Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon
Fra : Majbritt

Dato : 12-03-04 23:43

Hej

Jeg har et Nikon D100, men har "lidt" svært ved at overskue hvilken "brugte"
objektiver, hvad de skal hedde, (DC eller hvad det måtte være)! jeg har
kun dem der var med kamera'et, er der nogen bestemt mærke eller hvordan
finder jeg ud af det ? Passer de fra andre Nikon analog kamera ?

MVN

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-03-04 11:36

"Majbritt" <"virkerikkemajbrittFJERN@knus.dk"> wrote in message
> [...]
> kun dem der var med kamera'et, er der nogen bestemt mærke eller hvordan
> finder jeg ud af det ? Passer de fra andre Nikon analog kamera ?

Ja, Nikon har ikke ændret på deres fatning, de mange gode manuelle
objektiver kan sættes på. Lidt anderledes er det med lysmåling. De virker på
den stilling, der hedder A, hvor du selv sætter blænden på objektivet, og
kameraet finder en passende lukkertid.

Har du behov for at prøve, kan du kontakte mig. Jeg holder til i ØstJylland

Bo //

Fra : max

Dato : 13-03-04 14:30

"Bo Bjerre"

> [...]
> kameraet finder en passende lukkertid.
>
> Har du behov for at prøve, kan du kontakte mig. Jeg holder til i ØstJylland

Næh det passer ikke Bo - man kan ikke lysmåle med manuelle objektiver, -max-

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-03-04 19:08

"max" <ma22x@hotmail.com> wrote in message

ØstJylland

> Næh det passer ikke Bo - man kan ikke lysmåle med manuelle objektiver,
-max-

Det undrer mig. På min F4 er der ikke problemer med de gode manuelle
objektiver. Men hvis du har erfaret at de ikke kan på F100, så må det vel
være sådan.

Jeg har konsulteret dprewiev, der bl.a.a skriver:
Aperture Priority Auto

In this mode you select the aperture and the camera will calculate the
correct shutter speed for the exposure (based on the reading of the current
metering mode). Aperture is displayed on the viewfinder status bar and on
the top LCD, roll the sub-command (front) dial to select different
apertures. A half-press of the shutter release causes the cameras exposure
system to calculate the shutter speed, if it's outside of the cameras
exposure range the shutter speed will show 'Lo' or 'Hi'.
Full Nikon F mount lens compatible (better with D and G type lenses)

BBj //

begin 666 one.gif
M1TE&.#EA`0`!`+,``*^OKP```0``#1 `9!+LE$ :?P```````10``!^Q> ``
H`1+LL.==OP$`1A+L; ```"'Y! $```8`+ `````!``$```0"T$0`.P``
`
end

Fra : max

Dato : 13-03-04 19:11

"Bo Bjerre"

> [...]
> exposure range the shutter speed will show 'Lo' or 'Hi'.
> Full Nikon F mount lens compatible (better with D and G type lenses)

D100 og F100 er ikke basseret på samme kamerahus.
D100 skal have objektiver med chip for at lysmåle. -max-

Fra : Madsen

Dato : 13-03-04 19:47

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Bo Bjerre"

> D100 og F100 er ikke basseret på samme kamerahus.
> D100 skal have objektiver med chip for at lysmåle. -max-

Det passer ikke
Prøv at se på Nikons hjemmeside om D100 side 10 "oversigt over anvendelige
objektiver"
http://www.europe-nikon.com/uploads/ndk/Brochures/DK/Nikon_D100_dk.pdf
Der står at det eneste objektiv der ikke kan anvendes på D100 er IX-NIKKOR
objektiver.

F100 se side 11 på følgende side
http://www.europe-nikon.com/uploads/ndk/Brochures/DK/Nikon_F100_dk.pdf
Hvor de også kun er IX-NIKKOR objektiver som ikke kan anvendes.

Så ud fra det er det ikke nødvendig med chip i objektivet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-03-04 20:00

> [...]
> http://www.europe-nikon.com/uploads/ndk/Brochures/DK/Nikon_D100_dk.pdf
> Der står at det eneste objektiv der ikke kan anvendes på D100 er IX-NIKKOR

og mit tilbud til spørgeren, om at teste forskellige manuelle objektiver
står stadig ved magt...

Bo //

Fra : max

Dato : 13-03-04 20:08

"Madsen"

> [...]
> Hvor de også kun er IX-NIKKOR objektiver som ikke kan anvendes.
>
> Så ud fra det er det ikke nødvendig med chip i objektivet.

Jamen det er det altså - D100 kan kun lysmåle gennem objektivet
med objektiver der har indbygget chip, jeg har ikke kigget efter på
dine link, men hvis du læser hvad du selv citerer:
"Der står at det eneste objektiv der ikke kan anvendes på D100 er
IX-NIKKOR objektiver."
Anvendes, javel, men uden lysmåling - mon ikke vi så er enige. Jeg
lavede samme fejl i sin tid da jeg købte S2Pro, som er samme hus
som D100, troede jeg kunne bruge mine dejlige 20/2,8, 180/2,8 og
AF300/2,8.. -max-

Fra : Madsen

Dato : 13-03-04 22:40

> [...]
>
> Jamen det er det altså - D100 kan kun lysmåle gennem objektivet
> med objektiver der har indbygget chip, jeg har ikke kigget efter på

Jeg syntes du skal læse den link.

