Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forespørgsel på foto opgave
Fra : Allan Johansen

Dato : 09-03-04 23:06

Hej NG

Er der nogle herinde som ved, hvad det cirka vil koste, hvis man skal have
taget nogle billeder af en tøjkollektion.
Tøjkollektionen skal vises på modeller, udgiften hertil skal ikke medregnes.
Det forventede antal billeder er nok ca. 15-30 stk.

Som udgangspunkt er foto lokationen i Århus.

Gode råd og advarsler i denne anledning modtages gerne.

På forhånd tak!

Mvh. Allan Johansen

Fra : Jacob

Dato : 09-03-04 23:16

"Allan Johansen" <hesselbjerg_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
medregnes.
> Det forventede antal billeder er nok ca. 15-30 stk.
>
> Som udgangspunkt er foto lokationen i Århus.

Skal jobbet varetages af en professionel, vil en timepris på 700-1000 kr.
ikke være skudt over målet.

Fra : Allan Johansen

Dato : 09-03-04 23:46

"Jacob" <no_email@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
Århus.

> Skal jobbet varetages af en professionel, vil en timepris på 700-1000 kr.
> ikke være skudt over målet.

Tak, Jacob

Hvor mange gode billeder kan man tage på en time?

Bare vedkommende kan tage gode billeder og samtidig er billig, så må
vedkommende kalde sig hvad han/hun vil.

Nogen lavere?

Det er ikke jeg personlig der skal bruge billederne, jeg har bare lovet at
forespørge, så vedkommende fået en rettesnor ang. prisnivauet.
Eventuelle oplyste priser bør selvfølgelig være oprigtige. Vedkommende er
nystartet og der er ikke ret mange penge at gøre godt med i starten.

Mvh. Allan Johansen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 10-03-04 00:16

> [...]
> Eventuelle oplyste priser bør selvfølgelig være oprigtige. Vedkommende er
> nystartet og der er ikke ret mange penge at gøre godt med i starten.

De fleste fotografer kører med en timepris, jeg kører selv med en timepris
(100,-) og en udgiftspris (ca. 10-15,- pr. alt afhængig af størrelse). Men
jeg er heller ikke ansat noget sted og jeg arbejder bare lidt i fritiden og
jeg bor jo ikke nær Århus

Jeg har set at en freelance pressefotograf her nede i sønderjylland tager
650 pr. time ex.moms så det er nok deromkring prisen ligger.

Mvh
Simon

Fra : Allan Johansen

Dato : 10-03-04 03:11

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har set at en freelance pressefotograf her nede i sønderjylland tager
> 650 pr. time ex.moms så det er nok deromkring prisen ligger.

Hej Simon

Når du ikke bor nær Århus, hvor bor du så?
Og har du taget nogle billeder som er on-line? f.eks. gode portræt billeder
Eller kan jeg på anden vis se et par af dine billeder?

Mvh. Allan Johansen

Fra : Michael Schrøder

Dato : 10-03-04 08:23

"Allan Johansen" <hesselbjerg_dk@hotmail.com> wrote in message
> [...]
medregnes.
> Det forventede antal billeder er nok ca. 15-30 stk.

Hvis det er antallet af færdige billeder skal der nok tages en hel del flere
for at ramme det rigtige

> Som udgangspunkt er foto lokationen i Århus.
>
> Gode råd og advarsler i denne anledning modtages gerne.

Min kone laver også tøj, og det har været min opgave at fotografere "årets
modeopvisning" de sidste 3 år - sidste gang her i weekenden

Det er selvfølgelig skægt at få lov til at prøve, men det er svært at tage
de rigtige billeder.

Første år tog jeg billeder at selve opvisningen, men det giver en masse
rodede baggrunde og ikke den bedste belysning.
Andet år var jeg ikke blevet meget klogere, men kameraet var blevet
digitalt - det bliver billeder jo ikke bedre af

I år forberedte jeg mig lidt mere, og lånte bla. et flashanlæg til at give
noget bedre lys.

Resultatet blev, efter min mening, rigtig godt - nogen billeder selvfølgelig
bedre end andre.
Jeg lægger nogle stykker på fotokritik.dk når jeg har fundet de rigtige,
kritikken kan måske gøre at jeg kan gøre det endnu bedre næste år...

Det vigtige er at vide hvad billederne skal bruges til.

Så hvad er mit råd... ?

Enten betal en fotograf for at tage billederne - og det kan godt komme til
at koste en del penge for det tager længere tid end man tror. Dels skal
modellerne klæde om, dels skal fotografen lige se modellen og tøjet an for
at kunne tage et godt billede.

Eller tag kontakt til en lokal fotoklub - der er sikkert adskillige der
gerne vil øve sig i at tage modelbilleder og de vil sikkert ikke have noget
for det...
Resultatet kan blive lige så godt og der kan også komme alternative vinkler
på billederne.

Eller gør som mig - prøv selv og lær undervejs.
Med et digitalkamera kan designeren kigge med, og de har altså et andet
fokus end amatørfotografen.

mvh Michael

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 10-03-04 14:29

> Er der nogle herinde som ved, hvad det cirka vil koste, hvis man skal have
> taget nogle billeder af en tøjkollektion.

Et godt tips kunne være at snuppe en telefon bog, og så prøve at spørge de
fotografer som evt skulle lave opgaven for dig, de ved nok mest om de priser
de selv vil tage. Portræt fotografer har tit lavere timepriser end reklame
fotografer, når vi snakker reklame billeder. Husk at jo bedre du vil have
billederne skal sælge jo bedre skal de billeder du bruger også være. Så tit
er det prisen værd.

> Som udgangspunkt er fotolokationen i Århus.

Så er en telefon bog for århus området et godt sted at starte.

> Gode råd og advarsler i denne anledning modtages gerne.

????? hvad mener du med advarsler...*S*
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : Allan Johansen

Dato : 10-03-04 21:58

"Tholo - www.tholofoto.dk" <Tholo@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> ????? hvad mener du med advarsler...*S*
> --

Tak for rådet.

Med advarsler mener jeg noget, som man ikke bør gøre.

Mvh. Allan Johansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-03-04 15:09

Allan Johansen wrote:

> Gode råd og advarsler i denne anledning modtages gerne.

Jeg kan bidrage med flg. meget generelle kommentar, og det
er, at ærgelsen over en dårlig vare holder mindst tyve gange
så længe, som glæden over en lav pris...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-03-04 15:28

Allan Johansen wrote:

> Gode råd .....cut......

Jeg vil ikke byde på jobbet, da jeg ikke har erfaring inden-
for genren modefotografi, og så er der også et pænt stykke vej
fra Ølstykke til Århus.

Men jeg kan gi' jer det råd, at du/I skal se prøver på foto-
grafernes arbejder, og det skal værer en kollektion som viser,
at at fotografen virkelig kan sit kram.

Og husk, at kollektionen skal være indenfor genren modebil-
leder, for det er ikke sikkert, at en dygtig presse, sports-
eller portrætfotograf også er god til modefotografering.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Krogh

Dato : 10-03-04 23:17

"Allan Johansen" <hesselbjerg_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Gode råd og advarsler i denne anledning modtages gerne.

Hvis du vil anvende billederne til andre ting, katalog og internet m.m. skal
du sikre dig at det er dig der har rettighederne til billederne, og ikke
fotografen.

Som standard mener jeg fotografen beholder rettighederne, med mindre andet
er aftalt.

/René

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-03-04 00:31

Krogh wrote:

> Som standard mener jeg fotografen beholder rettighederne, med mindre andet
> er aftalt.

Nej, ikke hvis det er en bestilt optagelse, der overtager kunden
normalt den fulde brugsret til de bestilte billederne, hvis foto-
grafen ikke har taget nogle ekstraordinære forbehold.

Men det er praktisk, at man som kunde lige præcisiserer dette i
en skriftlig aftale med fotografen, så han ikke tror, at der
gælder nogle andre regler, for bagefter kan en sådan diskution
være temmelig anstrengne...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen