Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Hastighed på CF-kort?
Fra : Dennis Lange

Dato : 12-03-04 11:03

Hej..

Jeg står for at skulle anskaffe mig et Canon Powershot A80.
Men hvilket CF-kort skal jeg vælge til dette kamera?

Jeg har kigget på 3 forskellige:

- Lexar x8 Speed 256 MB
- Sandisk CF 256 MB
- Sandisk CF Ultra II 256 MB

Vil man få noget ud af at tage Ultra-kortet, eller er hastigheden på de to
andre rigeligt til kameraet?

Iøvrigt kan jeg ingen steder finde hvad hastigheden på et standard
Sandisk-kort er?

--
Mvh.
Dennis Lange

- Brugte fagbøger: www.pensum.dk www.bogbiz.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 12-03-04 11:11

Hej

Dennis Lange wrote:
> Vil man få noget ud af at tage Ultra-kortet, eller er hastigheden på de to
> andre rigeligt til kameraet?

Men hensyn til berugen i selve kameraet gør det ingen forskel, men
smider du kortet i en kortlæser kan der være forskel i
overførselshastigheden.

> Iøvrigt kan jeg ingen steder finde hvad hastigheden på et standard
> Sandisk-kort er?

Jeg ved ikke lige med Sandisk, men nogle "standard" kort er ligeså
hurtige som "performance" kort.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Dennis Lange

Dato : 12-03-04 13:32

Karsten Feddersen skrev:
> Men hensyn til berugen i selve kameraet gør det ingen forskel, men
> smider du kortet i en kortlæser kan der være forskel i
> overførselshastigheden.

Ok. Det lever jeg nok med. Min største bekymring var om kort-hastigheden
ville påvirke kameraet.

Fra : Søren Kongstad

Dato : 12-03-04 12:29

Hej Dennis

Husk på at A80'eren kun kan tage CF kort af type 1
http://www.powershot.com/powershot2/a80/specs.html

Jeg ved ikke nok om CF til at forklare hvad forskellen er på de forskellige
typer

/Søren

Fra : Deaster

Dato : 12-03-04 13:44

Søren Kongstad wrote:
> [...]
> http://www.powershot.com/powershot2/a80/specs.html
>
> Jeg ved ikke nok om CF til at forklare hvad forskellen er på de

Svjv. er er type 2 altid microdrives, så man burde købe alle slags CF kort
som ikke er microdrive til Canonen.

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : Martin K. R.

Dato : 12-03-04 14:12

"Deaster" <nospam2@deaster.dk> wrote in message

> Svjv. er er type 2 altid microdrives, så man burde købe alle slags CF kort
> som ikke er microdrive til Canonen.

Nej, der findes også type II CF kort (som er ligeså tykke som et
Microdrive).
Forskellen mellem type I og II er netop tykkelsen.

Martin

Fra : Deaster

Dato : 12-03-04 15:15

Martin K. R. wrote:
> "Deaster" <nospam2@deaster.dk> wrote in message

> Nej, der findes også type II CF kort (som er ligeså tykke som et
> Microdrive).
> Forskellen mellem type I og II er netop tykkelsen.

Ok, det vidste jeg faktisk ikke. Har du evt. et link ?

Fra : Martin K. R.

Dato : 12-03-04 15:31

> Ok, det vidste jeg faktisk ikke. Har du evt. et link ?

Jeg tror Google kan give talrige links, men her er f.eks. en lille liste med
forskellige mærker/typer: http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/
Selve specifikationen for CF findes sikkert også talrige steder. Det
vigtigste er, at type I er ca. 3.3mm tyk og type II er ca. 5.5mm tyk.
Så et type I kort kan godt gå i et type II hul, men ikke omvendt.

Martin

Fra : Deaster

Dato : 12-03-04 16:21

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vigtigste er, at type I er ca. 3.3mm tyk og type II er ca. 5.5mm tyk.
> Så et type I kort kan godt gå i et type II hul, men ikke omvendt.

Tak, jeg kigger.

Fra : max

Dato : 12-03-04 12:41

"Dennis Lange"
> [...]
> andre rigeligt til kameraet?
>
> Iøvrigt kan jeg ingen steder finde hvad hastigheden på et standard

Du kunne også købe et Transcend 30-45x de er billige,
hurtige og gode, jeg køber mine i Tyskland..
Måske du skulle overveje et 512mb kort, så har du plads
til billeder fra hele ferien, det er bedre at skyde alt for mange
billeder end lidt for få, når delfinerne springer i solnedgangen
så er det ærgeligt at skulle spare på billederne. -max-

Fra : Dennis Lange

Dato : 12-03-04 13:31

max skrev:
> Du kunne også købe et Transcend 30-45x de er billige,
> hurtige og gode, jeg køber mine i Tyskland..

Umiddelbart synes jeg de er for dyre i forhold til de andre.

> [...]
> billeder end lidt for få, når delfinerne springer i solnedgangen
> så er det ærgeligt at skulle spare på billederne.

MB-prisen er væsentligt lavere for 256 MB-kort. Så vil jeg hellere investere
i endnu et 256 MB-kort senere.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-03-04 13:59

max wrote:
> [...]
> billeder end lidt for få, når delfinerne springer i solnedgangen
> så er det ærgeligt at skulle spare på billederne. -max-

Kan du få plads til billeder fra en hel ferie på et 512meg? fordi
det kan jeg ikke

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : max

Dato : 12-03-04 14:30

"Hans Joergensen"

> Kan du få plads til billeder fra en hel ferie på et 512meg? fordi
> det kan jeg ikke
>
> // Hans

Så - Hans, nu ska du være flink, ellers må jeg jo begynde
at kalde dig Pixeline.. Mon ikke mange kan klare sig
50 billeder om dagen á 1-2mb. -max-

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-03-04 14:40

max wrote:
> Så - Hans, nu ska du være flink, ellers må jeg jo begynde
> at kalde dig Pixeline.. Mon ikke mange kan klare sig
> 50 billeder om dagen á 1-2mb. -max-

Det er meget usansynligt, når de først har opdaget hvor billigt det
er at knipse løst i forhold til at benytte papkameraet fra Fona
(eller hvad de nu har holdt på med før)

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Thomas Corell

Dato : 13-03-04 08:02

max wrote:
> "Hans Joergensen"

> Så - Hans, nu ska du være flink, ellers må jeg jo begynde
> at kalde dig Pixeline.. Mon ikke mange kan klare sig
> 50 billeder om dagen á 1-2mb. -max-

For mit vedkommende fylder fotos nu ~10MB, men det er så fordi jeg
hellere vil sidde hjemme og hygge mig med hvidbalance, og få 10 bit
farveopløsning.

Så 50 billeder på et kort, er en meget kort ferie ;)

--
Don't waste space

Fra : max

Dato : 13-03-04 15:55

"Thomas Corell"

> [...]
> farveopløsning.
>
> Så 50 billeder på et kort, er en meget kort ferie ;)

Hehe, du har heller ikke tid til længere ferie hvis du skal
convertere alle raw filerne - det blir flot men er en lidt
tidskrævende process, nok ikke en teknik for alle. -max-

Fra : Deaster

Dato : 12-03-04 15:15

Hans Joergensen wrote:

> Kan du få plads til billeder fra en hel ferie på et 512meg? fordi
> det kan jeg ikke

Kommer nok også an på hvor mange Mpixels kameraet er på, og om det evt. kan
tage i RAW.

Fra : MA

Dato : 13-03-04 07:28

> Men hvilket CF-kort skal jeg vælge til dette kamera?

> Iøvrigt kan jeg ingen steder finde hvad hastigheden på et standard
> Sandisk-kort er?

Prøv at se flg. sider:

http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/ - 5 sider
http://www.digit-life.com/articles2/cftest/cftest-2k2.html
http://www.digit-life.com/articles2/cftest/cftest-2k2-2.html
http://www.d-store.com/d-store/product/cfspeed2.htm

Venligst
- MA

Fra : Jens Andersen

Dato : 13-03-04 09:08

Jeg har netop købet købet et 512MB Kingston high speed til mit Canon G3. Jeg
har efetrfølgende lavet en meget uvidenskabelig undersøgelse af hastigheden.
Først tog jeg et billede i RAW-format på mit "gamle" 128MB Sandisk kort, fra
jeg trykkende på udløseren til billedet var gemt på kortet, d.v.s. den
grønne lampe slukkede, gik der lige knapt 10 sec., den samme øvelse med
Kingston-kortet gav til resultat lige godt 5 sec.En forskel på ca. 3 sec i
RAW-format, i JEPG føles det virkelig hurtigt , der når den grønne kun
lampe at blinke 2 gange så er vi klar til at lagre et nyt billede.
Jeg bemærker også, at jeg "læser" billederne hurtigere både på kameraet og
med kortlæser med Kingston-kortet, så jeg vil klart anbefale heigh speed
kort!
Se iøvrigt denne side : http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/

Hilsen
Jens

Fra : Esben Witzel

Dato : 13-03-04 18:15

Hej

Dette kort er af de ca 5 forskelige nyere CF kort jeg har haft fingrene i
klart det hurtigste, men det lever på ingen måder op til de 10/9 Mb/sek som
de skriver, men det er langt det hurtigste, relt set betyder de kun noget
når man tømmer kortet da hastigheden på Kameraet interface sætter
begrænsningen på kortet her !

Lidt tal på tingene:
Jeg har leget med en test fil på 50.000.000 Bytes det tager på et:

128Mb F1 kort til PQI (PQI hurtigste kort ifølge dem selv) ca. 72sek. at
skrive filen og 20sek. at læse samme fil
256Mb Ultra II kortt ca. 29sek. at skrive filen og ca 19sek. om at læse
filen igen
512Mb Ultra II Kort ca. 28sek. at skrive filen og ca 19sek. om at læse filen
igen

50.000.000 bytes 47,683716Mb, det giver en skrivehastighed på
1,7Mb/sek(28sek) og læsninghastighed på 2,51Mb kontinuerligt, lyder ikke af
meget men det er godt i forhold til alt muligt andet.

/Esben
PS. indlæget er fra en anden tråd, men umidelbart passer den nogle lunde ind
her, det skal dog siges at jeg ikke har testet et Lexar ( speed kort) men
har leget med almindelige Ultra kort, og Ultra II er overlegen i forhold til
Ultra så mon ikke i en test vil lexar8x og ultra slås hårdt om sidstepladsen

Fra : max

Dato : 13-03-04 19:03

"Esben Witzel"
> [...]
> 1,7Mb/sek(28sek) og læsninghastighed på 2,51Mb kontinuerligt, lyder ikke af
> meget men det er godt i forhold til alt muligt andet.

Du har ikke testet Transcend 45X - Test vinner i Tyskland.
http://www.speichermarkt.de/show.cgi?inhalt.htm
Har handlet der uden problemer.. -max-

Fra : Esben Witzel

Dato : 13-03-04 21:36

øhhh bøøø øhhh...

Nej det har jeg ikke ?????

Jeg tester det gerne hvis jeg får mulighed for det, jeg tvivler nu på det
lever op til det de skriver, jeg mener at have læst at Ultra 2 kortene
bliver betegnet som et 40x kort, og det lover jo også guld og grønne skove,
men virkeligheden er anderledes, ikke at det er et godt og hurtigt kort, men
leve op til de oplyste tal i reallife brug gør de bare ikke, jeg kan iøvrigt
sige jeg har leget med nogle benchmark program til test af Flash ram kort,
her var tallene noget højere, men stadig ikke nær det lovede, og hvad kan
man dog bruge store tal til hvis virkeligheden er små tal?

for ikke lige at skræmme nogle er et fuldt 512Mb kort ca 4 minuter om at
blive tømt, men det er MEGET hurtigere mod gamle kort der kan tage op mod
20-30 miuntter for samme mængde.

/Esben

Fra : MA

Dato : 14-03-04 10:04

> 128Mb F1 kort til PQI (PQI hurtigste kort ifølge dem selv) ca. 72sek. at
skrive filen og 20sek. at læse samme fil

Går ud fra at det er dette PQI F1 CF-kort du har testet?:
http://www.pqi.com.tw/eng/ourproduct/f1.htm , der ifølge egne oplysninger
har en transfer rate på 40x (1x =150 KB/s), dvs 6,0 MB/s, mens read speed =
læsehastighed er 6,6 MB/s og skrivehastighed er 5,1 MB/s. M.a.o. skulle PQI
F1 have en skrivehastighed der er næsten dobbelt så stor som det nyeste
Kingston CompactFlash Elite Pro Single-Level Cell der har en skrivehastighed
på 3,2 MB/s jf. http://www.kingston.com/products/MKF_456ElitePro.pdf ....,
kender du eller andre til dette Kingston ElitePro CF-kort?

Venligst
- MA

Fra : Esben Witzel

Dato : 14-03-04 11:04

Hej

Ja det er PQI kortet du linker til!

Ogjeg har ikke leget med Kingstons Pro kort desvære, for på en eller anden
måde virker tallene mere reèlle da de opgiver dem som Substaind rRead/Wirte
og ikke bare uopgivet så man selv kan regne ud det bare er et Peak i
overførsel i en test, som fx. PQI F1kortene, for det er sq ikke så hurtige
som de selv siger snare tværtimod, min egen lille test som du kan læse siger
også noget helt andet

Men ud over det var det da jeg købte mit 256Mb kort umuligt at få Kingstons
kort i Danmark, så skulle det bestilles i udlandet og det gad jeg ikke pga.
garanti m.m og så det faktum at Ultra II kortet var dobbelt så hurtig på
papiret.
Siden har jeg været så tilfreds med Scandisk Ultra II kortene at jeg købte
min 512Mb uden overvejelser om andre kort.

/Esben