Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
EOS 5 og 550EX?
Fra : Mic Holm

Dato : 09-03-04 00:57

Jeg har en 550EX som virker perfekt på mit 10D, men ikke videre
imponerendene på mit EOS5 hus. Hvordan dælen bruger jeg en 550EX sammen med
et EOS5?

Jeg har desværre ikke en EOS 5 manual, da jeg har fået kameraet af en ven.
Kan de overhovedet bruges sammen?

Er der eventuelt en som kan affotografere eller scanne siderne om flash fra
deres EOS 5 manual?

På forhånd tak.

--Michael

Fra : Jan F.

Dato : 09-03-04 04:28

"Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> skrev i en meddelelse
> [...]
> et EOS5?
>
> Jeg har desværre ikke en EOS 5 manual, da jeg har fået kameraet af en ven.

Prøv at slå op i din blitzmanual, der plejer at stå hvilke Canon kameraer
den kan anvendes sammen med. I min 420EX manual står der at EOS 5 at "kun"
kan køre med TTL, dvs ikke med "E-TTL". Jeg vil tro det samme gælder for
550EX.

--

Jan F.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-03-04 17:29

"Jan F." <itjfSLETDETTE@ofir.dk> wrote in message

> EOS 5 at "kun" kan køre med TTL, dvs ikke med "E-TTL". Jeg vil tro

Hvad er forskellen på TTL og E-TTL?

vh
Jan

Fra : Jan F.

Dato : 09-03-04 18:13

"Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er forskellen på TTL og E-TTL?

Jeg er lidt "doven" så jeg har klippet lidt fra denne side:
http://www.chem.helsinki.fi/~toomas/photo/flash-faq.html#misc-canon

These are variations of the TTL flash developed by Canon. They are available
on some Canon camera bodies and dedicated flash units. The differences can
be summarized as follows:

TTL measures light reflected off the film plane during flash exposure. Once
enough light has reached the film for proper exposure, the flash pulse is
cut short.

A-TTL uses a pre-flash and a light sensor on the flash unit to evaluate the
proper illumination needed. This info is then combined with camera settings
to produce a supposedly more uniform illumination of the scene and balancing
existing light with flash. Some EOS cameras do not have A-TTL compatibility.

E-TTL also uses a pre-flash, but the camera's normal (6-segment, 35-segment,
etc) meter is used to evaluate the results and pick a proper aperture, and
balance foreground and background. This is the newest technology and
available in the bodies and flashes introduced in 1996 or later. These
flashes, in particular, have the letters "EX" in their name.

Ergo skal du gå efter EX-blitz for at den mest præcise belysning med blitz,
helst 420EX og 550EX, så har du mulighed for på et senere tidspunkt at
fjernudløse dem med transmitter ST-E2 (trådløs styring).

--

Jan F.

Fra : Johannes Frederiksen

Dato : 10-03-04 08:40

On Tue, 9 Mar 2004 18:13:09 +0100, "Jan F." <itjfSLETDETTE@ofir.dk>
wrote:

>Ergo skal du gå efter EX-blitz for at den mest præcise belysning med blitz,
>helst 420EX og 550EX, så har du mulighed for på et senere tidspunkt at
>fjernudløse dem med transmitter ST-E2 (trådløs styring).

Du kan også fjernudløse ved at sætte en 550EX på kameraet (som master)
og bruge en eller flere 550EX eller en 420EX som slave(r). Så vidt
jeg ved, kan du ikke anvende en 420EX som master for en 550EX.

Johannes

Fra : Johannes Frederiksen

Dato : 09-03-04 09:22

On Tue, 9 Mar 2004 00:56:37 +0100, "Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden -
erne> wrote:

> [...]
>et EOS5?
>
>Jeg har desværre ikke en EOS 5 manual, da jeg har fået kameraet af en ven.

Jeg har en 550EX, men jeg har solgt min EOS 5 og købt en EOS 3 før jeg
fik en 10D. Jeg tror ikke, at 550EX var opfundet, da 5'eren blev
lavet, så du får ikke noget ud af den manual.

Men i min 550EX manual (som er på fransk!) er der på side 2 en
opdeling af EOS kameraer i Type A med E-TTL og type B kun med TTL.

Type A er: EOS3, EOS 50/ EOS 50E, EOS Elan II, EOS Elan IIE, EOS Rebel
G, EOS 500 N, EOS IX

Type B er: alle andre EOS kameraer.

EOS 10D er et Type A kamera, mens dit EOS 5 er et type B kamera.
Bemærk, at EOS 1 er et type B kamera. (Ved ikke for de digitale
modeller).

Der er en række funktioner, som ikke virker med Type B kaeraer, f.eks.
1.   Automatisk flash med E-TTL
2.   Synkronisation med høj hastighed
3.   Memorisation (?) af flash eksponering
4.   Multi-flash uden ledning E-TTL

Løsningen er at købe en EOS 3 i stedet for din EOS 5. De må være
billige nu for tiden.

Johannes

Fra : Mic Holm

Dato : 09-03-04 11:30

Øv, jeg har sguette råd til et EOS 3 kamera - men 500N handles til billige
penge - er det ikke lige så godt?

--Michael

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 09-03-04 11:57

> Øv, jeg har sguette råd til et EOS 3 kamera - men 500N handles til billige
> penge - er det ikke lige så godt?

Hej

500N er et "amatørkamera", med de svagheder det medfører, dermed ikke sagt
at det ikke kan holde, men det slides hurtigere end en 3ér. En 3ér var også
ca. 4 gange så dyr som en 500N!

Se øvrige data her:

http://www.canon.com/camera-museum/camera/index.html

En EOS 500N hedder "Rebel G" i USA

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Johannes Frederiksen

Dato : 09-03-04 16:19

On Tue, 9 Mar 2004 11:30:17 +0100, "Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden -
erne> wrote:

>Øv, jeg har sguette råd til et EOS 3 kamera - men 500N handles til billige
>penge - er det ikke lige så godt?

Kender ikke 500N. Med hensyn til 550Ex flash er det sikkert det
samme, men der kan være mange andre forskelle ....

I øvrigt har jeg ikke taget mange film efter at jeg gik over til
digitale kameraer.

Johannes

Fra : KNL DtP

Dato : 09-03-04 11:58

> [...]

> Jeg har en 550EX som virker perfekt på mit 10D, men ikke videre
> imponerendene på mit EOS5 hus. Hvordan dælen bruger jeg en 550EX sammen med

Hvori består problemet? Vil den slet ikke skyde flashen af? Kan EOS 5 og 550EX
ikke kommunikere sammen?

Jeg har nemlige lige hevet min EOS 5 fra gemmerne, og ved at sætte 550EX
flashen over til kun at køre TTL (istedet for E-TTL), så ser det ud til at
funge fint. Når jeg indstiller blænden på EOS 5, så vises denne i displayet på
flashen som ved EOS 10D og når jeg trykker af, følger 550EX fint efter. Om den
så rent faktisk eksponerer korrekt ved jeg ikke...

Du kan tvinge 550EX til at gå i TTL-mode ved at gøre følgende (side 112 i
manualen): Hold LCD-knappen inde indtil "CF" fremkommer i displayet. Tryk nu
på "SEL/SET" indtil CF-03 fremkommer. Den står på 0, men ved at trykke på
"+/-" kan du skifte den til 1. Godkend med "SEL/SET". Tryk på "MODE" for at
vende tilbage til normal flash funktion.

> Jeg har desværre ikke en EOS 5 manual, da jeg har fået kameraet af en ven.

Jeg har den på svensk et eller andet sted, men der står ikke så meget om at
bruge en ekstern flash. Hvis du vil anvende flash kompensation (+/- EV) så vil
jeg indstille det direkte på flashen.

> Kan de overhovedet bruges sammen?

Ja, det skulle da virke. EOS 5 er nævnt i 550EX manualen (se side 124 og 125
for oversigt).

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Mic Holm

Dato : 10-03-04 18:28

Tak for info.

Min 550 kørte E-TTL, så det er nok forklaringen på at den har fyret flashen
af med fuld skrue.

Jeg prøver lige igen.

--Michael