Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvornår er et digi-kamera defekt?
Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 08-03-04 17:45

Hej NG

Jeg har efter omhyggelige overvejelser købt et Olympus D-560 ZOOM (=C-350).
Og nu er jeg bare så skuffet. Jeg havde virkelig håbet, at lykken var et
digitalkamera... Men nu må jeg nok finde lykken et andet sted i livet ;)

Der er bare så mange af billederne, hvor der ikke er stillet rigtigt skarpt.
Problemet er med indendørs flash-billeder - mine erfaringer udendørs er pga.
årstiden begrænset. Kameraet KAN stille skarpt - men på mange billeder
stiller det skarpt et sted bag hovedmotivet. Fx har jeg lige taget et par
close-up billeder af mine unger, hvor de står ca. 30 cm. fra en væg, og der
er lige så fint stillet skarpt på væggen, mens børnenes ansigter er uskarpe.

Er det mig, der er noget i vejen med? Skal det virkelig være så svært at
tage snap-shots med sådan et digitalkamera?

Hvordan vurderer man, om der er en defekt i et kamera, så man kan reklamere
over det - når det jo nu sagtens kan tage billeder? Er der nogen af jer, der
kan det? Olympus vil vel næppe tage mig alvorligt, med mindre kameraet er
totalt kaput - skal jeg bare ærgre mig i stilhed?

mvh

Rasmus, Risskov

Fra : emj

Dato : 08-03-04 18:16

On Mon, 8 Mar 2004 17:44:54 +0100, "Rasmus Jakobsen"
<do-not@disturb.me> wrote:

>Fx har jeg lige taget et par
>close-up billeder af mine unger, hvor de står ca. 30 cm. fra en væg, og der
>er lige så fint stillet skarpt på væggen, mens børnenes ansigter er uskarpe.

Bruger du autofokus rigtigt?
Hilsen emj

Fra : HCS [4000]

Dato : 08-03-04 18:20

Nu kan det jo være, at hvis du sætter to børn op at en væg, placerer dem
pænt midt i billedet, at kameraet netop måler afstanden hvor der er 'hul'
mellem børnene og det bliver så afstanden til væggen bagved.
Prøv at måle afstanden direkte på det ene barn, ved at trykke udløseren
halvt ned og hold den der, komponer billedet, og tryk derefter udløseren
helt ned.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*
--------------

Fra : HCS [4000]

Dato : 08-03-04 18:40

Du kan evt. gå dine 'uskarpe' billeder igennem og se om de ikke er skarpe
lige nøjagtigt i midten af billedet. Hvis de er det, fejler kameraet ikke
noget. Efter hvad jeg har kunne finde om dit kamera så er afstandsmålingen
ret 'spot' agtigt, men det kan du se i din manual. Andre kameraer måler
afstanden flere steder i motivet, og stiller skarpt på nærmeste punkt. Det
er ikke altid det er bedre, da det også kan have ulemper. Jeg tror du bare
skal lære kameraet at kende.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-03-04 18:32

> [...]
> kan det? Olympus vil vel næppe tage mig alvorligt, med mindre kameraet er
> totalt kaput - skal jeg bare ærgre mig i stilhed?

De fleste auto-kameraer måler en gennemsnitsmåling (lys og afstand) hvis man
ikke beder om noget andet.
Prøv med spot/punkt/plet måling og se så

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 08-03-04 18:31

> [...]
> kan det? Olympus vil vel næppe tage mig alvorligt, med mindre kameraet er
> totalt kaput - skal jeg bare ærgre mig i stilhed?

