Nyt komfur - men hvilken type ?
Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 04-03-04 12:08

Hej gruppe

Vi skal have nyt komfur i vores motorsejler, og ville lige høre jeres
erfaringer. Jeg er selv mest til spritapparat (Origo3000), men er blevet
anbefalet at bruge gas i stedet for.
Er der så store lugtgener ved spritapparaterne i dag, at det kan
retfærdiggøre den forholdsvise høje anskaffelsespris for et gaskomfur ? Og
hvad med sikkerheden - sprit er vel meget mere sikkert end gas ? Da det
"kun" er en hyggesejler forventer vi ikke at der skal laves de helt store
kulinariske måltider på komfuret, men det skal være driftssikkert, sikkert
og ikke være til gene (lugt/røg/larm)....

Ser frem til at høre jeres meninger

/Ole

Fra : PKJ

Dato : 04-03-04 13:02

Ole Vandborg Rasmussen wrote:
> [...]
> kulinariske måltider på komfuret, men det skal være driftssikkert, sikkert
> og ikke være til gene (lugt/røg/larm)....

Jeg har været igennem faserne sprit-, petroleum- og gaskomfur. Jeg vil
stærkt fraråde sprit af følgende årsager:
Brændværdien er ikke nær så stor som for et tlsvarende petroleumsblus.
Det tager altså længere tid.
Sprit er væsentlig dyrere i brug. både fordi literprisen er høj og fordi
der skal bruges flere litre.

Denatureringsmidlet lugter grimt og det svider stærkt i øjnene medmindre
man er i fri luft.
Brand / eksplosionsrisikoen er større ved en spritprimus end ved en
petroleumsdrevet. Spritdampe er
eksplosive.

Petroleum er absolut det sikreste. Vi har altid været glade for vore optimus
dobbeltblus.

De sidste 7 år har vi haft gasovn. Det er absolut bekvemt og hurtigere end
petroleum. Men kræver
en korrekt installation hvis ikke det skal være for farligt. Jeg har i
tidens løb set og oplevet 3 gasekplosioner i både (ikke i min) og derfor gik
der 38 år før jeg fik gaskomfur.

/PKJ
gik der

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 05-03-04 01:49

"PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> skrev i en meddelelse
> [...]
medmindre
> man er i fri luft.
> Brand / eksplosionsrisikoen er større ved en spritprimus end ved en

Det indtryk jeg havde fået (fra Palby's katalog) var at spritapparater lå på
2000W pr. brænder, men at gas "kun" lå på 1100 - 1750 W pr. brænder..... Men
alene udsigten til stanken er nok til at spritapparatet er skrottet

> Petroleum er absolut det sikreste. Vi har altid været glade for vore
optimus
> dobbeltblus.

Der fulgte et gammelt Optimus med båden, desværre er det utæt og det er
derfor at jeg ville undersøge andre muligheder. Kan du fortælle lidt om
holdbarheden på sådanne ? Jeg kan se at det vil koste ca. 1000,- kroner at
få det "renoveret" - men det kan vel godt betale sig så ? Og så lige omkring
det pumperi - hvor længe holder den trykket - skal der pumpes hele tiden
eller hvad ??

> [...]
> en korrekt installation hvis ikke det skal være for farligt. Jeg har i
> tidens løb set og oplevet 3 gasekplosioner i både (ikke i min) og derfor

Og lige præcis derfor jeg heller ikke bryder mig om gas - udover de dyre
anskaffelsespriser !

/Ole

Fra : PKJ

Dato : 05-03-04 16:38

> [...]

> få det "renoveret" - men det kan vel godt betale sig så ? Og så lige
> omkring det pumperi - hvor længe holder den trykket - skal der pumpes

Jeg kender/har haft 2 OPTIMUS modeller til petroleum.
1) 2 blus med hvidemaljeret "kasse". Forvarmning med sprit. (Denne har jeg
haft)
2) 2 blus i Rustfri plade kasse. Hurtigtænding med blæselampe. Denne
model findes i to udgaver (første henhv anden version)

nr 1 foretrækker jeg absolut. Når man har en egnet spritflaske lærer man
hurtig hvor meget sprit der skal til forvarmning før man åbner for
petroleum. Grundet varme fra primussen holder denne type stort set trykket
når den først er pumpet op. Skal normalt ikke pumpes ved hver tænding, hvis
systemet er tæt.

nr 2 hvæser under forvarmning og skal pumpes fordi der bruges luft til
forstøvning i blæselampen. Dvs. pumpes hver gang der tændes blus. (Jeg har
i flere svenske NG læst at der har været levetidsproblemer med brænderne som
"brændes " itu af
den hidsige blæselampe).

i nr 1 er brænderne udskiftelige. Tank og rør er af messing der let lader
sig lodde (DoItYourself/VVS mand) hvis der er utætheder.
En restaureringspris på 1.000 kr lyder voldsom, men jeg kan ikke huske hvad
nye brændere koster. Men kan visnok huske at de var dyre. I nr 1 er der
stort set ikke andet der skal "restaureres"

Her kan du få nye brændere til dit OPTIMUS for renovering (Også den rigtige
spritflaske)
http://www.fogas.se/rwdx/files/spis.pdf
/PKJ

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-03-04 21:56

Uheldigvis faldt Ole Vandborg Rasmussen over tastaturet og skrev
derved følgende:

> [...]
1100 -
> 1750 W pr. brænder..... Men alene udsigten til stanken er nok til at

Det er rigtigt, en Origo 1500 er opgivet til at yde 2000 watt

Men spørgsmålet er så, hvordan de beregner disse watt. Selv med en
helt ny patron tog det en evighed at koge en halv keddel vand på mit
Origo 1500, så et er praksis, noget andet er watt i tal.

Claus

Fra : Egon Stich

Dato : 05-03-04 09:50

Hej.
Jeg har været i samme situation som dig, mht et "utæt" Optimus.
Jeg renoverede det, og har ikke fortrudt.
Det fungerer fint, og så kan jeg godt lide nostalgien ved primuser.

MVH
Egon

"Ole Vandborg Rasmussen" <ole(fjern.dette)@vandborgnet.dk> skrev i en
meddelelse news:4047ce65$0$55921$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-03-04 13:15

> [...]

jeres
> erfaringer. Jeg er selv mest til spritapparat (Origo3000), men er
> blevet anbefalet at bruge gas i stedet for.

Jeg har haft begge dele, og Origo skal jeg aldrig have igen. Det er
for langsomt og for dyrt. Samtidig lugter det fælt...

Køb gas og få lavet installationen korrekt. Husk at der er lovkrav til
gasinstallationer i lystbåde. Alternativt er de begyndt at lave
petroliumsbrænderne igen, men de er hundedyre- i hvert fald sidst jeg
så dem.Men det lugter og grisser også, og er desuden dødbesværligt at
tænde. Gas er nok det mest optimale, og er installationerne i orden,
så er det også sikkert.

Skifter man slangen, inden den begynder at vise tegn på at blive mør,
så er der intet at frygte.

Claus

Fra : Alf

Dato : 05-03-04 05:58

"Ole Vandborg Rasmussen" <ole(fjern.dette)@vandborgnet.dk> wrote in message
> Hej gruppe
>
> Vi skal have nyt komfur i vores motorsejler, og ville lige høre jeres
> erfaringer. Jeg er selv mest til spritapparat (Origo3000), men er blevet

Jeg har købt en dobbelt 220 volt elplade til kr. ca. 350,-, sat
oven på gaskomfuret og den fungerer fint.
Vi laver alligevel aldrig varm mad under sejlads
Kun i havne uden El og for svaj benyttes gaskomfuret.

I realiteten har jeg kun brugt gas een gang i flere år og det
var fordi havnens el var under reparation.
Hilsen Alf

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 05-03-04 07:55

> Jeg har købt en dobbelt 220 volt elplade til kr. ca. 350,-, sat
> oven på gaskomfuret og den fungerer fint.
> Vi laver alligevel aldrig varm mad under sejlads
> Kun i havne uden El og for svaj benyttes gaskomfuret.

Det er da et meget godt forslag, men vi forventer at det for vores
vedkommende er omvendt, altså mest madlavning når der ikke er landstrøm til
rådighed .

PT står den nok på renovering af det gamle Optimus, såfremt det kan betale
sig....

Er der egentlig nogen der kan nævne en pris på en komplet installation (ca.)
af dobbelt gasblus inkl. flaske ?

/Ole

Fra : CarstenD

Dato : 05-03-04 08:32

> Jeg har købt en dobbelt 220 volt elplade til kr. ca. 350,-, sat
> oven på gaskomfuret og den fungerer fint.

Er det ikke forbudt i de fleste havne at trække så meget strøm?

Mvh

Carsten

Fra : Alf

Dato : 06-03-04 19:55

"CarstenD" <cardal@XXXimage.dk> wrote in message

> Er det ikke forbudt i de fleste havne at trække så meget strøm?

Såvidt jeg husker ret, så skulle de fleste havneautomatsikringer slå fra
ved ca. 1200W. Mine 2 plader bruger henholdsvis 700W og 1000W,
når de står på max. Det er altså ikke store strømslugere og da vi blot
er 2 personer, er behovet ikke så stort.
I flere havne er det svært for havnefogeden at begrænse de enkelte
standeres forbrug og specielt i højsæsonen når der hænger flere
bådes elledninger i de samme kontakter. Men så har havnen da sparet
på opførelsen af elstandere.
Hilsen Alf

Fra : Per J

Dato : 06-03-04 21:42

"Alf" <Alf???@kaylarsen.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> standeres forbrug og specielt i højsæsonen når der hænger flere
> bådes elledninger i de samme kontakter. Men så har havnen da sparet

Hvornår en given automatsikring slår fra/udkobler er afhænig af forbruget.
Ved hjælp af Ohm's love kan man groft beregne, hvor mange watt/ampere man
kan "hive" ud af stikkontakten.
Volt(U)=Ampere(I) * Modstand(R)
Watt=volt * Ampere
Er sikringen på 10Amp, kan der tilsluttes eludstyr der optager en effekt på
10A * 230V=2300Wattt
Er sikringen på 6Amp, kan der tilsluttes udstyr der optager en effekt på 6A
* 230V=1380Watt
Tit er der flere stikkontakter pr sikring. Så de må deles om det maximale
forbrug sikringen foran tillader.

I stærkstrømsbekendgørelsen, som er DK's regelsæt eller nærmere lov for
el-installationers udførelse, er der i afsnit 709.1 anvist, hvordan
elinstallationer i marinaer skal udføres.
Se f.eks afsnit:
Klip:
709.530.3 Hver stikkontakt må kun forsyne en lystbåd.
Der skal mindst være følgende stikkontakter, efter EN 60309-2:

Enfasede stikkontakter

a.. Mærkespænding: 200-250V
b.. Mærkestrøm: 16A
c.. Klokkeslæt position: 6h
d.. Antal poler: 2 plus beskyttelsesleder
e.. Udførelse: Mindst IP44
Klip slut.

Det er der nok mange marinaer der ikke lever op til.

www.elraadet.dk kan der i stærkstrømsbekendtgørelsen under lover og
regler læses mere om el i bl.a. marinaer.

--
Per Jørgensen

Fra : Palle Klintrup

Dato : 05-03-04 23:12

Hej.

Angående spritkomfur jeg kan ikke forstå den store modstand der er mod dette
enkle og velfungerende komfur. Vi har haft sprit i alle vores 3 både og
været godt tilfreds. vi kommer 10 % vand i vores sprit det kan være derfor
at det ikke lugter så meget, det skulle give en bedre forbrændning. Vi
bruger ca 10 L om året med 4 ugers ferie og en del weekender, det er ca 160
kr. jeg bruger aldrig el fra broerne og vi laver næsten altid mad selv, så
det syntes jeg ikke er dyrt.
Det er lidt langsommere at bruge end gas og petrolium, jeg syntes ikke er
noget problem vi har jo fri.
man skal også lade være med at kører det helt tomt så kan det lugte og
brænde så også dårligt til sidst.

Mvh.

Palle Klintrup
Maxi Fenix "SIF"
"Ole Vandborg Rasmussen" <ole(fjern.dette)@vandborgnet.dk> skrev i en
meddelelse news:40470e15$0$55924$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 08-03-04 13:41

Jeg vil gerne lige sige tak til alle for deres hjælp . PT står vi og skal
vælge mellem gas eller sprit, men jeg vil dog lige prøve at se et tændt
spritapparat før vi bestemmer os - lugtgener er jo individuelle .

/Ole

Fra : Arne Poulsen

Dato : 16-03-04 00:14

"Ole Vandborg Rasmussen" <ole(fjern.dette)@vandborgnet.dk> skrev i en
meddelelse news:404c69cf$0$55932$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> vælge mellem gas eller sprit, men jeg vil dog lige prøve at se et tændt
> spritapparat før vi bestemmer os - lugtgener er jo individuelle .

Grundet ferie læser jeg først denne tråd nu, men vil alligevel dele vore
erfaringer og give et input til dig og andre. Vi havde på vores tidligere
båd gaskomfur med bageovn og det virkede fint og godt i de 10 år vi sejlede
i den. Fordelen ved gassen er at den er hurtigt at tænde op. Ulempen er at
det kræver helt sikre installationer. Flaskegas er ret kostbart i DK, og der
kan være bøvl med at skaffe de rigtige flasker andrre steder i Europa.

Vor nuværende båd købte vi i 1994 og den var forsynet med en Optimus
petroleumsbrænder. Vi beholdt denne brænder mest vurderet ud fra sikkerheden
og dernæst ud fra muligheden for at få brændstof rundt omkring i verden, og
sidst, men ikke mindst skelede vi også til økonomien.

Vi bor i båden i perioden fra april til november og laver næsten alt mad
(spiser sjældent ude), koger vand og laver lidt bagværk på optimus'en. Den
bliver derfor brugt meget.

De første år sejlede vi i skandinavien og Polen / Tyskland og de seneste år
har vi sejlet ned til; og i Middelhavet. De seneste trre år i Grækenland.
Ingen steder har vi haft problemer med at skaffe petroleum.

Vores Optimus er den rustfri udgave, som oprindeligt var forsynet med to
"blæselamper" til forvarmning. Den er fra 1985 og fungerer stadig fint. Dog
skifter vi selve brænderenheden ( to stk.) ca. hvert tredie/fjerde år. Så
snart de bare anes utætte eller slidte skifter vi dem. Diverse rep sæt duer
ikke, efter vores erfaring. Det er bedre at skifte hele brænderenheden. En
ny koster i dag ca. 325 kr. For 5 år siden kostede den 175 kr. så jeg har
importøren ( Kjøller ) mistænkt for at have øget avancen kraftigt.

Fordelen ved petroleum er som ovenfor nævnt, *sikkerhed*, omkostninger og
forsyningssikkerhed, - ingen bøvl med forskellige typer gasflasker.

Petroleum kan ikke brænde medmindre det bliver forvarmet eller forstøvet
under tryk, derfor føler vi os sikre med dette. Det er som med diesel kontra
benzinmotor, diesel giver størst sikkerhed.

Ulempen er at det tager lidt tid at forvarme apparatet inden det kan starte
op. De to blæselamper til forvamning har vi forlængst skrottet, de lugter og
larmer og bliver let utætte, så væk med dem. I stedet hælder vi en lille
snaps denatureret sprit ned i skålen under brænderen, og bruger det til
forvarmning. Der må ikke være for lidt, så bliver brænderen ikke varmet
tilstrækkeligt og kan ikke tænde. Hvis der er for meget sprit tager det jo
længere tid at forbrænde inden man kan tænde for brændren. Vi har derfor sat
et mærke på et lille snapseglas, og bruger dette så doseringen passer hver
gang. Håndtering med spritten er det eneste brandfarlige periode. Man skal
gøre det til en vane at få lukket spritflasken og få den gemt væk *inden*
man tænder op, så man ikke ved uheld får væltet spritflasken eller hældt for
meget ud.

Når spritten er brændt af er brænderen forvarmet og den kan nu bruges på
samme vis som en gasbrænder, med hurtig regulering ved at skrue op og ned på
håndtaget. Varmeydelsen er fuldt på højde med et tilsvarende størrelse
gasblus.
Man lærer naturligvis hurtígt at det er en fordel at planlægge, så blusset
holdes kørende under hele madlavningprocessen, så man undgår
opvarmningstiden ved opstart., eksempelvis sættes vand over til opvask og
til kaffen umiddelbart efter madlavningen.

