Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
dørr-flashanlæg
Fra : den glade dreng

Dato : 14-03-04 18:38

Fra: "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net>
Emne: Re: Dörr-flashanlæg
Dato: 14. marts 2004 17:21

den glade dreng wrote:

> Hehe kan godt lide den bemærkning med fotoamatører.

Tja - der hvor jeg kommer fra, er fotoamatører nogen som
arbejder seriøst med fotografi på hobbyplan, de har selvsagt
ikke råd til at bruge flere hundrede tusinde på fotoudstyr,
da de ikke anvender det erhvervsmæssigt.

Ok, det er jo ganske korrekt, Men jeg har jo oplevet fotografer der udadtil
gerne vil fremstå som pro, som så kun har sådan et eller lign. anlæg.

VH

Per

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-03-04 21:05

den glade dreng wrote:

> Ok, det er jo ganske korrekt, Men jeg har jo oplevet fotografer der udadtil
> gerne vil fremstå som pro, som så kun har sådan et eller lign. anlæg.

Jeg kender flere proff. som slet ikke ønsker at bruge flaschlys,
og de har selvsagt ikke et flaschanlæg.

Og så kender jeg nogle proff. fotografer, der kun meget sjældent
har brug for flaschlys, og de har naturligvis ikke købt et vildt
og voldsomt stort/dyrt flachanlæg, de har et lille billigt compakt
anlæg, eller så låner de hos kollegaer..

Det er faktisk kun hvis man dagligt laver meget studiofotografi,
at et stort flachanlæg er vigtigt, og når proff. fotografer køber
noget dyrt grej, så er det for at få noget kvalitet, der kan
holde til det hårde slid.

Det vil sige, at det store/dyre flachanlæg ikke er købt for at
markere en status, det er valgt fordi det er robust.

Jeg har selv et håndbygget NucWellage på 6.000 watt/sec. der
er over 25 år gammelt, men da jeg ikke længre laver ret meget
studiofotografi, så har jeg lånt det ud til en kollega som laver
portræt og bryllupsfoto, et flachanlæg har nemlig ikke godt af
at stå ubrugt, og aftalen gør, at jeg kan låne hendes fotostudio,
hvis jeg skulle få behov.

- så du kan ikke skue fotografen på hårene...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Esben Witzel

Dato : 14-03-04 22:54

Hej (poster den også lige i denne nye tråd...)

Jeg lovede at smide et billed af anlæget så folk selv kunne få en kikker, så
her er det:

www.uhrmageren.dk/flash.jpg

Ud ovet så er her lidt informationer om sættet.

2 stk stativer som næsten når om i 2,5meter
2 stk flashoveder med hjælpelys
2 stk 240V ledninger
4 stk tungstenspære (2 ekstra)
4 stk ekstra sikringer (+2 som er monteret)
1 stk softbox 45*45cm
4 stk farvefiltre (rød blå gul og grøn)
1 stk flaskabel (se www.uhrmageren.dk/kabeler.jpg ) kommer hurtigst muligt!

Ud over det har jeg fundet i mine gemmer, et stk "en til to mini jack stiks
fætter" og et "mini jack til mini jack" kabel så kan de udløses pr kabel og
ikke via den til tider lidt usikre ir remote som sider bag på flahhovederne,
det kan nemlig stilles så de ikke udløser hinanden!

Alt dette til en pris a 2500,- kan kun være rimeligt, min mening om noget af
den diskution der foregår om kvaliteten brugbareheden er lidt tåbelig sådan
som jeg har læst det, det er et sæt til 2500,- med moms og helt ærligt dele
vi sættet lidt op og siger 400 pr stativ 600 pr flash og en softbox til 500
rammer vi pænt de 2500,- er det så galt?? jeg syntes det ikke!
Kvaliten er Plastik, men den gode slags, det ligner slagfast plast og virker
rimeligt gedint, men det er og bliver plastik, men til mit og sikkert de
fleste andres brug er det jo et fornemt fint sæt prisen taget i betragtning.
til slut vil jeg bare sige jeg gav sq mere for min SB80 blitz! og den alene
egner sig ikke halvt så godt til studio lys!

/Esben Witzel

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-03-04 23:15

Esben Witzel wrote:

> Alt dette til en pris a 2500,- kan kun være rimeligt, ..cut...

Som jeg skrev i den anden tråd, så er det nok et ok flasch-
anlæg til hobbybrug, og det er jo så rimmelig i pris, at de
fleste kan være med, folk skal bare gøre sig klart, at det
har sine begrænsninger...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Esben Witzel

Dato : 14-03-04 23:30

Hej,

Ja jeg kan godt læse og har læst det, men jeg prøver bare at ligge afstand
til en relativt teoretisk diskution som ikke har noget brugbar information
for de fleste. andet var der såmændt ikke i det, jeg er ked af hvis du har
følt dig ramt, det var ikke meningen. Men om anlæget levere xxxWatpr sek
eller ej er så teoratisk og rimeligt umuligt at forholde sig til, derfor
prøvede jeg at angribe det fra en mere brugbar vinkel, og ligge afstand til
tideligere diskutioner, håber det lykkedes.

En anden ting du har ret i og et godt salgsargument for anlæget (ja jeg er
glad for det) er som du selv siger at flashenheden svare til en mellem stor
metz blitz, ja og der er 2 af dem! og stativer og softbox m.m., hvilket gør
det rimeligt flexibelt/billigt.egentligt en ting jeg glemte at nævne

/Esben Witzel

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-03-04 23:54

Esben Witzel wrote:

> [...]
> prøvede jeg at angribe det fra en mere brugbar vinkel, og ligge afstand til
> tideligere diskutioner, håber det lykkedes.

Jeg har ikke noget imod, at bølgerne går lidt højt, det viser
kun, at folk er arrangeret i debatterne, og så synes jeg det
er sjovt at drille fotoforbrugerne og udstyrs fetichisterne.

Og jeg synes netop, at min vurdering, hvor jeg i watt/sec. sam-
menlignede med det store/dyre proff. flaschanlæg, og så en mid-
delstor Metz Meccablitz, er håndgribelig og brugbar information,
da den gør det helt klart, at det er et hobby-anlæg, men at det
kan gi' lys nok til portrætfoto og lignende.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Esben Witzel

Dato : 15-03-04 00:50

Hej

Ja jeg er ikke i tvivl om du kan lide at prikke og drille folk, men man skal
jo passe på ikke træder på for mange tæer, det er der ingen der bryder sig
om. Fordi du syntes det er morsomt at "drille" "udstyrs fetichisterne og
fotoforbrugere" tror jeg du skal paase lidt på, jeg personligt bryder mig
ikke om det. Et eksempel kan være du kommentere Jens Bruun indlæg i
dk.marked.privar.foto, det kan da godt være du har ret men hvorfor blande
dig, kan du ikke bare nøjes med at konstatere at det var et dumt indlæg?
Jeg vil da godt gi dig ret i at når bølgerne går højt er folk aktive i
diskutionerne, men derfra til og kommentere alt og alle indslag er nok ikke
lige mig, derfor kommentere jeg også kun indlæg jeg mener jeg kan bidrage
med information til, så fik vi vist lige min holdning på plads.

Langt hen burde den her diskution drejer sig om sammenligninger og relevandt
information der er håndgribeligt, og det gør du da langt hen af vejen, men
man bør holde tinggene inden for de relevandte ramme istedet for at skabe
større rammer, så hvad du mener folk kan bruge en sammenligning af store
prof flash anlæg, og et lille amatør anlæg til stuen, som ligger i den
dirgonale yderlighed af profudstyr, kan bruges til, kan du nok aldrig
forklare mig så jeg kan se fornuften i!

Det folk her kan bruge her er sammenligningen med fx metz blitzen, det er
noget jeg mener er dybt relevandt, og det giver jeg sq et par stjerne for.
Fx ville en teknisk sammenligning af andre anlæg i samme prisklasse eller
nær ved ville være endnu mere relevandt, og her kunen din viden sikkert
bruges meget bedre, men istedet begynder du atfortælle om wat pr sek osv,
(du må virkelig gerne ville fortælle du ved en masse om noget) men du
begynder at sammenligne et kæmpe anlæg, til priser der overgår det lille
Dörr anlæg tifoldigt, i følge min mening og sikkert mange andre kan dette
ikke bruges til noget.... Man sammenligener jo ikke Seiko ure med rolex!
Begge ure kan jo vise klokken, så resten af den tekniske og
praktiske/blærerøvs-efket og formåen, er det jo en irelevandt sammenligning.
.... og det var så lige uhrmageren i mig der talte.

/EsbenWitzel

PS. Hvis dette jeg skriver bygge på noget jeg har misforstået eller indlæg
jeg har læst i forkert rækkefølge, eller indlæg jeg har sprunget over,
beklager jeg meget.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-03-04 01:47

Esben Witzel wrote:

> [...]
> prof flash anlæg, og et lille amatør anlæg til stuen, som ligger i den
> dirgonale yderlighed af profudstyr, kan bruges til, kan du nok aldrig

Tja - jeg kan da prøve, og mit argument er, at der ganske
givet er mange i denne gruppe, som slet ikke ved hvad et
flachanlæg er, derfor er det efter min mening relevant, at
jeg prøver at gi' folk et i indblik, hvad et stort flasch-
anlæg er for en størrelse, og hvad de mængdemæssigt sådan
ca. får, hvis de køber et Dörr-flaschanlæg.

På den måde har jeg forhåbbenligt skabt nogle realistiske
forventninger til det pågældne flaschanlæg, og hvis mine
informationer samtidig har ødelagt nogles drømme, så er
det blot en utilsigtet bivirkning.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : max

Dato : 15-03-04 01:50

"Niels Ebbesen" <

> [...]
> forventninger til det pågældne flaschanlæg, og hvis mine
> informationer samtidig har ødelagt nogles drømme, så er

Jeg vil ikke blande mig - men jeg får bare sådan lyst
til at sige skåålll hvergang du skriver flash med ch. )-max-

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 15-03-04 18:34

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg vil ikke blande mig - men jeg får bare sådan lyst
> til at sige skåålll hvergang du skriver flash med ch. )-max-

Nå, det er flashanlæg, han skriver om, så er jeg med igen

Ebbesen, du skal ikke trykke "tilføj" når der kommer en rød streg under et
ord i stavekontrollen

--
Venlig hilsen / Best regards