/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
To nye FAQ's
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 07-03-04 21:44


Foranlediget af tråde, der har været for nylig, og som var
gentagelser af spørgsmål, der hyppigt stilles her i gruppen,
så har jeg begået to stk FAQ-artikler.

En om arkivering af digitale fotos på ferierejser, og en om
pletter og fejl på digitale fotos, jeg er modtaglig overfor
saglig kritik og konstuktive forslag til forbedringer.

http://www.photo-gallery.dk/lagring/lager.html
http://www.photo-gallery.dk/pletter/plet.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

 
 
max (07-03-2004)
Kommentar
Fra : max


Dato : 07-03-04 22:52


"Niels Ebbesen"
>
> Foranlediget af tråde, der har været for nylig, og som var
> gentagelser af spørgsmål, der hyppigt stilles her i gruppen,
> så har jeg begået to stk FAQ-artikler.
>
> En om arkivering af digitale fotos på ferierejser, og en om
> pletter og fejl på digitale fotos, jeg er modtaglig overfor
> saglig kritik og konstuktive forslag til forbedringer.
>
> http://www.photo-gallery.dk/lagring/lager.html
> http://www.photo-gallery.dk/pletter/plet.html
>
> --
> Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen


Det er glimrende FAQ'er. Jeg har ikke meget forstand
på pletterne, men måske du kunne medtage teknikken
med rensepapir/Qtip og alkohol.

Jeg syns tilgengæld det er lidt out of date at anbefale
små flash kort - Jeg mener risikoen er meget lille for
at kortet går i baglås, hvor mange indlæg har vi haft her
i NG og det problem. Jeg har oplevet det en gang og
havde ikke noget problem med at redde alle billederne
på kortet.
Du er heller ikke glad for microdrives, igen har jeg ikke
stødt på problemer og har ikke hørt eller læst at der er
problemer.
Det transportable harddiske går vel op til 60-80GB og
man kan udskifte harddisken selv på den model du viser.
Så vidt jeg husker (har kun brugt den en gang) laver den
Apacer CD brænder du viser, en data test, så man ved
at cd'en er brændt korrekt. Problemet med brænderne
er at de kun kan brænde hvis kortet indeholder mindre
data end der kan være på en cd, et halvt fyldt 1GB kort
kan lade sig gøre, men et fuldt kort kan IKKE.
Nikon og flere er kommet med transportable harddiske
med indbygget skærm, det blir nok standart i løbet af
året.
Godt initiativ Niels. -max-



Niels Ebbesen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 07-03-04 23:16


max wrote:

> Det er glimrende FAQ'er. Jeg har ikke meget forstand
> på pletterne, men måske du kunne medtage teknikken
> med rensepapir/Qtip og alkohol.


FAQ'et handler om årsagen til forskellige typer pletter og fejl,
og ikke om hvordan man pudser objektiv og CMOS/CCD-chip...

Du kan jo skrive et FAQ om hvordan man pudser og rengør de
ædlere dele, jeg skal gerne lave html og hoste det...!


> Du er heller ikke glad for microdrives, igen har jeg ikke
> stødt på problemer og har ikke hørt eller læst at der er
> problemer.


Der har gennem årene været ganske mange tråde, hvor folk har
mistet billeder, og for nogen er det lykkedes at gendanne dem,
men mange tabt deres billeder.

Og hvis jeg ikke havde skrevet, at microdrives og harddiske
kan gå i udu, så var der en som skrevet et Re, hvor han på-
pegede, at jeg havde glemt dette...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

max (07-03-2004)
Kommentar
Fra : max


Dato : 07-03-04 23:27

"Niels Ebbesen"
>
> max wrote:
>
> > Det er glimrende FAQ'er. Jeg har ikke meget forstand
> > på pletterne, men måske du kunne medtage teknikken
> > med rensepapir/Qtip og alkohol.
>
>
> FAQ'et handler om årsagen til forskellige typer pletter og fejl,
> og ikke om hvordan man pudser objektiv og CMOS/CCD-chip...
>
> Du kan jo skrive et FAQ om hvordan man pudser og rengør de
> ædlere dele, jeg skal gerne lave html og hoste det...!

Slap dog af - Øresprøjter er inn, men vatpinde er out, ok den er
feset ind på lystavlen.. Det var bare et forslag.

>
> > Du er heller ikke glad for microdrives, igen har jeg ikke
> > stødt på problemer og har ikke hørt eller læst at der er
> > problemer.
>
>
> Der har gennem årene været ganske mange tråde, hvor folk har
> mistet billeder, og for nogen er det lykkedes at gendanne dem,
> men mange tabt deres billeder.
>
> Og hvis jeg ikke havde skrevet, at microdrives og harddiske
> kan gå i udu, så var der en som skrevet et Re, hvor han på-
> pegede, at jeg havde glemt dette...

