Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan kommer jeg igang?
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 07-03-04 11:32

Jeg har netop investeret i et EOS 300D med std. objektiv (18-55mm).
Derudover har jeg et gammelt EOS500 med 28-80 mm obj., som jeg aldrig
har brugt.
Sagen er den, at jeg ikke aner en dyt om foto, men det skal der altså
en ende på nu. Det var egentligt også tanken med det gamle EOS500, men
jeg har simpelthen ikke tålmodighed til at tage 30 billeder, og så
vente på fremkaldelsen, og så finde ud af at jeg har indstillet det
hele forkert.
Mit spørgsmål er nu -hvor skal jeg begynde? Er der nogle bøger /
kurser / websites der kan anbefales?
Jeg er helt nybegynder - ved stadig ikke hvad det betyder i praksis
når objektivet f.eks. er 18-55 mm. :)
Jeg har en idé om hvad blænde, lukkertid og ISO betyder, men er langt
fra fortrolig med det.

Og hvad skal jeg forresten stille op med det gamle kamera? Skal jeg
sælge det? Og skal jeg så sælge objektivet med?
Jeg gav praktisk talt ingen penge for det, så jeg har ikke det store
at tabe - men hvis nu objektivet er nyttigt sammen med det nye kamera,
så vil jeg da hellere beholde det. (Jeg ved at det passer)

Men kort fortalt, så søger jeg altså bare gode råd og tips til hvordan
jeg kommer i gang.

På forhånd tak,

Kasper Hansen

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 07-03-04 11:44

> [...]
> at tabe - men hvis nu objektivet er nyttigt sammen med det nye kamera,
> så vil jeg da hellere beholde det. (Jeg ved at det passer)

Tag en tur i Kvickly og køb politikkens fotobog til 70,- Den er alle tiders,
og forklarer dig alt hvad du skal vide for at komme i gang.

Behold hellere dit analoge kamera, med mindre du har brug for pengene, det
er rart at have et analogt kamera i baghånden, hvis du f.eks kommer ud for
at skulle fotografere i mere ekstreme situationer, varme/kulde,
støv/sand/fugt osv. hvor det ikke er smart at tage et dyrt DSLR med.
Derudover kan du bruge det analoge hvis du skal bruge meget vidvinkel, det
er svært på dit DSLR, da den ganger brændvidden med 1,6.

Hvis du alligevel vælger at sælge dit analoge, så sælg objektivet med, en
28-80 er ikke særlig dyr/god, og det er lettere at sælge et kamera hvis der
er objektiv med, fremfor huset alene.

--
Martin Kaltoft

Fra : HCS [4000]

Dato : 07-03-04 11:48

Køb Politikens Fotobog, som indeholder alt om elementær fotografering. Den
er både for begyndere og mere øvede, og en rigtig god start til at lære mere
om fotografering.

Jeg tror ikke det kan svare sig at sælge dit gamle kamera, der er så meget
brugt på markedet af den type, så du vil sandsynligt ikke få meget for det.
Hvis du da i det hele taget kan finde en købet til det.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

-------------

Fra : Maria Fabricius

Dato : 07-03-04 11:45

Hej Kasper.

Gem endelig dit gamle kamera. Du kan ikke få noget særligt for det
alligevel, og det er da rart nok at have liggene.
Objektivet kan du bruge, men du skal gange tallene (28-80 mm) med 1.6, så du
får pludselig lidt mere zoom. Dette gælder også objektivet du købte til det
nye kamera.

Læs Politikkens fotobog. Den er rigtig god, og der står også en del om
digital fotografering.

Så er det ellers bare at komme igang. Det fede ved at tage digitale billeder
er jo, at man kan tage flere hundrede og så bare gemme de bedste. Det er dog
en god ide at grovsortere inden du overfører billederne til din computer, da
det sparer meget tid.

God fornøjelse.

Mvh Maria

www.mf-foto.dk

Fra : Tommy Jensen

Dato : 07-03-04 12:47

On Sun, 7 Mar 2004 11:45:05 +0100, "Maria Fabricius"
<mfNOSPAM@mf-foto.dk> wrote:

>Hej Kasper.
>
>Gem endelig dit gamle kamera. Du kan ikke få noget særligt for det
>alligevel, og det er da rart nok at have liggene.

Nååå jeg synes nu 450,- også er en slags penge, det fik jeg for mit
gamle EOS 500 hus for 2 måneder siden.

Men bortset fra det synes jeg nu også Kasper skal gemme det gamle. Jeg
har også selv et EOS 33 ud over mit 300D.

MVH Tommy

Fra : Michael Bothager

Dato : 07-03-04 12:07

Kasper Hansen [8270] wrote:

> [...]
> når objektivet f.eks. er 18-55 mm. :)
> Jeg har en idé om hvad blænde, lukkertid og ISO betyder, men er langt

<snip>

Et rigtigt godt sted at lære fra : http://www.photo.net/learn/

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Champion

Dato : 07-03-04 12:31

Michael Bothager wrote:

> <snip>
>
> Et rigtigt godt sted at lære fra : http://www.photo.net/learn/

En rigtig god dansk side også med anbefalinger/anmeldelser
af bøger: http://www.fotoportal.dk/

Fra : Tommy Jensen

Dato : 07-03-04 12:56

On Sun, 07 Mar 2004 11:32:19 +0100, "Kasper Hansen [8270]"
<kasper@FJERN_DETTEh-hansen.dk> wrote:

>Jeg har netop investeret i et EOS 300D med std. objektiv (18-55mm).

Ud over Politikens fotobog som foreslået er der også en ny udgave af
"Politikens store bog om DIGITAL FOTO af Tom Ang" en stor sag på 400
sider.

MVH Tommy

Fra : NIL

Dato : 07-03-04 19:58

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Ud over Politikens fotobog som foreslået er der også en ny udgave af
> "Politikens store bog om DIGITAL FOTO af Tom Ang" en stor sag på 400
> sider.
>
> MVH Tommy

Hej Tommy...

Er det en MEGET ny bog du nævner? Jeg har prøvet at søge i alle Københavns
biblioteker, og det
eneste der kommer frem er de nedenstående titler. De handler om
digitalfotografering, men ingen af dem er på dansk!
Har du lidt flere oplysninger om bogen?

Ang, Tom Dictionary of photography and digital imaging 75.703

Ang, Tom The art of digital photography 75.71

Hilsen
NIL

Fra : Tommy Jensen

Dato : 07-03-04 21:08

On Sun, 7 Mar 2004 19:57:36 +0100, "NIL" <nilau4@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>eneste der kommer frem er de nedenstående titler. De handler om
>digitalfotografering, men ingen af dem er på dansk!

Ja den er fra 2004 og jeg faldt over den i går.

Original titel: Digital Photographer's Handbook
Forfatter: Tom Ang

Oversat til dansk af Anders Tvevad
ISBN: 87-567-7066-9

MVH Tommy

Fra : Erik Aalund

Dato : 07-03-04 17:10

Jeg kan godt undre mig at du har købt et SLR kamera, nu når du er på helt
bar bund. Men omvendt gør øvelse jo mester.

Denne bog er rigtig god.
http://www.shortcourses.com/bookstore/canon/book_canonrebel.htm

hilsen
Erik

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 07-03-04 19:43

"Erik Aalund" <aalund@FJERNesenet.dk> wrote in news:404b4941$0$13955
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

>Jeg kan godt undre mig at du har købt et SLR kamera, nu når du er på helt
>bar bund. Men omvendt gør øvelse jo mester.

Tja, nu er det selvfølgelig ikke det første digitalkamera jeg har, selvom
min første post godt kan give det indtryk. Pt. har jeg også et Olympus
C300z og et Medion MD9700 (ScanHex sx410, eller sådan noget). Førstnævnte
er jeg helt vild med, men det egner sig bedst som point and shoot kamera.
Sidstnævnte er ikke så ringe, som det nok har ry for, og så har jeg været
glad for det manuelle zoom, selvom det var lidt klodset.
300D giver mig de bedste egenskaber fra begge kameraer - masser af
muligheder for at fin indstille de forskellige parametre, og samtidig
mulighed for "point-and-shoot".

Ved ikke om det er en bedre begrundelse, men jeg er i hvert fald utroligt
tilfreds med "det lille nye", indtil videre.

/Kasper Hansen

Fra : max

Dato : 07-03-04 21:16

"Kasper Hansen [8270]"
> [...]
>
> Ved ikke om det er en bedre begrundelse, men jeg er i hvert fald utroligt
> tilfreds med "det lille nye", indtil videre.

Det lyder fornuftigt Kasper - Idag er dslr kameraer næsten billigere end
de små digicams var for få år siden, så jeg kan kun råde folk til at springe
direkte ud i dslr. