Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
PNG-filformat
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-03-04 23:03

Jeg har ledt efter en god beskrivelse af hvordan PNG reducerer
filstørrelsen, og jeg kan ikke blive klog på, om der i et eller
andet omfang sker en reduktion af farverummet.

Det eneste jeg kan finde, er at der bliver brugt en patentfri
komprimeringsalgoritme, men en data-komprimering er jo ikke
noget særligt, og det gir' normalt ikke ret meget, når man
komprimerer en billedfil.

Er der en som kan gi' en kort forklaring på PNG-filformatets
egenskaber, taber man kvalitet som med GIF og JPEG...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : jhvl

Dato : 09-03-04 23:17

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
>
> Er der en som kan gi' en kort forklaring på PNG-filformatets
> egenskaber, taber man kvalitet som med GIF og JPEG...?

Ingen kort forklaring, men to links. Håber de hjælper.

Generelt:
http://png.unicast.org/pub/png/spec/

Specifikationen:
http://www.mirror.ac.uk/sites/www.libpng.org/pub/png/spec/iso/index-object.html

Mvh J.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-03-04 23:37

jhvl wrote:

> Ingen kort forklaring, men to links. Håber de hjælper.

Nej jeg har selv fundet flere tilsvarende sites, og ind til
vidre er jeg ikke blevet klog på, om PNG bare svarer til en
LZW-komprimeret TIF, og hvor forskellen er, at PNG er en
slags open source, som alle frit kan bruge, og som der ikke
skal betales licens for at anvende.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-03-04 00:51

Niels Ebbesen wrote:

> Nej jeg har selv fundet flere tilsvarende sites, og ind til
> vidre er jeg ikke blevet klog på, om PNG bare svarer til en
> LZW-komprimeret TIF,

I starten af
http://www.mirror.ac.uk/sites/www.libpng.org/pub/png/spec/iso/index-
object.html
står der "This document describes PNG (Portable Network Graphics), an
extensible file format for the lossless, portable, well-compressed
storage of raster images".

Mht. farverum er der en liste på
http://www.mirror.ac.uk/sites/www.libpng.org/pub/png/spec/iso/index-
object.html#11IHDR
Gråtone: 1, 2, 4, 8 eller 16bit
Farver: 8 eller 16 bit/farvekanal

Der er flere, men ovenstående er nok det du leder efter. Der anvendes
tabsfri kompression i alle tilfælde.

Der er selvfølgelig ingen der hindrer et givent program i at reducere
farverummet før der pakkes som PNG, men det gælder jo for alle bitmap
formater. Eftersom CMYK ikke understøttes i PNG, vil reducering være
nødvendigt hvis man benytter et CMYK billede som udgangspunkt.
--
JPEGCrops 0.6.10 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/