> [...]
> Anvendes, javel, men uden lysmåling - mon ikke vi så er enige. Jeg
> lavede samme fejl i sin tid da jeg købte S2Pro, som er samme hus

Om S2Pro er samme hus som D100 , det skal jeg ikke kunne sige.

>troede jeg kunne bruge mine dejlige 20/2,8, 180/2,8 og
> AF300/2,8.. -max-

Det er jo tilladt at undersøge det inden man køber nyt kamera

D100 kan anvende følgende( kilde Nikon):
AF-S, DX & D-/G-type AF Nikkor understøtter Eksponeringsmetode P,S,A og M.
Lysmålingsmetode Matrix,Centervægtet og spot.

AI-P-type Nikkor understøtter Eksponeringsmetode P,S,A og M.
Lysmålingsmetode Matrix,Centervægtet og spot.

D-type PC-Nikkor understøtter Eksponeringsmetode M. Lysmålingsmetode
Matrix,Centervægtet og spot.

De resterende typer kan anvendes men uden lysmålings understøttelse.

--
Hilsen
Madsen

Fra : max

Dato : 14-03-04 02:16

"Madsen"

> Jeg syntes du skal læse den link.

OK..

> Om S2Pro er samme hus som D100 , det skal jeg ikke kunne sige.

Det behøver du heller ikke )

> Det er jo tilladt at undersøge det inden man køber nyt kamera

Tjae - nu kan du jo se hvordan du roder rundt i det med D100
de er fuldstændig ens mht. hvilke objektiver der kan hvad.

> D100 kan anvende følgende( kilde Nikon):
> AF-S, DX & D-/G-type AF Nikkor understøtter Eksponeringsmetode P,S,A og M.
> Lysmålingsmetode Matrix,Centervægtet og spot.

Indeholder CPU

> [...]

> Matrix,Centervægtet og spot.

Indeholder CPU

> De resterende typer kan anvendes men uden lysmålings understøttelse.

AI- AI-S og AI modifiserede E objektiver, indeholder ikke CPU
Ingen lysmåling, men de kan modificeres med en CPU:
http://www.naturfotograf.com/lens_CPUconversion.html
)-max-

Fra : Madsen

Dato : 14-03-04 12:47

> [...]
>
> Tjae - nu kan du jo se hvordan du roder rundt i det med D100
> de er fuldstændig ens mht. hvilke objektiver der kan hvad.

Hvad mener du med det ?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-03-04 19:58

> D100 og F100 er ikke basseret på samme kamerahus.
> D100 skal have objektiver med chip for at lysmåle. -max-

godt ord igen, jeg tænker jo ikke på et chipkamera, men på et til phiiilms,
undskyld, jeg må vist hellere trække mig tilbage, inden det bliver pinligt..

Det jeg havde kopieret ind i min mail, stammer rent faktisk fra D-100, selv
om jeg skrev F100

http://www.dpreview.com/reviews/nikond100/page2.asp
http://www.dpreview.com/reviews/nikond100/page5.asp
http://www.dpreview.com/reviews/nikond100/page21.asp

Bo //

Fra : max

Dato : 13-03-04 20:18

"Bo Bjerre"

> [...]
>
> Det jeg havde kopieret ind i min mail, stammer rent faktisk fra D-100, selv

Ja Bo - hvis du så selv havde læst det du linkede til:))
"Non-CPU: Usable in [M] mode (camera's built-in exposure meter does not work)"
Oversat til danois - Lysmåleren virker ikk uden cpu -
Og hvis spørgsmålet skulle dukke op i forbindelse med
det nye D70 så er svaret det samme.
D1 og D2 kan godt bruge non-cpu objektiver.. -max-

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-03-04 22:06

> [...]
> Og hvis spørgsmålet skulle dukke op i forbindelse med
> det nye D70 så er svaret det samme.
> D1 og D2 kan godt bruge non-cpu objektiver.. -max-

Ach, jeg skulle ikke have stukket snuden frem....
Jeg har to digitale billedmaskiner: det ene er en coolpix 990, den anden er
en F4 efterfulgt af en CoolScan 4000 ED
-og jeg er glad for begge, inklusive mine "gamle" objektiver.
Undskyld forstyrrelsen

Bo //

Fra : max

Dato : 13-03-04 22:20

"Bo Bjerre"

> [...]
> en F4 efterfulgt af en CoolScan 4000 ED
> -og jeg er glad for begge, inklusive mine "gamle" objektiver.

Nja - det er tanken der tæller og den var jo go nok -
Hvordan går det med 180'ern, fantastisk objektiv..
-max-

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-03-04 23:02

> Nja - det er tanken der tæller og den var jo go nok -
> Hvordan går det med 180'ern, fantastisk objektiv..

180mm er mageløs til landskaber, og den er blevet suppleret med en 85/1.4
(portrætter) og en 300/2.8 (dyr), siden dengang.

Bo //

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 14-03-04 12:16

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Næh det passer ikke Bo - man kan ikke lysmåle med manuelle objektiver,
-max-

Det kan man da sagtens - de skal jo bare ha´ indbygget cpu.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk