Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan kun en lysplet i øjet ved portræt?
Fra : Henning Jensen

Dato : 09-03-04 16:08

Jeg prøver mig ud i portræt/lyslægnings kunst med med et par paraplyer
og 3 flash, og det lykkes fint, men jeg har vanskeligt ved at undgå at
udfyldningslyset ikke også giver en yderligere lysplet i øjet, udover
hovedlyset. Hvordan kan man undgå dette?

(og skal man dette? Jeg syntes det er pænest med kun en lysplet)

Lysopsætningen er omkring den "trationelle" 45 grader hovedlys til
højre og udfyldningslys fra venstre side. Begge lyskilder med
gennemlysningsparaplyer, som giver det bløde lys jeg ønsker ved dette
portræt. Men udfyldningslyset skal meget langt til venstre (for langt)
før der ikke er genskin/plet i øjene.

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: henj@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-03-04 16:24

"Henning Jensen" <henj@mail.REMOVE_THIStele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gennemlysningsparaplyer, som giver det bløde lys jeg ønsker ved dette
> portræt. Men udfyldningslyset skal meget langt til venstre (for langt)

En lyskilde = en lysplet

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : 2rb1

Dato : 09-03-04 17:04

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> "Henning Jensen" <henj@mail.REMOVE_THIStele.dk> skrev i en meddelelse

> En lyskilde = en lysplet

Forkert!

Sæt udfyldning på siden - på den måde opnår du et meget bedre resultat når
du bruger hovedlyset som du gør :0)

Mvh. 2rb1

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-03-04 18:09

"2rb1" <daws@do.dk> skrev i en meddelelse

> Forkert!

Nej det er absolut rigtig - hvor skulle en evt. ekstra lysplet komme fra ?
Men der er en anden side af sagen. Eks Helena Christensens dragende øjne
skydes en ringblits, der er/var højeste mode blandt modefotografer. Og
naturligvis er flere lyskilder bedre end en, men det er ikke lige det, jeg
svarer på

Fra : 2rb1

Dato : 09-03-04 19:35

> [...]
> skydes en ringblits, der er/var højeste mode blandt modefotografer. Og
> naturligvis er flere lyskilder bedre end en, men det er ikke lige det, jeg

Ja selvfølgelig, du har ret. Jeg misforstod det du skrev set i forhold til
tråden.
Det jeg reagerede på var at der blev skrevet at der kun måtte være en
reflektion i øjet.

Mvh. 2rb1

Fra : 2rb1

Dato : 09-03-04 19:42

> [...]
> skydes en ringblits, der er/var højeste mode blandt modefotografer. Og
> naturligvis er flere lyskilder bedre end en, men det er ikke lige det, jeg

Men når det så er sagt, så kan man sagtens få mere en 1 reflektion i øjnene
med 1 lyskilde.... Er en reflektor en lyskilde? ;0)

Mvh. 2rb1
http://www.stamfoto.dk

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-03-04 19:46

On Tue, 9 Mar 2004 19:41:39 +0100, "2rb1" <daws@do.dk> wrote:

>Men når det så er sagt, så kan man sagtens få mere en 1 reflektion i øjnene
>med 1 lyskilde.... Er en reflektor en lyskilde? ;0)

Ja, den kan også give lysplet, hvis den er kraftig nok.

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-03-04 19:44

On Tue, 9 Mar 2004 18:09:29 +0100, "Ole Larsen"
<oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote:

>Men der er en anden side af sagen. Eks Helena Christensens dragende øjne
>skydes en ringblits, der er/var højeste mode blandt modefotografer. Og

Okay, men give en ringblitz ikke et meget fladt billed, det syntes jeg
omkring naturoptagelser (makro) jeg har set?

Men hvad gør andre portrætfotografer, sider de og fjerne alle disse
lysglimt??

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-03-04 19:44

On Tue, 9 Mar 2004 17:03:41 +0100, "2rb1" <daws@do.dk> wrote:

>"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

>Forkert!
>
>Sæt udfyldning på siden - på den måde opnår du et meget bedre resultat når
>du bruger hovedlyset som du gør :0)

Ja, min tanke var ikke kun at have en lyskilde til portrætet! Og selv
med en kraftig refeksskærm kommer der endda lysglimt fra denne!

Jeg syntes der skulle være en måde, men med udfyldninglyset skal
næsten helt ud hvor der næsten opstår skygge midt i ansigtet, som ikke
nås af udfyldningslyset, før refleksen er borte?

Fra : Steen Lund Hansen

Dato : 09-03-04 17:01

Jeg retouchere de overskydende lyspletter væk. Du skriver ikke om du
fotografere digitalt eller med film. Digitalt er det ingen sag at fjerne
lyspletten i PS. Med film må du købe en flaske retoche-tush og fjerne
den med en pensel. Det er korrekt at der kun bør være en lysplet i hvert
øje.

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-03-04 19:44

On Tue, 09 Mar 2004 17:01:21 +0100, Steen Lund Hansen
<steenlundhansen@INGENSPAMstofanet.dk> wrote:

>Jeg retouchere de overskydende lyspletter væk. Du skriver ikke om du
>fotografere digitalt eller med film. Digitalt er det ingen sag at fjerne
>lyspletten i PS. Med film må du købe en flaske retoche-tush og fjerne

Jeg fotograferer mest digitalt, hvor de kan fjernes i PS, men jeg
syntes der måtte være andre muligheder i selve optagelsen.

Vil det sige at alle andre portrætfotografer, først skal behandle
billederne digitalt før de er klar??

Fra : 2rb1

Dato : 09-03-04 20:03

> [...]
> syntes der måtte være andre muligheder i selve optagelsen.
>
> Vil det sige at alle andre portrætfotografer, først skal behandle

Ja - alle (næsten) portrætbilleder bliver behandlet digitalt ved
portrætfotografen. Nøjagtig som med analoge portrætbilleder. De
behandles/fremkaldes i mørkelabben og senere ved arbejdsbordet. Men jeg tror
ikke at reflekser i øjnene bliver fjernet i stor stil.
Man må selvfølgelig gerne have mere end 1 reflektion i øjnene på et portræt,
bare det ikke sidder i den hvide del af øjnene.

Mvh. 2rb1
http://www.stamfoto.dk

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-03-04 20:00