Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bruge kamera som scanner
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-03-04 22:32

Jeg skal scanne et større antal sider ind. Jeg har så fået den lyse ide, at
det er hurtigere at bruge digitalkameraet. Hvad er optimalt med lys/vinkel
osv. vedrørende dette, det er mest tekst det drejer sig om?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars

Dato : 10-03-04 23:52

> [...]
> det er hurtigere at bruge digitalkameraet. Hvad er optimalt med lys/vinkel
> osv. vedrørende dette, det er mest tekst det drejer sig om?

så skal du undersøge hvad en god reprostand omfatter og koster. Så vil du
nok erkende at en scanner af god kvalitet er billigere og nemmere at bruge.

Lars

Fra : Klaus Madsen

Dato : 11-03-04 00:01

Hej Preben

Du skal (selvfølgelig) tage billederne fuldstændig vinkelret på.
Hvis du har et stativ, sæt kameraet på stativet, find en væg hvor
du kan sætte siderne op en efter en evt. med et stykke tape eller lign.
Det smarteste er hvis du kan lave en lille markering så du kan sætte
alle siderne ens op, så behøver du ikke at stå og bøvle med kameraet
for hvert skud.
Brug en blænde der er ca 2 trin mindre end største blænde eller hvor
dit objektiv nu tegner skarpest.
Brug 2 lamper en på hver side i ca 45 grader således at der ikke kommer
skygger.
Stil hvidbalancen på kameraet så den passer til lyskilden, og således at
papiret bliver hvidt på det færdige billede.
Dette har jeg gjort flere gange med ganske udmærkede resultater.
Mvh. Klaus

Fra : Sven Ole Pedersen

Dato : 11-03-04 10:50

Prøv at se denne side:
http://www.arch-pix.dk/opemus/dk/

Mvh
Sven Ole Pedersen

Fra : Johannes Frederiksen

Dato : 11-03-04 11:09

On Wed, 10 Mar 2004 22:31:34 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Jeg skal scanne et større antal sider ind. Jeg har så fået den lyse ide, at
>det er hurtigere at bruge digitalkameraet. Hvad er optimalt med lys/vinkel
>osv. vedrørende dette, det er mest tekst det drejer sig om?

Jeg vil anbefale dig at bruge din skanner i stedet for kameraet. For
at opnå en god kvalitet af tekst skal du bruge mindst 300 ppi. På
skanneren kan du skanne som bitmaps, dvs. kun i sort og hvid. Derved
bliver dine filer meget mindre og du kan (normalt) gemme dem uden
efterbehandling.

Med kameraet vil du som regel anvende jpg. Kameraet kan måske lave
sort-hvide billeder, men de vil indeholde gråtoner. Derved bliver
filerne større. De bør efterbehandles i et redigeringsprogram
(kontrast, skarphed m.m.). Det tager tid.

Johannes

Fra : Simon Nielsen

Dato : 11-03-04 14:30

> [...]
> det er hurtigere at bruge digitalkameraet. Hvad er optimalt med lys/vinkel
> osv. vedrørende dette, det er mest tekst det drejer sig om?

Hvis det er løse sider, så kan du sikkert få et firma der har en scanner med
papirføder til at gøre det. Det gør jeg selv og det går temmeligt hurtigt og
er meget enkelt.

mvh
Simon

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-03-04 23:40

Simon Nielsen wrote:

> Hvis det er løse sider, så kan du sikkert få et firma der har en scanner med
> papirføder til at gøre det. Det gør jeg selv og det går temmeligt hurtigt og
> er meget enkelt.

Hvilket firma bruger du?

mvh

Carsten Riis

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-03-04 15:28

> [...]
> ide, at det er hurtigere at bruge digitalkameraet. Hvad er optimalt
> med lys/vinkel osv. vedrørende dette, det er mest tekst det drejer

Lidt afhængigt af hvad indscanningerne skal bruges til, kan det være en
meget god ide.
Jeg har gjort det en del gange, hvor jeg skulle scanne og efterbehandle med
OCR.
Det virker fint med en håndholdt Nikon Coolpix 990 med dens indbyggede blits
som lyskilde - bare siderne ikke er alt for glittede.

vh
Jan