Ok. --max-

> --
> Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
> http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
> http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
> http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner



Niels Ebbesen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 07-03-04 23:44


max wrote:

> Slap dog af - Øresprøjter er inn, men vatpinde er out, ok den er
> feset ind på lystavlen.. Det var bare et forslag.


Stop en halv, mit forslag var ikke negativt ment, jeg ved kun
ganske lidt om at rense CMOS/CCD, og hvis du har know-how'en,
så er det da meget rimmeligt, at du skriver et afsnit om
hvordan det bør gribes an...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

Knud Gert Ellentoft (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 07-03-04 23:42

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev :

>Du kan jo skrive et FAQ om hvordan man pudser og rengør de
>ædlere dele, jeg skal gerne lave html og hoste det...!

Du mener lade et program lave htmlkode, som man gjorde i forrige
århundrede.
--
Knud

-Thomas H.- (08-03-2004)
Kommentar
Fra : -Thomas H.-


Dato : 08-03-04 07:51

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse
news:389n409e0mkb5prh9mk1veh5it9cdt0g9u@dtext.news.tele.dk...
>
> Du mener lade et program lave htmlkode, som man gjorde i forrige
> århundrede.

Kan det da ikke være pisse lige meget hvordan man laver HTML koden ?? Hvis
man ikke har forstand på html programmering og man vil lave en hjemmeside,
er det da fuldstændigt lige meget om man bruger notepad eller et program til
at generere html koden for en, bare man får det resultat man gerne vil have
!

Med Venlig Hilsen
Thomas H.



Aragorn Elessar (08-03-2004)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 08-03-04 12:36

"-Thomas H.-" <condor-9@mail.xx> wrote in message
news:404c17dd$0$55922$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
-sakse-
> Kan det da ikke være pisse lige meget hvordan man laver HTML koden ?? Hvis
> man ikke har forstand på html programmering og man vil lave en hjemmeside,
> er det da fuldstændigt lige meget om man bruger notepad eller et program
til
> at generere html koden for en, bare man får det resultat man gerne vil
have
> !
>
> Med Venlig Hilsen
> Thomas H.

Hørt!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================



Toke Eskildsen (08-03-2004)
Kommentar
Fra : Toke Eskildsen


Dato : 08-03-04 16:55

"-Thomas H.-" <condor-9@mail.xx> wrote

> Kan det da ikke være pisse lige meget hvordan man laver HTML koden??

Jo da. Men den resulterende HTML er ikke ligegyldig.


Jeg undrede mig også lidt over Knuds fremfærd, det var ikke lige ham
jeg forventede sådan en kommentar fra. Imidlertid fortæller Google
med al tydelighed at Niels selv gerne udbreder sig om andres HTML
her i gruppen, så et forsigtigt bud fra min side ville være at Knud
lod ham smage sin egen medicin.


Et par hits fra Google:

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=3C363C97.5549217D%40niels-ebbesen.net
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&th=f66b28eb0346e1eb&seekm=3A928DCF.C3EC238B%40writeme.com
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=3D5841C2.B4C7D5CC%40niels-ebbesen.net

> Hvis man ikke har forstand på html programmering og man vil
> lave en hjemmeside, er det da fuldstændigt lige meget om man
> bruger notepad eller et program til at generere html koden for en,
> bare man får det resultat man gerne vil have !

Selvfølgelig. Det ligger jo netop i ordene "man gerne vil have".

Det gælder alle sammenhænge. F.eks. er det da glimrende at indstille
sit kameras hvidbalance til solskin og derefter tage billeder
indendøre ved lys fra elpærer. Hvis det er det man vil have.

Det kan så være at nogen vil påpege at fotografen muligvis ikke har
helt styr på hvad han laver og måske burde lære lidt mere om det, for
på den måde at få et resultat han synes bedre om.

Knud Gert Ellentoft (08-03-2004)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 08-03-04 18:49

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> skrev :

>Jeg undrede mig også lidt over Knuds fremfærd, det var ikke lige ham
>jeg forventede sådan en kommentar fra. Imidlertid fortæller Google
>med al tydelighed at Niels selv gerne udbreder sig om andres HTML
>her i gruppen, så et forsigtigt bud fra min side ville være at Knud
>lod ham smage sin egen medicin.

Netop.

>http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=3C363C97.5549217D%40niels-ebbesen.net

F.eks. skriver Niels her:
»I nyhedsgruppen news:dk.edb.internet.webdesign.ris+ros - kan du
få hjælp
til at rette de småting, som gør, at dit web-site ikke er
kompatibelt
med html-standarden.«

Niels egne sider følger heller ikke htmlstandarden, men
selvfølgelig hører det ikke hjemme i denne gruppe.



