Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket objektiv ska jeg købe!!;o)
Fra : max

Dato : 12-03-04 04:12

En sammenligning af mange objektiver - Den skal nok
ikke tages alt for alvorlig.. -max-
http://www.photozone.de/2Equipment/easytxt.htm

Fra : alexander

Dato : 12-03-04 06:57

Hej Max

Det er nemt - køb det dyreste.

Hvis du vil have mere uddybende svar ville det være rart at vide hvilket
kamera du har og hvor mange penge du vil bruge.
Skal det iøvrigt være et zoom-objektiv eller en makro???

/alexander

Fra : alexander

Dato : 12-03-04 07:37

Hej Max

Jeg misforstod nok din post - og troede at du skulle bruge et nyt objektiv

Jeg har selv brugt siden fra dit link og finder egentligt informationerne
ganske anvendelige.

/alexander

Fra : Mic Holm

Dato : 12-03-04 08:07

Jeg er enig...

-M

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 12-03-04 18:30

"alexander" <nogen@microsoft.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har selv brugt siden fra dit link og finder egentligt informationerne
> ganske anvendelige.

Ja, jeg studser nu lidt over resultaterne - f.eks. får Sigma 105/2,8 EX
makro næsten ligeså høj karakter som Nikons tilsvarende - og jeg har set
indscanninger fra begge og der er en verden til forskel - særligt i
brillians og kontrast.

Jeg har ikke testet dem mod hinanden, så en objektiv test (haha..) er der
selvfølgelig ikke tale om - men helt generelt er Sigma imø lidt slap i
brillians, og i mange af deres optikker også i skarphed. Den tendens skinner
bestemt ikke igennem i de testresultater der er på siden. Nu findes der jo
heller ikke mange uafhængige blade - og det er jo derfra testresultaterne
kommer - de er jo i lommerne på producenterne.

Et bemærkelsesværdigt resultat er imø bla. Nikon AFS 70-200/2,8 VR, som kun
får 3,67 - mens Sigma 70-200/2,8 HSM får 4,02 - jeg har ikke selv prøvet de
2 optikker, men de tests jeg ellers har læst om Nikon 70-200/2,8 har været
meget positive - bl.a. Bjørn Rørslets test. BR giver objektivet 5 ud af 5 -
ret sjældent for ham - og han roser objektivet som et af de bedste Nikon
nogensinde har lavet.

Et objektiv som Nikon 60/2,8 micro får 4,63 og betegnes "Outstanding" - mens
BR giver samme objektiv 4,5 ved close-up og kun 3,5 på uendelig. Kan de mon
tale om samme objektiv?

Med de Nikon objektiver jeg har prøvet selv passer BR´s vurderinger som
regel 100 % - og han roser bl.a. Nikon 50/1,8 som et af de bedste der
findes - og det må jeg give ham helt ret i. Jeg har til dato ikke set noget
andet objektiv opnå samme skarphed - men hos Photozone opnår den "kun" 4,19
og kaldes "very good". Den er imø ekseptionel.

For mig at se giver siden ikke et korrekt billede af optikkerne.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 13-03-04 04:19

"Kim@naturfotografi dot dk" <kim@naturfotografi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og kaldes "very good". Den er imø ekseptionel.
>
> For mig at se giver siden ikke et korrekt billede af optikkerne.

Jeg har også undret mig over resultaterne, og må da indrømme, at jeg ikke
rigtig ved hvordan man skal forholde sig til dem. Der står jo også, at de
data som testen er lavet på, stammer fra forskellige eksterne kilder,
hvilket jeg ikke synes jeg kan bruge til ret meget, eftersom det kan være en
karakter givet i forskellige blade eller det kan være fra tests lignende dem
www.photodo.com laver.

MVH

Thomas

Fra : Alex W

Dato : 13-03-04 13:03

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> En sammenligning af mange objektiver - Den skal nok
> ikke tages alt for alvorlig.. -max-
> http://www.photozone.de/2Equipment/easytxt.htm

Hej Max

Nææh den er fuld af huller ..
F.eks Canons 16-35 ER bedre end den gamle 17-35..
Her står det omvendt ??? Canons egne folk påstår at 17-40 er bedre end 16-35
men 16-35 foretrækkes af mange pga en blænde mere lys....

Det kunne være sjovt at lave en totaltest med de mest brugte eller ønskede
objektiver.. og teste dem ved en ens procedure ... Men hvem har liiige alle
de objektiver liggende... Så skulle vi samles flere af os brugerer af userne
og lave en testdag .. og lægge testene op på en fotoside .. men er det
realistisk ???

/Alex W

Fra : max

Dato : 14-03-04 03:34

"Alex W"
> [...]
> og lave en testdag .. og lægge testene op på en fotoside .. men er det

Uha Alex, har du tænkt tanken til ende - Det kan blive en blodig affære -max-