Internet til havs
Fra : Lars

Dato : 03-03-04 12:55

Jeg har nu læst en del maritime blade fra USA, Canada, DK, Sverige,
Tyskland, England etc.

Der er ofte artikler om e-mail når man sejler langfart (på lystbåd).
Det kan man åbenbart godt bruge gratis via radiosignaler.

Det jeg nu er interesseret i er om man på nogen måde kan bruge p2p
programmer til søs?
Findes der gratis løsninger eller alternativt billige løsninger?
Hvad findes der i det hele taget af muligheder og hvad er
fremtidsperspektiverne?

X-post til dk.edb.internet & dk.fritid.sejlads

Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-03-04 15:28

Uheldigvis faldt Lars over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> Det kan man åbenbart godt bruge gratis via radiosignaler.
> Det jeg nu er interesseret i er om man på nogen måde kan bruge p2p

Hvilke p2p programmer har du i tankerne?

Tænker du på skype, messenger og lignende programmer, så er det nok
praktisk umuligt, fordi det kræver en stor båndbredde - altså mindst
30-40 kbit effektivt. Det billigste er nok at bruge en slags packet
over HF, men det er frygtelig langsomt og kræver også en
amatørradiolicens - formentlig en B licens, men det ved EA sikkert
meget mere om.

Dels findes der næppe en effektiv protokol, og dels er den
forbindelse, der vil være til rådighed næppe fuld duplex i en grad,
der er praktisk anvendelig. Samtidig tror jeg ikke, at man kan regne
med meget mere end max 8-10 kbit i effektiv hastighed afhængigt af
afstand og naturligvis frekvensen. Der er sikkert brug for en hel del
fejlkorrektion på HF.

> Findes der gratis løsninger eller alternativt billige løsninger?

Packet er så vidt jeg ved gratis, alternativt er der Inmarsat. Der kan
du sagtens sende mail og surfe, men det er bestemt ikke billigt og p2p
er næppe muligt. Der skulle være et andet, alternativt sattelitnet på
vej, men det er kun en notits jeg har læst et sted.

Men hvilke afstande taler vi om? Er det stillehavet eller øresund, det
er altså ret væsentligt..

> Hvad findes der i det hele taget af muligheder og hvad er
> fremtidsperspektiverne?

Fremtiden er sattelitbaseret, men indtil videre er det stadig ret
dyrt.

Claus

Fra : Jan

Dato : 04-03-04 16:43

Wed, 3 Mar 2004 15:27:32 +0100, "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk>;
<c24pqr$1aau$1@news.cybercity.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>Samtidig tror jeg ikke, at man kan regne
>med meget mere end max 8-10 kbit i effektiv hastighed

Hastigheden er typisk 300000 km/s for elektromagnetiske bølger i vacuum
og i kobbertråd; det er vel hellere båndbrædden som ikke er størreend
8-10 kbit/s

--
/jan
news postings should be followed up in news

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-03-04 17:43

Uheldigvis faldt Jan over tastaturet og skrev derved følgende:

> Hastigheden er typisk 300000 km/s for elektromagnetiske bølger i
> vacuum og i kobbertråd; det er vel hellere båndbrædden som ikke er
> størreend 8-10 kbit/s

Ligegyldigt og konfliktsøgende fluknepperi!

Har du aldrig hørt almindelige mennersker snakke om hurtige eller
langsomme internetforbindelser??

Claus

Fra : Lars K.

Dato : 04-03-04 18:15

In article <3gje40h86dph17vovquh9u7gohll76iurh@4ax.com>,
jan*@nospam.no.invalid says...

> Hastigheden er typisk 300000 km/s for elektromagnetiske bølger i vacuum
> og i kobbertråd; det er vel hellere båndbrædden som ikke er størreend
> 8-10 kbit/s

Det er da noget ævl, nu bruger man jo også ordet "hastighed" i andre
sammenhænge end i fysiske bevægelser. Fx så måles hastigheden også af
kemiske reaktioner og de står helt stille mens reaktionen forgår. Så
hastig er vel defineret ved "noget" pr tid.

Desuden er der ikke noget som hedder båndbrædden og ordet båndbredden er
forskellen mellem to frekvenser (ofte anvendt ved radio frekvenser). At
båndbredden så med tiden er blevet (mis)brugt om hastigheden på
internetforbindelser er jo ikke ensbetydende med at ordet hastighed ikke
kan anvendes.

