Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Adobe RGB
Fra : Lars Kirkegaard

Dato : 10-03-04 16:42

Jeg kan indstille mit Canon 300D - under behandlingsparametre - til Adobe
RGB.

Er der nogen der har erfaring med det ?

Hvad er fordelene ved det ?

Hvad betyder det når det af manualen fremgår, at "ICC-profilen er ikke
tilføjet. Hvis du vil konvertere profilen, skal du indstille til Adobe RGB"
?

--
Lars Kirkegaard
Engesvang

Fra : Alex W

Dato : 10-03-04 18:26

> [...]
>
> Hvad betyder det når det af manualen fremgår, at "ICC-profilen er ikke
> tilføjet. Hvis du vil konvertere profilen, skal du indstille til Adobe

Kameraet arbejder normlt med sRGB som er et forenklet farvesysten beregnet
for skærme og printere. Med Adobe RGB(1998) får du et større farverum.

Farvestyringen har kun en stor betydning hvor skærm og outputenhed Printer
trykværk) er kalibreret til hinanden. Hvis du bruger sRGB passer profilen
til Adobe PhotoShop .. med RGB(1998) Simulere PhotoShop farvesystenet da
skærmen jo ikke kan vise alle farverne.
Du skal have begge profiler for at kunne bruge RGB(1998)

Aller skærme er ikke gode til farvegengivelse. Fladskærme er håbløse!!!

Du skal kalibrere din skærm så du kan se fuld tonskala .. det gøres med en
gråkile.
Så skal skærmen indstilles. Det gøres med et Tiff billede og en målesonde
der måler skærmoutputtet og generere en ICC profil til skærmen. Derefter er
det forbudt at justere skærmen. Profilen overtager. Dette skal gøres med
jævne mellemrum og hvis det skal være helt godt, skal skærmen stå ved en
ensartet lyskilde, så det omgivende lys ikke influere på bedømmelsen.

Du er heldig stillet som fotografen. Du bestemmer hvordan slutproduktet skal
være ved at bedømme billedet på skærmen.

Udprint mv.
Du skal kalibrere til de forskellige typer papir din printer bruger .. et
trykværk osv....
Det er en større afære som også er bekostelig hvis den skal være gennemført.

Med venlig hilsen
Alex W e-billeder.dk

Fra : Gert Andersen

Dato : 11-03-04 14:29

In article <404f3739$0$795$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
newsnospam@kirkegaards.dk says...
> [...]
> tilføjet. Hvis du vil konvertere profilen, skal du indstille til Adobe RGB"

Hej
Hvis du bruger RAW, er farveprofil ligegyldig. Farveprofilen kommer
først med i din post-processing, hvor du selv vælger, hvilken profil du
vil bruge.

-Gert