Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
[EOS 10D] 100 ISO = 100 ISO for real?
Fra : KNL DtP

Dato : 11-03-04 21:58

Hej!

Jeg vil lige høre, om der er nogen der ved / har læst / selv har testet om
ISO-værdien på f.eks. Canon EOS 10D nu også stemmer overens med den fra normal
film. Jeg tænker på, at det måske reelt svarer til 132 ISO, men man for
nemheds- og marketingsmæssige årsager bare har valgt at kalde det for "100
ISO".

Nu kunne jeg jo godt gribe den løse lysmåleren og se, om værdien stemmer
overens med lysmåleren i EOS 10D, men hvis nu nogen ligger inde med noget info
på området, så var det jo lidt nemmere :)

Lige et sidespørgsmål: Hvis man nu selv skulle måle det, så kunne man jo bruge
et 18% gråkort. Hvis man ikke vil betale hvad sådan en koster ved
fotohandleren, kunne man så ikke bare finde et kraftigt stump pap med samme
refleksionsevne og bruge dette i stedet?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Mic Holm

Dato : 11-03-04 22:48

Jeg har testet ved at sammenligne exponeringstider og ISO med et film
kamera, og de stemmer overens. Derfor tror jeg at kunne melde at ISO 100 er
ISO 100.

--Michael

Fra : Peter Schroeder

Dato : 12-03-04 08:32

"KNL DtP" skrev
> [...]
> nemheds- og marketingsmæssige årsager bare har valgt at kalde det for "100

Nu er selve ISO definitionen overtaget direkte
fra den gamel ASA definition, som siger at en
films følsomhed angives som den korrekte lukkertid
ved blænde 11 på en "klar dag uden solskin".
Alene dét giver jo lidt spillerum...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Thomas Corell

Dato : 12-03-04 09:00

KNL DtP wrote:
> [...]
> nemheds- og marketingsmæssige årsager bare har valgt at kalde det for "100

Hvis de vil leve op til:

"ISO 12232:1998 Photography -- Electronic still-picture cameras --
Determination of ISO speed (available in English only)"

så skal det stemme "overens".

ISO/ASA/DIN er en absolut målbar størrelse, der udtrykker "filmens"
lysfølsomhed.

P.S. <news:slrnc2mdl0.lkc.nospamplease@mail.corell.dk>

--
Don't waste space