på at du nøje skal overveje hvor du vil
anbringe båden ombord, når og hvis det
ikke er rart at have noget på slæb. Det sker for alle før eller siden fordi
meteorologerne
endnu ikke har helt styr på vind og vejr.

SportYak'en vil jeg glemme alt om. Jeg har ikke selv haft en sådan, men har
fulgtes på
ferietur med en sejlbåd med en YAK på slæb. Den er ret dårlig at have på
slæb p.gr af
den flade bund. Den graver sig ned og bliver meget tung at trække. Koster
let ½-1 knobs fart.
YAK er ikke nem at tage ombord og anbringe f.eks på et fordæk i dårligt
vejr.
Den hårde plast på YAK'en kan let forstyrre din nattesøvn når den skramler
mod fribordet.
Det er ret sikkert du ikke finder megen forståelse hos andre sejlere hvis
YAK kan skramle
(og ridse) i andres både.

Jeg har også selv haft slæbejoller i "hårde" materialer . f.eks de røde
PIONEER 8 der i talrige
år var et must i den norske skærgård.

En gummibåd der skal kunne slæbes SKAL have V formet bund (en oppustelig
køl).
Min egen Zodiak slæbes altid (næsten da) undtagen når vi krydser længere
stræk. ex. Skagen Kristianssand. Da
ligger dingyen på på mit fordæk med bunden op for ikke at blive fyldt med
røgvand.
Medens vi havde børn hjemme blev Zodiak'en flittigt brugt af børnene (for
årer). Nu bruges den meget lidt når vi er i indre danske farvande.
Anderledes er det når vi sejler i skærgård. Her kan båden ikke ret godt
undværes hvis man ligger for svaj.
Tidligere lå vi med hækanker ude og kunne der gå lige i land. I dag ligger
vi oftest for svaj.

Den Aquaquick SS 230 har flad bund med lameller og kan ikke slæbes (let
langt). En bedre type er
MS-230 med køl og fast bund samt har samme størrelse. Jeg fandt den hos
www.nautisk.dk til 5.695 incl moms.
Dugen er polyester belagt med PVC.

Jeg selv har haft (og har) en ZODIAK CADET 310S. (max 4-6 HK) siden 1987.
Den er vel ikke som ny da træbundens maling
næsten er skallet af.. Men resten synes ikke berørt af sol på trods af at
den er pumpet op og ligger i vandet fra medio maj-medio sept. I perioden
har jeg sejlet med den på Atlanten og i Middelhavet gennem 3 år. Den er
dyrere men fås til 950EUR incl VAT.
Du får meget for de sidste penge du ofrer.

Med dit sejladsområde mener jeg ikke at du har ret meget at bruge en
slæbejolle til. Hvis du er ny sejler,hvad jeg læser
mellem linjerne, ja så ville jeg vente med at anskaffe noget til jeg var
mere overbevist om mit reelle behov.

Men du kan også anskaffe den Aquaquick SS 230 du nævner hvis du insisterer
på at kunne komme i land overalt.
Det er ikke en dårlig løsning blot du gør dig helt klart at denne dingy
pumpes op ved behov og nedpakkes inden du fortsætter
sejladsen.

Det var vel hvad jeg havde at berette.
Kig også på denne link. Der er en del gode brugte og næste nye gummibåde
til salg.

http://www.boatshop24.com/web/dk/boote/b/index_1067_1231243_Z.

eller EBAY Tyskland
http://search.ebay.de/search/search.dll?GetResult&basicsearch=&from=R10&ht=1&salistedinsite=77&sasaleclass=2&satitle=Schlauchboot&sorecordsperpage=50&sosortproperty=1&sorecordstoskip=50

/PKJ

Fra : john lundsgaard

Dato : 05-03-04 13:45

"PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> skrev i en meddelelse

En hel masse som jeg er helt enig i!!

Jeg vil blot tilføje.

Hvis du i weekends og ferier sejler fra lystbådehavn til lystbådehavn så
glem det med jollen.

Den er kun til bevær.

Hvis du derimod ligger for anker langt det meste af tiden, så er den
uundværlig.

Vi har selv løst problemet ved at have en en "rigtig" lille 9 fods jolle,
klinkbygget i glasfiber (jeg har så forsynet den med en sværdkiste og en
optimist mast så den kan sejle for sejl). Den kommer i vandet når sæsonen
starter, bliver taget op når vi skal på ferie, og kommer i igen når vi
kommer hjem.

Hvis vi en (sjælden) weekend ved at vi vil komme til at ligge i havn for
natten, så lader vi den blive hjemme, ellers er den med. Den slæber
fantastisk, er nem at ro, sejler fint for sejl med en eller to unger i, og
kan med rimelighed bruges til landgang for os alle 4 med en 4 HK
påhængsmotor.

Til sommerferien starter vi så ud med vores Quicksilver 310 cm gummibåd
pakket sammen og stuvet væk. Normalt sejler vi ud i nogle lange stræk, og
gider så ikke have gummibåden på slæb. Når vi så har overstået de lange
stræk bliver gummibåden pakket ud og pumpet op, og er klar til landgang,
ekspeditioner op af spændende floder og kanaler og hvad vi ellers finder
undervejs.

I den periode er den på slæb og som PKJ skriver, så kan den slæbe fordi den
har V-bund.

Hvis vi løber ind i dårligt vejr og åbent vand, så kan den stuves af vejen.

Jeg ville aldrig tage på ferie med jollen på slæb, med mindre ferien var
planlagt til det sydfynske øhav, Isefjorden, Århusbugten eller lignende
beskyttet farvand. Faren for at få problemer i dårligt vejr i åbent farvand
er simpelthen for stor - og vi har desværre ikke plads til den på dækket!!!.

Når vi kommer hjem fra ferie, så tager vi gummibåden med hjem, gør den ren,
tørrer den og pakker den sammen til næste år.

Sportyak'en kender jeg godt - den er som PKJ skriver "en djævel", den har en
udpræget tendens til at ligge og karte fra side til side når den slæbes,
fylde med vand, og i øvrigt er den noget af et badekar at ro i - men
indrømmet den er en total griner som "badedyr"- der kan være relativt mange
ombord i den situation, og den er ski... skæg at vælte og kravle op på
bunden af - men det er jo ikke altid vejret er til bade sjov..

Skulle jeg have en jolle i den stil (det materiale) så ville jeg gå efter en
pioner 8., den har betydelig bedre ro og slæbe egenskaber.

Hilsen John

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 05-03-04 14:14

> Skulle jeg have en jolle i den stil (det materiale) så ville jeg gå efter
en
> pioner 8., den har betydelig bedre ro og slæbe egenskaber.

Jeg kan ikke finde en pioner 8 nogen steder - er der en der har et link ?
(eller en pris ?)

Fra : PKJ

Dato : 05-03-04 16:01

> Jeg kan ikke finde en pioner 8 nogen steder - er der en der har et link ?
> (eller en pris ?)

prøv her: Jollen er norsk og bygget siden 1959 i mere end 300.000 stk

http://www.wf-motor.no/pioner.html#8%20CLASSIC til 6.200 NOK
http://www.bakken-motor.no/pioner.htm

Google søgning (på norsk) på: "Pioner jolle pris" gav 56 forekomster.

/PKJ

Fra : Per J

Dato : 05-03-04 18:33

"Ole Vandborg Rasmussen" <ole(fjern.dette)@vandborgnet.dk> skrev i en
meddelelse news:40487d09$0$55928$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jeg kan ikke finde en pioner 8 nogen steder - er der en der har et link ?
> (eller en pris ?)

Efter jeg har fået mig en gummifræser, vil jeg gerne sælge min.

Du skal få den for kr 800,-, men så er det også uden åre (nye åre koster ca
kr 400,-).

--
Per Jørgensen

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 08-03-04 13:47

> Efter jeg har fået mig en gummifræser, vil jeg gerne sælge min.

"You've got mail"

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 08-03-04 13:44

> [...]
> langt). En bedre type er
> MS-230 med køl og fast bund samt har samme størrelse. Jeg fandt den hos

Så har jeg kun et enkelt spørgsmål til det: Kan den oppustelige køl klare at
sejle "på land" ? Det kan jo ikke undgås at man når man sejler ind til land
engang imellem vil skrabe på bunden. Kan de virkelig holde til det, eller er
der så kun plast/glasfiberjollerne tilbage ?

/Ole

Fra : john lundsgaard

Dato : 08-03-04 15:47

> [...]

er
> der så kun plast/glasfiberjollerne tilbage ?

Hej Ole

Nej det kan den ikke holde til )

Det er ikke helt rigtigt, selvfølgelig kan man da ro ind og lade den blidt
bumpe imod en ren sandbund.

Men hvor mange steder er der lige ren sandbund!!

Men sådan en stenet dansk gennemsnitsstrand, med muslingeskaller etc. det
kan altså godt ses på gummihuden.

En anden ting der også kan ses, det er alt det sand og de småsten som man
slæber med ombord i den, og som stille og roligt samler sig under dørken, og
der ligge og gnaver i materialet.

Det er en af grundene til, at vi har en "rigtig" glasfibejolle til
weekendernes udskejelser med unger, sand og sten.

Når vi tager gummibåden på land, så løfter vi den op ude i vandet, og bærer
den i land.

Når ungerne (og vi andre) lander med jollen, så trækker vi den i land gennem
sand og sten, og det kan altså tydelig ses på bunden af den.

Hilsen John

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 06-03-04 12:32

Hej Ole!
Vi har sejlet i Middelhavet med en fladbundet Zodiac 230 (så vidt jeg
husker) med lamelbund. Den har været udsat for al slags vejr, mange 100
timers hård solskin og saltvand, og rigtig mange timers slæb.
Som flere også skriver er den dårlig at slæbe efter båden, da den suger sig
fast til vandet. Vi har løst det ved at hive båden så langt op, at den
skråner op ad hækken, og dermed har snuden ude af vandet. Så tager den
næsten ingen fart ud af båden, og ser ikke ud til at slides af det. På
længere ture har vi den på dæk (Og her er det VIRKELIG rart at det er en let
og ikke-skrammende båd). Efter min mening skal den altid være på dæk på
længere ture, idet den dels slides ved at blive trukket, og dels kan blive
et meget træls bekendtskab, hvis det blæser op. Endelig tager det ingen tid
at hive luften ud af den, rulle den sammen og stuve den væk - Det har vi
også haft stor glæde af.
Bådens største minus ER dens bund. En lamelbund er meget "gyngende grund" at
stå på, og er der langt fra kajen ned til båden, skal man passe på ikke at
hoppe ned oven i en af lamellerne - VI har haft et par stykker der er
knækket. Det positive er så, at det er meget let at "snitte" en ny lamel, og
så er den fikset - Det er værre med en oppustelig V-bund, hvis den går i
stykker.

Så derfor: KØB EN GUMMIBÅD. Den er meget rarere end en fast at håndtere. Har
du råd, så skulle du nok købe en med V-bund, men ellers kan du nok se, at vi
har klaret vores 3 år i middelhavet uden problemer med en båd med
lamel-bund.

Lasse

"Ole Vandborg Rasmussen" <ole(fjern.dette)@vandborgnet.dk> skrev i en
meddelelse news:4047cfe8$0$55921$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...