--
Knud

Ole Olsen (08-03-2004)
Kommentar
Fra : Ole Olsen


Dato : 08-03-04 04:49

On Sun, 7 Mar 2004 22:51:33 +0100, "max" <ma22x@hotmail.com> wrote:


>Det er glimrende FAQ'er.

Ja, og der er næsten ingen stavefejl. Men tegnsætningen er helt i
skoven!

OO


Niels Ebbesen (08-03-2004)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 08-03-04 15:48


Ole Olsen wrote:

> Ja, og der er næsten ingen stavefejl. Men tegnsætningen er helt i
> skoven!


Jamen der ikke noget som forhindrer, at du lige laver en korrek-
tur og sender mig i en e-mail, det vil jo gøre dig til bidragyder.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

Niels Ebbesen (09-03-2004)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 09-03-04 01:08



Niels Ebbesen wrote:
>
> Ole Olsen wrote:
>
> > Ja, og der er næsten ingen stavefejl. Men tegnsætningen er helt i
> > skoven!
>
> Jamen der ikke noget som forhindrer, at du lige laver en korrek-
> tur og sender mig i en e-mail, det vil jo gøre dig til bidragyder.


Jeg vil lige sige tusind tak til Ole Olsen for den tilsendte
korrektur, når man som jeg staver som en brækket arm, så er det
en hjælp/kritik der virkelig kan bruges til noget.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

Jan Emil Christianse~ (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Jan Emil Christianse~


Dato : 07-03-04 23:21

Som altid - godt gennemført.
Den med pletter var spændende at læse synes jeg.

Jan



TC (08-03-2004)
Kommentar
Fra : TC


Dato : 08-03-04 17:27

Ganske glimrende, og brugbart!

Bare liiige en lille detalje omkring pletterne:
Du skriver, at problemet kan løses med en ekstern blitz!
Fair nok, og princippet forstået! Men de fleste "P og S" kameraer har jo
ikke tilslutnings mulighed for en sådan, og en slaveblitz er ikke altid
hurtig nok
Hvad gør man så??

Tommy

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse
news:404B898D.CADDBA37@niels-ebbesen.net...
>
> Foranlediget af tråde, der har været for nylig, og som var
> gentagelser af spørgsmål, der hyppigt stilles her i gruppen,
> så har jeg begået to stk FAQ-artikler.
>
> En om arkivering af digitale fotos på ferierejser, og en om
> pletter og fejl på digitale fotos, jeg er modtaglig overfor
> saglig kritik og konstuktive forslag til forbedringer.
>
> http://www.photo-gallery.dk/lagring/lager.html
> http://www.photo-gallery.dk/pletter/plet.html
>
> --
> Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
> http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
> http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
> http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner



Niels Ebbesen (08-03-2004)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 08-03-04 18:19


TC wrote:

> Hvad gør man så??


Det kan faktisk godt lade sig gøre, men det er en helt anden
snak, som der også godt kunne skrives et FAQ om.

Man kan købe fotoceller der kan slaveudløse andre blitz, og
hvis man med gaffa-tape placerer den, så den dækker den ind-
byggede blitz, så er problemet løst.

Og så er der nogle point and shot kameraer, som laver et for-
blik med blitz'en, det skal slås fra, og hvis det ikke kan
slås fra, så bør man sælge kameraet og købe et bedre.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

TC (09-03-2004)
Kommentar
Fra : TC


Dato : 09-03-04 15:10

>
> Og så er der nogle point and shot kameraer, som laver et for-
> blik med blitz'en, det skal slås fra, og hvis det ikke kan
> slås fra, så bør man sælge kameraet og købe et bedre.
>
Har spekuleret over hvad det ekstra blink skulle til for. Men det er jo
naturligvis for, at genere os der bruger optisk slave, så vi er nødt til, at
købe producentens (Olympus) tilbehør, som naturligvis tager højde for den
slags særheder

Tommy



Thomas Corell (09-03-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Corell


Dato : 09-03-04 15:41

TC wrote:
>
> Har spekuleret over hvad det ekstra blink skulle til for. Men det er jo
> naturligvis for, at genere os der bruger optisk slave, så vi er nødt til, at
> købe producentens (Olympus) tilbehør, som naturligvis tager højde for den
> slags særheder

Det gør en Metz-blitz med den rette SCA-adapter også.

--
Don't waste space

Hans Joergensen (09-03-2004)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 09-03-04 18:59

Niels Ebbesen wrote:
> Og så er der nogle point and shot kameraer, som laver et for-
> blik med blitz'en, det skal slås fra, og hvis det ikke kan
> slås fra, så bør man sælge kameraet og købe et bedre.

Belastende.. det blinkeri Canon EOS-300D holder på med når den laver
focus-hjælp med blitz kan vist ikke slås fra.. :o/

// Hans, der sælger sit kamera og køber et 10D ;) .. eller også
// skulle jeg bare få købt den Metz-blitz.
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408879
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste