Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fokus problem med Canon EOS 10D
Fra : Henrik

Dato : 08-03-04 16:22

Hej i NG,

Er der nogen der ved noget om, hvor udbredt problemet er med back focus på
ovennævnte kamera, og er der nogen her i ng. der har oplevet problemet og
evt. har fået det udbedret.

Nu har jeg prøvet at tage nogle billeder både med manuelt og autofokus, og
måske har jeg netop dette problem med back focusing, jeg syntes ikke at alle
mine portræt billeder bliver helt skarpe, ej heller landskab. etc.

Henrik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-03-04 19:02

In article <BC724E20.49B96%homeedit@jobber.dk>, Henrik wrote:
> [...]
> måske har jeg netop dette problem med back focusing, jeg syntes ikke at alle
> mine portræt billeder bliver helt skarpe, ej heller landskab. etc.

Objektiver såvel som kamera har nogle tolerencer. Hvis du sender
objektiver og kamera ind til Canon, så justerer de til "best guess".

Mit 50mm f/1.8 laver front fokus. De andre rammer langt bedre.

Fra : Mic Holm

Dato : 09-03-04 00:11

> Mit 50mm f/1.8 laver front fokus. De andre rammer langt bedre.

Ja, eller de andre er ikke f/1.8, så de har et bredere (dybere) focus plan,
hvorfor du ikke ser at de også rammer skævt?

Mit eget var også perfekt, indtil jeg fik et 1.8 objektiv på, så nu er det
inde til justering.

--Michael

Fra : Thomas Kjær

Dato : 08-03-04 19:39

On 2004-03-08, Henrik <homeedit@jobber.dk> wrote:
> Er der nogen der ved noget om, hvor udbredt problemet er med back focus på
> ovennævnte kamera, og er der nogen her i ng. der har oplevet problemet og
> evt. har fået det udbedret.

Der er så vidt jeg ved ikke nogen udmelding fra Canons side på hvor
mange kameraer der er ramt af problemet. Jeg har heller aldrig set
nogle kvalificerede gæt, selvom jeg undersøgte det en hel del inden
jeg selv købte et.

Jeg har selv oplevet problemet, hvor jeg dog valgte at returnere
kameraet til butikken, og købe et andet i stedet. Jeg valgte dette,
da jeg havde læst at folk havde været så uheldige at skulle sende
kameraet tilbage til service hos Canon helt op til 5 gange før fejlen
var rettet tilfredsstillende.

> Nu har jeg prøvet at tage nogle billeder både med manuelt og autofokus, og
> måske har jeg netop dette problem med back focusing, jeg syntes ikke at alle
> mine portræt billeder bliver helt skarpe, ej heller landskab. etc.

Jeg vil anbefale at du laver en focustest med kameraet. Her kommer
lige en kort guide:

1. Print testbilledet[1] ud.
2. Monter det på en lodret flade.
3. Peg kameraet i en 45° vinkel mod testbilledet.
4. Fokuser (med autofokus) på midterlinien på testbilledet.
5. Tag et billede med den størst mulige blændeåbning.

Du vil herefter kunne se hvor meget front-, eller back-focus dit
kamera har.

1) http://lnx.dk/stuff/misc/focustest.jpg

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Johannes Frederiksen

Dato : 13-03-04 15:32

On Mon, 8 Mar 2004 18:38:48 +0000 (UTC), Thomas Kjær
<tk@daarligstil.dk> wrote:

> [...]
>5. Tag et billede med den størst mulige blændeåbning.
>
>Du vil herefter kunne se hvor meget front-, eller back-focus dit

Jeg har testet alle mine objektiver som Thomas beskriver. Dog brugte
jeg en avisside med en lodret streg og målestreger for hver cm.

Det viste sig, at min gamle Canon 50 mm F1,8 (som oprindeligt blev
købt sammen med en EOS 620!) ved fuld åbning stillede skarpt 1 cm
foran midterlinien. Det kunne ikke ses ved blænde 5,6 og 22, men også
ved manuel indstilling af afstanden ved blænde 1,8.

Alle øvrige objektiver (Canon 28-105 mm, Canon 100-300 mm og Sigma
17-35 mm) stillede skarpt ved alle blændertal.

Den fejl kan jeg leve med, da jeg nu kender den.

Johannes

Fra : Mic Holm

Dato : 09-03-04 00:10

Mit 10D er til rep. lige nu, for at få justeret focus. Men det ser ud til at
drille lidt, for nu har de (PS Service) haft kameraet i 2 en halv måned, og
jeg har ikke hørt en dyt.... I begyndelsen ringede jeg hver og hveranden
dag, men de kunne ikke få det til at virke ordentligt, for deres computer
crashede hver gang de prøvede at justere det. Tilsyneladene havde jeg taget
dem lidt på sengekanten, for Firmware version 2.0.1 far lige kommet dagen
før, og de havde ikke fået den focus-software der passede til. Så nu bruger
jeg et 10D jeg har lånt af PW Service, og venter på at de skal ringe. - Men
jeg glemmer det også nu, for jeg har jo et kamera...

Så vent lige lidt med at sende det ind.

Hvilket objektiv bruger du?

--Michael

Fra : Søren H.N. 2640

Dato : 09-03-04 08:09

> Er der nogen der ved noget om, hvor udbredt problemet er med back focus på
> ovennævnte kamera..

http://www.goeckerprof.dk/marts04_buchmannscorner.htm

Specielt til Canon EOS-10D ejere
Ejere af EOS-10D, ikke alle men en del, har eller har haft problemer med
fokuseringens nøjagtighed. Canon's service værksted i Danmark, har nu et
specielt udstyr, der meget nøjagtigt kan måle og justere 10D kamerahusene.
Vil du have et servicecheck af dit kamera, kan du inden d. 1. maj få det
gjort uden beregning hos:
PW Service Center, Erhvervsvej 30, 2610 Rødovre. Tlf. 4485 3444. Ring
eventuelt I forvejen og aftal eftersyn mens du venter.

/Søren H.N.

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 09-03-04 11:15

> [...]
> PW Service Center, Erhvervsvej 30, 2610 Rødovre. Tlf. 4485 3444. Ring
> eventuelt I forvejen og aftal eftersyn mens du venter.

Pudsigt, jeg ringede derind igår og fik en aftale, uden at have set denne
post.

Jeg talte med en gut ved navn René, som var ivrig efter at fortælle. PW
service har importeret Canon og andre mærker i mange år, men nu har Canon
selv overtaget importen. Canon bruger dog stadig PW som værksted. Nede i
kælderen hos PW har man netop fået opsat udstyret til at tjekke autofocus på
digitalkameraer.

René fortalte at den største misforståelse ligger i at mange tror at EOS10D
er et professionelt kamera, hvilket det ikke er. Sammenligner man
autofocusen på EOS1Ds og EOS10D, så kan man sige at hvis 10D'erne på en
given afstand rykker sin autofocus i intervaller af 10cm, så ligger 1Ds'erne
på 2 cm. Dette er selvfølgelig kun en måde at illustrere den forskel der er
på de to autofocussystemer, at det professionelle kamera har flere
intervaller, og derfor bedre mulighed for at ramme rigtigt. Typisk vil man
kun se den slags problemer når man piner sin optik, altså store
blændeåbninger hvor man ingen dybdeskarphed har. Derfor kræver det også en
ordenlig optik hvis man vil have skarpe billeder.

Fx ved jeg at kræsne Nikon-brugere kun bruger ED-optikker til digital, og
det samme burde tilsvarende være gældende for kræsne EOS-brugere. Jeg
indrømmer dog blankt at bankkontoen ikke kunne klare mere end en 35-90mm f:
4-5.6 efter en EOS10D-investering. Iøvrigt synes jeg den tegner skarpere end
min 85mm f:1.8, som jeg i sin tid erhvervede mig til 6000 kr.... Så jeg kan
godt leve med ikke at have jordens bedste optikker.

Fra : Henrik

Dato : 09-03-04 13:53

Hej i NG,

Først og frem tak for jeres fine svar.

Jeg er nu indleveret det til service check sammen med min 24-70mm 2.8L og
ser frem til at de løser det snarest, kameraet er købt lige før jul, så hvis
ikke de kan fixe det hurtigt, så må Canon jo evt. ombytte det uden
beregning.

Henrik