? NS6, HTML401 og tabeller
Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 26-04-01 12:17

Hejsa

Jeg har et meget irriterende problem på min side (eks.:
http://www.akvariet.dk/artikler/index.html)
Jeg har en celle som indeholder en gif som er 1 pixel høj (den sorte
streg, mellem den øverste og venstre tabel).
I IE5+ ser det hele fint ud, men i NS6 får cellen den samme højde som
alle de andre celler i tabellen (den i venstre side).
Siden bliver valideret som korrekt HTML4.01
Hvordan for jeg den celle til at blive 1 pixel høj i NS6?

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Jette Nielsen

Dato : 27-04-01 18:58

"Thomas D. Kryger" skrev:
> [...]
> Siden bliver valideret som korrekt HTML4.01
> Hvordan for jeg den celle til at blive 1 pixel høj i NS6?

Du har i dit stylesheet (all.css) defineret padding for TABLE og sat den til
0px. Hvis du også gør det for TD skulle det virke i NS6.

--
Jette Nielsen
http://www.webtip.dk

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 28-04-01 09:35

"Jette Nielsen" <jette-nielsen@get2net.dk> wrote in message
> [...]
[SNIP]

> [...]
den til
> 0px. Hvis du også gør det for TD skulle det virke i NS6.

Hejsa

Jeg syntes nu ikke lige jeg kan få det til at virke...

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Jette Nielsen

Dato : 28-04-01 10:23

"Thomas D. Kryger" skrev:
> Hejsa
>
> Jeg syntes nu ikke lige jeg kan få det til at virke...

Jeg downloadede din side og indsatte nedenstående i all.css ... og det
virkede..

TD { PADDING-RIGHT: 0px;
PADDING-LEFT: 0px;
PADDING-BOTTOM: 0px;
PADDING-TOP: 0px; }

.... og du behøver ikke definere en max højde, når du med ovenstående
fortæller at der ikke skal været afstand fra indhold til cellekant.

Hvis du vil bruge TD.lav, skal du huske at indsætte class="lav" i dine <TD>
koder, ellers er det jo klart det ikke virker

Til TABLE har du i dit css bl.a. defineret følgende:

padding : 0;
padding-bottom : 0;
padding-left : 0;
padding-right : 0;
padding-top : 0;

Det er dobbelt, idet padding er det man kalder short-hand for
padding-bottom, padding-left,
padding-right, og padding-top. Du skal også huske at indsætte enheder (som
f.eks. px).

Dvs. at.......

TABLE {padding: 0px}

....betyder nøjagtig det samme som

TABLE {padding-bottom : 0px;
padding-left : 0px;
padding-right : 0px;
padding-top : 0px;}

Short-hand egenskaberne er dog ikke lige godt understøttet, så du bør nok
bruge padding-bottom osv. i stedet for padding.

--
Jette Nielsen
http://www.webtip.dk

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 28-04-01 16:52

Jette Nielsen <jette-nielsen@get2net.dk> wrote:
> padding-right, og padding-top. Du skal også huske at indsætte enheder (som
> f.eks. px).

Bare en lille detalje: Når man bruger en talværdi på 0, er enheden
matematisk og syntaktisk set ligegyldig, jævnfør nulreglen i matematik.
Der behøves ikke nogen enhed når vi taler om 0.

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 28-04-01 16:52

Thomas D. Kryger <thomas@akvariet.dk> wrote:
> [...]
> Siden bliver valideret som korrekt HTML4.01
> Hvordan for jeg den celle til at blive 1 pixel høj i NS6?

Jeg er ikke til megen hjælp, da jeg ikke har NS6. Men jeg har dog et tip
til dig. Når en URL slutter på index.html kan sidstnævnte udelades. Så
en URL på http://www.akvariet.dk/artikler/ vil give det samme resultat.
Det sørger webserveren for.

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 29-04-01 00:34

Kun hvis den genkender index.html som et default dokument.

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 29-04-01 09:28

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> wrote in message
> Kun hvis den genkender index.html som et default dokument.

Hejsa

Hos mig er det, og jeg vidste det godt...

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk