Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotoprogram til ens website?
Fra : Carina

Dato : 09-03-04 18:00

Hejsa

Hvis man nu ikke lige er den store web nørd,
men gerne vil have fotos op på sin hp. -er der
så nogle freeware der er super nemme?

Hørt om et program som uden videre kunne
tage jpeg fra hjemmesiden og automatisk
sætte dem op i uden man selv skal gøre noget..

Venlige hilsner
Carina

Fra : Tommy Jensen

Dato : 09-03-04 18:47

On Tue, 9 Mar 2004 18:00:18 +0100, "Carina" <cg2004@hotmail.com>
wrote:

>Hejsa
>
>Hvis man nu ikke lige er den store web nørd,
>men gerne vil have fotos op på sin hp. -er der
>så nogle freeware der er super nemme?

Coppermine er rigtig nemt at sætte op

http://coppermine.sourceforge.net

Men Exhibition Engine som er lidt mere omstændigt at få seneste
version op er væsentlig bedre og hurtigere:

http://photography-on-the.net/ee/

Se mit eget site her: http://www.klein-jensen.dk/ee/

Også er der Gallery som var det første jeg prøvede det er også nemt at
sætte op.

http://gallery.menalto.com/modules.php?op=modload&name=News&file=index

Når jeg siger nemt at sætte op så forudsætter det følgende:

- kendskab til at uploade data til hjemmeside
- information om databasenavn, userid, samt password til mysql
database

Ud over disse kan du også prøve pbase http://www.ppbase.com hvor du
ikke selv skal sætte noget op. Du skal bare oprette en gratis konto
med plads til 10 MB fotos. Efter en måned kan man ikke uploade mere
men så kan man købe 100 MB ekstra for $23 om året.

MVH Tommy

Fra : Tommy Jensen

Dato : 09-03-04 18:50

On Tue, 09 Mar 2004 18:46:44 +0100, Tommy Jensen <toj@worldonline.dk>
wrote:

>Men Exhibition Engine som er lidt mere omstændigt at få seneste
>version op er væsentlig bedre og hurtigere:
>
>http://photography-on-the.net/ee/
>
>Se mit eget site her: http://www.klein-jensen.dk/ee/

I forbindelse med dette album har udvikleren også startet sin egen
gratis service hvor du også kan uploade dine billeder:

http://photography-on-the.net/gallerydatabase/

MVH Tommy

Fra : Carina

Dato : 09-03-04 20:32

Hej Tommy

Takker for dit svar.
Nu er jeg ikke ret god til opsætning, faktisk kan mit
kendskab lige række til lidt html/scripts

Denne coppermine kræver vel asp eller php såvidt
jeg kan se..

mvh
Carina

Fra : Tommy Jensen

Dato : 09-03-04 20:43

On Tue, 9 Mar 2004 20:31:34 +0100, "Carina" <cg2004@hotmail.com>
wrote:

>Denne coppermine kræver vel asp eller php såvidt
>jeg kan se..

Ja det er lavet i php men du behøver ikke selv kendskab for at kunne
sætte det op.

Hvis der understøttes mysql og php der hvor du har din hjemmeside så
er det så simpelt at sætte copper mine op som følger:

- download og unzip coppermine lokalt på din pc.
- med ftp upload alle filer til din hjemmeside f.eks. in en folder ved
navn coppermine
- via din browser startes installeringen med
http://navnet-på-din-hjemmeside/coppermine/install.php

Så kører det hele automatisk.

MVH Tommy

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-03-04 21:15

Tommy Jensen wrote:

> Hvis der understøttes mysql og php der hvor du har din hjemmeside så
> er det så simpelt at sætte copper mine op som følger:

Der er jo ikke ret mange private hjemmeside der understøtter
mysql og php....

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 10-03-04 10:18

> Der er jo ikke ret mange private hjemmeside der understøtter
> mysql og php....

Tja, hvis det er noget der har interesse, har jeg da en server hvorpå vi
godt kan lave en prisbillig hosting aftale. Wannafind.dk er også et bud, men
der kan du kun få op til 200 mb serverplads.

/Kasper Hansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-03-04 10:42

"Kasper Hansen [8270]" wrote:

> Tja, hvis det er noget der har interesse, har jeg da en server hvorpå vi
> godt kan lave en prisbillig hosting aftale. Wannafind.dk er også et bud, men
> der kan du kun få op til 200 mb serverplads.

Ja - ja... næsten alle webhoteller understøtter mysql og php,
men de flest nybegyndere vil jo gerne starte med den hjemme-
sideplads, som de får sammen med deres Internetopkobling.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 10-03-04 10:52

> Ja - ja... næsten alle webhoteller understøtter mysql og php,
> men de flest nybegyndere vil jo gerne starte med den hjemme-
> sideplads, som de får sammen med deres Internetopkobling.

Jaja, det ved jeg godt. Men kigger man på eksempelvis web10.dk eller
wannafind.dk, er det jo ikke de helt store omkostninger der er forbundet med
dem. Der er jo stor forskel på priserne på webhoteller, og mit indtryk er at
mange tror at der er en "hage" ved det, når der er så billigt. Imidlertid
kender jeg mange der har deres website hos Wannafind, og ingen der er
utilfredse, så det er ikke nødvendigvis dyrt at komme igang.

Jeg har som sagt også min egen server, så hvis behovet var lidt ud over hvad
de gængse firmaer kunne tilbyde i deres pakker, var det måske en mulighed.
Men det var ment som ren info, så take it or leave it.

/Kasper Hansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-03-04 21:21

Tommy Jensen wrote:

> Coppermine er rigtig nemt at sætte op
>
> http://coppermine.sourceforge.net

Den største ulempe ved Coppermine er, at alle gallerier kommer
til at ligne hinanden, det er ikke til at se forskel på Per og
Poul's hjemmeside...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tommy Jensen

Dato : 09-03-04 21:26

On Tue, 09 Mar 2004 21:21:10 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Den største ulempe ved Coppermine er, at alle gallerier kommer
>til at ligne hinanden, det er ikke til at se forskel på Per og
>Poul's hjemmeside...!

Det har du da ret i men hvis man ikke selv kan lave sit egen album fra
bunden så er de 3 alternativer jeg listede da gode. Efter at have
testet Exhibition Engine et par dage synes jeg at det er det bedste
men ja hvis ikke jeg laver om i stylesheets osv så vil det ligne mange
andre albums med samme software men forhåbentlig gør billderne indeni
en forskel

MVH Tommy

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-03-04 22:24

Tommy Jensen wrote:

> [...]
> men ja hvis ikke jeg laver om i stylesheets osv så vil det ligne mange
> andre albums med samme software men forhåbentlig gør billderne indeni

Nogle af galleri-programmerne gi'r brugerne flere mulighedder
for at vælge eget hoved/fod, baggrundsfarve og navigation,
så sitet får et personlig præg.

Prøv at se på http://home.tiscali.dk/valkyrie - der finder du
nogle gode eksempler på individuelle designs.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tommy Jensen

Dato : 10-03-04 08:20

On Tue, 09 Mar 2004 22:24:11 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Nogle af galleri-programmerne gi'r brugerne flere mulighedder
>for at vælge eget hoved/fod, baggrundsfarve og navigation,
>så sitet får et personlig præg.

Det ved jeg. Man kan også selv lave helt om på design i de pågældende
galleri'er men igen kræver det færdigheder som ikke alle besidder.

>Prøv at se på http://home.tiscali.dk/valkyrie - der finder du
>nogle gode eksempler på individuelle designs.

Ja og din pointe er? Det kræver jo at man kan lave den slags selv. Der
blev spurgt efter et galleri til en begynder.

Lad mig minde dig om original spørgsmålet:

"Hvis man nu ikke lige er den store web nørd,
men gerne vil have fotos op på sin hp. -er der
så nogle freeware der er super nemme?"

Egen udviklet design synes jeg ikke lige falder ind under dette.

MVH Tommy

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-03-04 10:37

Tommy Jensen wrote:

> Egen udviklet design synes jeg ikke lige falder ind under dette.

Mine betragtninger omkring stereotype fotogallerier produceret
med coppermines, er en generel betragtning som godt kan være
relevant i denne tråd, det er jo en problemstilling, som den
uerfarne også lige bør overveje.

Og der er jo mange der læser denne tråd, og nogen af dem har
måske også planer om at lave et on-line fotogalleri med deres
egne billeder, og de kan ha' stor glæde af, at jeg gør opmærk-
som på, at hvis de bruger en færdig skabelon, så risikerer de
at drukne i mængden af fotogallerier, der til forvekling lig-
ner hinanden.

For hvis man er helt blank på at lave lidt design, så vil man
måske være bedre tjent med at bruge et helt færdigt on-line
album, hvor man kun skal uploade billederne, f.eks.
http://www.megapixel.dk/ - eller tilsvarende.

Der er jo mange som laver et on-line fotogalleri, og bliver
skuffet over, at det i løbet af et helt år kun får nogle få
hundrede besøg, og derfor taber de lysten til at vedligeholde
og udbygge sitet med nye billeder.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Carina

Dato : 10-03-04 11:48

Takker -Jer alle!

Men uha! -jeg er sørme bange for at
jeg kun lige magter lidt html og simple scripts
så uha uha jeg er på`n

men endnu super tak for ideerne!

Carina*