Vi har absolut ingen lugtgener. Blot skal man sørge for at systemet er tæt.
Fjern blæselamperne til forvarmning og skift brænderne når de bliver utætte.

Som brændsel bruger vi med stor fordel lampeolie/tændvæske. Den kan købes i
Netto til ca. 7,75 kr./ltr. Det er en absolut lugtfri petroleum og den
brænder meget rent. Den er også betydeligt billigere end petroleum købt i
marineshoppen. Fordelen ved den er også, at den købes i 1 ltr. flaske som
lige passer til genfyldning af beholderen som rummer ca. 1, 50 ltr.

Vi bruger ca. 2 liter pr. uge til al madlavning, varmt vand, lidt bagning
etc. Jeg mener 1. ltr. lampeolie svarer nogenlunde til 0,8 kg. gas
så prismæssigt er der ingen tvivl om at petroleum let kan konkurrere med
gas. I betragtning af at petroleum ikke er særlig brandfarlig tillader vi os
også at have et større lager, så vi ikke skal styrte rundt hver anden uge
for at købe nyt brændsel.

Et sted i tråden spørger du om oppumpning af beholderen. Vor erfaring er at
når vi genfylder med 1 ltr. pr gang kan man klare sig med én oppumpning,
indtil man skal påfylde igen. (ca. 25 - 30 pumpeslag . )

Som du sikkert kan mærke er vi ret fornøjet med petrolum, dog mest ud fra et
sikkerhedsmæssigt synspunkt.

Vi ser af og til brugte Optimus averteret til ca. 1000 kr. og derunder,
bl.a. i langtursejlernes blad Træfpunkt, men der findes jo også andre bl.a.
engelske Taylor.

En rep pris på ca. 1000 kr. er vel rimelig, såfremt der er sikkerhed for at
der monteres nye brændere ( 650 kr. ). Jeg kan dog anbefale at du selv
skifter dem, idet det er en forholdsvis enkel sag, og så lærer du jo også
hvorledes skidtet er samlet. Det er rart selv at kunne reparere hvis man er
på langtur.

Såfremt du eller andre finder steder hvor man kan købe nye brændere
billigere end hos Kjøller, så hører jeg meget gerne. De bliver angiveligt
produceret i Portugal. Det lykkedes mig dog ikke at finde nogle salgssteder
der nede, endskønt vi sejlede i Portugal næsten et helt år. Måske der er en
forhandler i Sverige eller UK?

Du kan læse lidt om vores sejltur på www.drive.to/viking

Med venlig hilsen

Arne Poulsen

Fra : PKJ

Dato : 16-03-04 01:09

"Arne Poulsen" <poulsen.viking@(nospam)image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

salgssteder
> der nede, endskønt vi sejlede i Portugal næsten et helt år. Måske der

Jeg kan kun tilføje at jeg er 100 pct enig i dette indlæg. Hvilket er i
overensstemmelse
med mit tidligere indlæg.

/PKJ

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 18-03-04 09:59

"Arne Poulsen" <poulsen.viking@(nospam)image.dk> skrev i en meddelelse

> Med venlig hilsen
>
> Arne Poulsen

Hej Arne

Det var rart med lidt mere input . Jeg tror jeg bliver nødt til at finde
nogen der kender til sådanne apparater, og få dem til at kigge på det. Jeg
er lidt en "kylling" når det kommer til at lave sådan nogle ting selv, i
hvert fald uden at vide om det jeg gør er rigtigt (det er jo ærgeligt at
investere 1.000 kroner i et rep. sæt, og så finde ud af at apparatet er utæt
et helt andet sted, måske endda et sted hvor det ikke kan repareres...)

Så hvis der er nogen i midtjylland (Viborg/Randers eller deromkring) der
kunne tænke sig at kaste et blik på det, så må i da megtet gerne smide en
mail til mig på ole@vandborgnet.dk .

Mvh
Ole Vandborg Rasmussen