Læs manualen - og når det stadig ikke virker så gør som der står !
Helt alvorligt: jeg har en stærk mistanke om at jeg er inde på noget af det
rigtige.
Et kamera med auto-fokus (både analog + digi) stiller skarpt et eller andet
sted -
og det er med mange modeller en rigtig god ting at vide HVOR det område er.
Lad mig prøve en lille tegning af dit eksempel med ungerne (hvis de ellers
stod stille

| xxxx xxxx |
| x o o x $ x o o x |
| x - x x - x |
| xx xx |
| xxxxxxxx xxxxxxxxx |
| x x x x |

Ja - undskyld håber dine unger er kønnere i virkeligheden
Det, jeg prøver at illustrere er søgeren med dine 2 (?) unger i. Problemet
med mange auto-
fokus kameraer er at de kun stiller skarpt på eet sted - $-tegnet. Og det er
lige nøjagtigt
midt mellem børnenes ansigter - på væggen, der blev så skarp !
Dette løses ved at kende sit kamera. Peg på et af ansigterne med det felt af
søgeren, hvor
kameraet stiller skarpt, tryk udløseren halvt ned, så låses fokus'en på de
fleste modeller.
Derefter "rammer" du børnene ind og trykker helt ned på udløseren - så sku'
det gerne
være i kassen - skarpt !
Andre modeller har - mere eller mindre - intelligent auto-fokus, der på
forskellig måde
prøver at gætte hvad du vil have skarpt. Og nogle af dem virker faktisk !
Altså læs lidt i manualen - der står sikket noget om det - og så
eksperimentere til det
lykkes.
Det skal jo helst ikke være den store kunst at få nogle billeder man selv
kan glæde sig over
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Gert Medom

Dato : 08-03-04 23:18

Hej.

Ikke for at virke bedrevidende, men hvad siger manualen? Min storebror
rådede mig til at læse manualen igennem da jeg anskaffede mit nye kamera, og
selvom jeg ikke kan citere manualen udenad, har jeg en god ide om, hvad det
kan og ikke kan.

Jeg har selv med fornøjelse læst politikens bog om digital fotografering
(Thomas Nykrog). Der er også et lille kapitel om at stille skarpt det
rigtige sted. Den kan evt lånes på biblioteket.

Håber det kan hjælpe dig videre, for digital fotografering er en dejlig
hobby der gi´r frisk luft og røde kinder

Hilsen Gert

Fra : Lehd

Dato : 09-03-04 00:01

"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Håber det kan hjælpe dig videre, for digital fotografering er en dejlig
> hobby der gi´r frisk luft og røde kinder
>
> Hilsen Gert

Nogen gange får man først de røde kinder når man kommer hjem med en masse
billeder der ikke står skarpt , men den friske luft fik man da
mvh Kirsten

Fra : max

Dato : 09-03-04 01:38

"Rasmus Jakobsen"
> [...]
> kan det? Olympus vil vel næppe tage mig alvorligt, med mindre kameraet er
> totalt kaput - skal jeg bare ærgre mig i stilhed?

Ud over de goe svar du har fået kan det have noget med iso indstillingen
at gøre, kameraet har vidst kun to indstillinger 60 og 400 iso. Hvis det er
indstillet til 60iso og der er lidt lys kan det være at kameraet prøver at
lave en fill flash exponering, dvs. lang exponering med flash..
Som du allerede er blevet anbefalet - læs brugsanvisningen - -max-

Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 09-03-04 17:06

Hejsa

Tak for jeres venlige indlæg. Jeg forstår, at I mest hælder til teorien om
en menneskelig fejl... Tak for det :)

Jeg har på opfordring læst manualen (igen!), og en fejlkilde kan være, at
digitalkameraet til forskel fra mit tidligere kompakt-kamera måske kan
tvinges til at tage billedet, inden det er færdigt med at stille skarpt.

Et så fint begreb som "ISO" står ikke nævnt i manualen. Så det er ikke en
fejlkilde! Billederne er forøvrigt heller ikke rystede, så det er ikke der,
uskarpheden kommer fra.

Man kan vælge mellem ESP og center-fokus, og kameraet kører på ESP.

Billederne af mine unger er taget med én unge pr. billede, stående pænt midt
i billedet, så kameraet har ikke haft mulighed for at stille skarpt imellem
dem...

Så jeg er ikke absolut overbevist om, at det bare er min skyld. Men jeg vil
overveje det og afprøve jeres råd, inden jeg brokker mig videre!

Mvh

Rasmus

Fra : Benny Mortensen

Dato : 09-03-04 23:43

> [...]
vil
> overveje det og afprøve jeres råd, inden jeg brokker mig videre!

Hej Rasmus

Kender ikke kameraet, hvad det er for noget, eller hvordan det virker, og da
der er omkring 100 km op til mig, var det måske lettere, hvis du havde et
link, så jeg kunne se, hvad det er for noget.

M.V.H.....Benny..

Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 10-03-04 11:42

> [...]
> der er omkring 100 km op til mig, var det måske lettere, hvis du havde et
> link, så jeg kunne se, hvad det er for noget.

Hej Benny

Tak for din interesse!

Tre af billederne kan ses her:
http://takemeto.biz/uskarpt/
Det er lige gået lidt stærkt, så billederne ligger helt redigerede.

Mvh.

Rasmus

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-03-04 12:50

> [...]
>
> Tre af billederne kan ses her:
> http://takemeto.biz/uskarpt/
> Det er lige gået lidt stærkt, så billederne ligger helt redigerede.

Hej igen Rasmus

For mig at se, så ligger skarpheden bag motivet. Men noget helt andet, det
forekommer mig, at det dobbelttegner, det ses nok bedst på badeværelset, kig
på fliserne i baggrunden, der har alle fliser dobbelte kanter. Men det
kunne da være sjovt at se, når det er færdig med at fokusere, så træd et
lille skridt tilbage .... Men jeg ville prøve at snakke med butikken
hvor det er købt. Men prøv selv at betragte de to nævnte billeder. Desværre
kunne jeg ikke gemme dem, og tage dem med over på en anden maskine, for
dette skærmkort her, er vist ved at være ovre sin bedste tid. Men
dobbelttegner disse to også på din skærm.

M.V.H.....Benny..

Fra : Henning

Dato : 11-03-04 21:34

> [...]
> digitalkameraet til forskel fra mit tidligere kompakt-kamera måske kan
> tvinges til at tage billedet, inden det er færdigt med at stille skarpt.

Hvis du læser Jesper Hedegaards fine forklaring, der er som taget ud af din
betjeningsvejledning (side 25 i den danske) kan du se den kun focusere i
midten, krydset i søgeren eller [ ] på skærmen.

> Et så fint begreb som "ISO" står ikke nævnt i manualen. Så det er ikke en
> fejlkilde! Billederne er forøvrigt heller ikke rystede, så det er ikke
der,
> uskarpheden kommer fra.

Kameraet indstiller automatisk ISO trinløst fra 60 til 400

> Man kan vælge mellem ESP og center-fokus, og kameraet kører på ESP.

Det du her beskriver er lysmålingen

> [...]
midt
> i billedet, så kameraet har ikke haft mulighed for at stille skarpt

Har du prøvet at indstille til Programmet til portræt?

> Så jeg er ikke absolut overbevist om, at det bare er min skyld. Men jeg
vil
> overveje det og afprøve jeres råd, inden jeg brokker mig videre!

Jeg har selv et c350z og har ingen problemer med focus bare der er en smule
lys så hvis du prøver de givne råd og ikke får skarpe billeder... ja så kan
det være en defekt, for kameraet som sådan har ikke problemer med at stille
skarp.

> Mvh
>
> Rasmus

Godt råd, kan ikke gentages for mange gange!

mvh Henning

Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 12-03-04 12:38

Endnu engang tak for gode råd. Jeg har eksperimenteret lidt med kameraet nu
på baggrund af jeres råd og begynder nok at forstå det lidt bedre. Så er det
spændende, om jeg kan forklare det hele til quinden også.

Rasmus, Risskov