Ps: jeg kan desuden ikke lide at du bruger ordet "typisk" om hastigheden
af elektromagnetiske bølger i vakuum ;)

--
Lars - 9000 Østbyen
Mit legerum :) http://www.evt.dk

Fra : Jan

Dato : 05-03-04 00:18

Thu, 4 Mar 2004 18:15:01 +0100, Lars K. <lkj@person.dk>;
<MPG.1ab1827f3265390b98969a@sunsite.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>Ps: jeg kan desuden ikke lide at du bruger ordet "typisk" om hastigheden
>af elektromagnetiske bølger i vakuum ;)

"i vacuum og i kobbertråd".

og det er da sørgeligt, at ingen kunde se den lille smiley i hvidt
mellem mine linier.

(Kald så gerne transportkapaciteten dét, i stedet for "båndbredde". Jeg
ved da også godt, at jeg f eks ikke skal benytte mere end 3 kHz
båndbredde med SSB på kortbølge.)

Fra : PKJ

Dato : 03-03-04 16:58

Lars wrote:
> [...]
> Hvad findes der i det hele taget af muligheder og hvad er
> fremtidsperspektiverne?
>
> X-post til dk.edb.internet & dk.fritid.sejlads

Det med gratis løsninger er så som så. - Man skal nemlig have den
nødvendige hardware først.
En kortbølgeløsning dvs. en SSB sender og modtager kan nok ikke etableres
for under 30.000 kr. uanset
om der vælges maritime kanaler eller amatørkanaler. (Er principielt samme
transceiver, men kodet til anvendlesen)

Hertil kræves en tilladelse idet et VHF certifikat ikke er nok
Inmarsat C koster også en høj anskaffelsespris samt er ret dyr i
anvendelsen. Du betaler pr. byte og ofte retransmitteres
en del. Kræver også LRC certifikat.

*LRC* (Long range Certifikate) giver mulighed for at benytte de maritime
kanaler og ikke radioamatørbåndene.
*A-licens* som radioamatør fås i dag uden morseprøve, men kræver en del
selvstudium og en offentlig prøve. Med A-Licens kan du benytte amatørbånd,
men ikke de maritime kanaler.
Jeg selv har begge disse.

De "gratis" løsninger baseres på radioamatørernes netværk.
Søg f.eks på SAILMAIL, Globe Wireless, Sea Mail, Sailor mail.
Sidst jeg så prisen på GlobeWireless kostede det ca 1 USD pr 160 Byte = ½
dollar per linje i en mail.

Jeg kan fortælle mere men kun hvis priserne ikke afskrækker dig. Det er
nødvendig at tale om fartsområdet fordi visse muligheder kun findes i
Stillehavet
/PKJ
/PKJ

Fra : Jan

Dato : 04-03-04 16:46

Wed, 3 Mar 2004 16:58:26 +0100, "PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com
(Remove X)>; <4046001e$0$1639$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>;
<dk.fritid.sejlads>:

> [...]
>for under 30.000 kr. uanset
>om der vælges maritime kanaler eller amatørkanaler. (Er principielt samme

Transceiver til ca 9000 kr som dækker alle bånd fra uhf til mellembølge,
dertil antenne.
Det kan næppe blive 30.000.

Fra : PKJ

Dato : 04-03-04 17:01

Jan wrote:
> [...]
> /jan
> news postings should be followed up in news
> (however: email answers to: janpharo at online period no)

Hvilken transceiver til 9000 kr? Hvad med antennetuner ? Hvad med
DC supply (Jeg har 24 VDC ad libitum)

Fortæl fortæl, jeg er dybt interesseret. Min nuværende SKANTI TRP 7203 har
en fejl på et enkelt print. SKANTI forlanger
11.500 DKK alene for printet. Samt en leveringstid på 8 uger !

/PKJ

Fra : Jan

Dato : 04-03-04 17:22

Thu, 4 Mar 2004 17:01:02 +0100, "PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com
(Remove X)>; <4047523e$0$1567$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>;
<dk.fritid.sejlads>:

>Hvilken transceiver til 9000 kr? Hvad med antennetuner ? Hvad med
>DC supply (Jeg har 24 VDC ad libitum)

ja, f eks Yaesu FT857 (100W) og Yaesu FT817 (5W), Kenwood TS-50 (100W,
kun HF); i skibet går de da på 12V nettet direkte på batteriet (med egen
sikring), og skal ikke ha et eget power supply.
Antennetuner kan næppe koste mere end 2' (jo, er den kompakt nok, eller
automatisk, kan den bli' dyrere). Er antennerne godt tilpasset de
aktuelle frekvenser, kan man måske også undvære tuneren.

En kollega benyttede Kenwooden til en sejlads til og fra Karibien, både
til maritime og amatørfrekvenser. Hun havde også en tuner, separat
antenne for 40m, og et vant som antenne på 20 m (eller omvendt).

Fra : PKJ

Dato : 04-03-04 21:52

Jan wrote:
> [...]
> kun HF); i skibet går de da på 12V nettet direkte på batteriet (med egen
> sikring), og skal ikke ha et eget power supply.

Hvis du havde læst mit indlæg ville du have set at jeg har 24 VDC
installation ombord. Derfor skal der en DC-DC converter til.

> [...]
> til maritime og amatørfrekvenser. Hun havde også en tuner, separat
> antenne for 40m, og et vant som antenne på 20 m (eller omvendt).

Jeg synes du er lidt for hurtig på aftrækkeren Jan. Folk der spørger i NG
ønsker at få facts som svar og ikke et hurtigt skud fra
hoften.

De af dig foreslåede transceivere er alle rene amatørradioer. Jeg kan ikke
se ved søgning på nettet
at alle kanaler altså de maritime kan åbnes lovligt, men måske har jeg ikke
set alt.
Men din pris på 9.000 kr ser rigtig nok ud for det du foreslår, men jeg
ville vælge lidt bedre grej i de samme fabrikater. evt ICOM M802. Helst grej
der kan kontrolleres fra en PC. Især vigtigt hvis du vil emaile via SCS
PCT II (Pactor II).

Endvidere kan foreslåede kun modtage fra 500 khz og opad. Og det er ikke
godt nok.f.eks sender DWD sender DDH47 på 147.4 khz (Vejrmeldinger,
nautiske efterretninger) og der ligger idag NAVTEX på 518 kHz og under 500
khz nemlig på *490 KHZ* . Det var vel et rimeligt krav til en modtager i en
båd. Jeg ville ihvertfald nødig undvære at kunne modtage NAVTEX når jeg
bevæger mig lidt ud over kanten af den hjemlige andedam.

For at kunne arbejde med email ombord skal der tilsluttes en FSK modem
f.eks SCS PCT 2e der ikke fås for under
700$ + 8%told + 25% moms i USA.= 5.250 DKK. I EU er prisen ca den samme
med moms (Ikke dansk).

Du kan da ikke mene at en automatisk antennetuner kan undværes i en
skibsinstallation. Pris ca 2500 kr
Der arbejdes trods alt i et ret stort frekvensområde. 1.8 MHZ-30 MHZ.

Hertil kommer en betydelig udgift til isoleret hækstag som antenne. Min
antenne kostede i 1996 7.900 kr udover selve hækstaget.

Der skal etableres HF jord i båden. Og det er ikke noget med en A4 stor
sinterbronzeklods. Indvendig anbragt skal der adskillelige kvadratmeter
kobberfolie til. (SKANTI anbefaler min. 10 m2 - 30 m2 for min TRP 7203
installation.) HF energien skulle jo helst udstråles fra antennen.

Radio Kiel har email service for sejlere: Tilslutningspris: 1.000 kr +
årlig afgift 2650 Kr for max 10 min mail/dag. Og husk det er
ikke ADSL forbindelse. 10 min er ikke lang tid under de forhold.

Prøv at addere tallene og du vil se at det nok kravler en del opad med
prisen.

Jeg tror ikke du selv har SSB i skibet, tilgiv mig hvis jeg gætter galt.

/PKJ

Fra : Jan

Dato : 05-03-04 00:13

Thu, 4 Mar 2004 21:51:44 +0100, "PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com
(Remove X)>; <4047965c$0$1666$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>;
<dk.fritid.sejlads>:

>Hvis du havde læst mit indlæg ville du have set at jeg har 24 VDC
>installation ombord. Derfor skal der en DC-DC converter til.

Ja, så skal der en DC-DC-converter til.
(Jeg læste dit indlæg, men regnede med, at du også har 12V).
100-W-stationerne kræver 25A ved 13.8V.

>Jeg synes du er lidt for hurtig på aftrækkeren Jan. Folk der spørger i NG
>ønsker at få facts som svar og ikke et hurtigt skud fra
>hoften.

Så må du så meget undskylde, at jeg bringer eksempler på radioer, der
til dels har været benyttet til HF-forbindelse fra sejladser til havs.

Når du poster et spørgsmål på usenet, skal du ikke regne med, at alle
svar dækker 100% af det, du spørger efter. Du må regne med, at sætte
flere svar sammen. Og jeg må dog sige, at det, jeg skrev, var facts, og
ikke et skud.
Jeg har faktisk også nogen fartstid på usenet.

> [...]
>se ved søgning på nettet
>at alle kanaler altså de maritime kan åbnes lovligt, men måske har jeg ikke

De kan allesammen sende på maritime HF-frekvenser; evt. efter tilpasning
av dig eller af værksted. Det er ikke kanaler, men trinløs indstilling
af frekvens.

> [...]
>der kan kontrolleres fra en PC. Især vigtigt hvis du vil emaile via SCS

Det har jeg ikke forsøgt, og min kollega heller ikke. Hun tænker sig dog
en TNC/multimode-kommunikatorboks som supplement til Kenwood-en på næste
langsejlads. Sådanne har også PACTOR-logik (jeg har en sådan boks, men
har ikke selv benyttet PACTOR).

> [...]
>båd. Jeg ville ihvertfald nødig undvære at kunne modtage NAVTEX når jeg
>bevæger mig lidt ud over kanten af den hjemlige andedam.

Jeg lytter på min lille YAESU (lidt ældre end 857, navnligt en 100D) på
30 kHz. Den modtager også på 490 og 147, som du nævner (men der er ingen
trafik lige nu)

>For at kunne arbejde med email ombord skal der tilsluttes en FSK modem
>f.eks SCS PCT 2e der ikke fås for under
>700$ + 8%told + 25% moms i USA.= 5.250 DKK. I EU er prisen ca den samme
>med moms (Ikke dansk).

FSK kan du også benytte programvare i din PC til; for amatørbrug findes
flere, der benytter PCens lydkort, og som benyttes til FSK og andre
modes.

>Du kan da ikke mene at en automatisk antennetuner kan undværes i en
>skibsinstallation. Pris ca 2500 kr
>Der arbejdes trods alt i et ret stort frekvensområde. 1.8 MHZ-30 MHZ.

Det kommer an på, om du vil arbejde over det hele med den samme antenne,
eller om du vil skifte antenne, og arbejde inden afgrænsede områder, der
antennen fremdeles har et SWR under 1,5 - noget, som iethvertfald de
fleste radioamatører godt kan tåle.
Men tunere fåes i flere udførelser, fra godt under 2000 og et langt
stykke opover. Og jeg kan godt se, at en antennetuner er nyttig med kun
en eller to antenner, og behov for at sende på flere områder, der ikke
allesammen passer direkte til de antenner, du har.

>Hertil kommer en betydelig udgift til isoleret hækstag som antenne. Min
>antenne kostede i 1996 7.900 kr udover selve hækstaget.

Ja, de priser kender jeg ikke.

> [...]
>kobberfolie til. (SKANTI anbefaler min. 10 m2 - 30 m2 for min TRP 7203
>installation.) HF energien skulle jo helst udstråles fra antennen.

Er antennen ikke en halvbølge, så skal du nok have
antenne-modvægt/HF-jord.
Hvad med havet?

>Radio Kiel har email service for sejlere: Tilslutningspris: 1.000 kr +
>årlig afgift 2650 Kr for max 10 min mail/dag. Og husk det er
>ikke ADSL forbindelse. 10 min er ikke lang tid under de forhold.

OK;

> Prøv at addere tallene og du vil se at det nok kravler en del opad med
>prisen.

OK;
så er noget løbende udgift og noget engangsudgift.
Jeg så på anskaffelsesprisen.

>Jeg tror ikke du selv har SSB i skibet, tilgiv mig hvis jeg gætter galt.

Jeg har normalt ikke HF-station med. Den kræver antennestørrelser, som
jeg ikke normalt har plads for. Jeg kan ikke installere en pisk på
agterdækket, for storbommen dækker hele skibet aktenfor masten, så jeg
skal ha' et isoleret vant. Jeg har haft min forrige HF-station med på en
enkelt rejse, og jeg sejler mest ved kysten. Men jeg har da arbejdet med
SSB på kortbølge og VHF i godt 20 år, og benyttet det i bil, på lejr og
herhjemme. Aldrig til e-post, jo, dog; korte meddelelser _kan_ sendes
via pakkeradio til stationer, der videresender som e-post. Det har jeg
kun gjort på VHF.