Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Størrelse til fremkaldning ?
Fra : Hagman

Dato : 08-03-04 12:26

Hejsa NG.

Jeg er ved at redigere i nogle digitale fotos, og skal ha' nogle objecter
over i et nyt billed.
....så derfor; hvad er den bedste størrelse til billedet, hvis jeg skal
fremkalde i 20x30 cm ?

Takker.

Fra : Peter Schroeder

Dato : 08-03-04 13:33

"Hagman" skrev
> Jeg er ved at redigere i nogle digitale fotos, og skal ha' nogle objecter
> over i et nyt billed.
> ...så derfor; hvad er den bedste størrelse til billedet, hvis jeg skal
> fremkalde i 20x30 cm ?

1600x1200 pixels i en acceptabel kvalitet (150dpi) eller
3200x2400 i højest opnåelige kvalitet (300dpi)

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jens B

Dato : 08-03-04 15:10

"Peter Schroeder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> "Hagman" skrev
>
> 1600x1200 pixels i en acceptabel kvalitet (150dpi) eller
> 3200x2400 i højest opnåelige kvalitet (300dpi)

Lige for at gøre det helt korrekt, så er 1600x1200 og 3200x2400 i formatet
4:3 i modsætning til et 30x20 cm print, som jo er 2:3 format.

Så det billede du opretter bør være i 1772x1181 for 150 dpi
eller 3544x2362 hvis du ønsker 300d dpi.

Eller alt muligt derimellem, sålænge du husker at formatet er 3:2. Men du
bør ikke komme under 150 dpi.

Jens

Fra : Hagman

Dato : 08-03-04 15:42

Takker, men hvad er dpi ???

Hagman.

Fra : Kenneth K.

Dato : 08-03-04 15:59

On Mon, 8 Mar 2004 15:41:46 +0100, Hagman <michael@FJERNmpetersen.dk>
wrote:
> Takker, men hvad er dpi ???
>
> Hagman.

Dpi er et udtryk for opløsning ved udskrift. Jo højere dpi, jo finere
opløsning. Se: http://www.photo-gallery.dk/side-07.htm

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 08-03-04 18:45

"Kenneth K." <fake@it.com> skrev i en meddelelse
newsr4js8tu4647std@news2.tele.dk...

> Dpi er et udtryk for opløsning ved udskrift. Jo højere dpi, jo finere
> opløsning. Se: http://www.photo-gallery.dk/side-07.htm

- og er forresten ganske irrelevant her. Vi har jo netop beskrevet billedet
endelige størrelse
i antal pixel. DPI er dots per inch og er faktisk nærmere en måde at skalere
billedet på.
Har du en printer, der - f.eks. - printer i 300 Dpi, kan du vælge at skalere
billedet ved at angive
en højere eller lavere Dpi. Printeren kører fortsat i sin bedste opløsning
men driveren vil skalere
billedet efter det, du angiver.
Dette er dog programafhængigt - bruger du f.eks. Photoshop er det meget
bedre at benytte
pixel. Det er bedre at regne med, da det er et fast mål - og du kan direkte
få den endelige
opløsning at se på din skærm.

--
Mvh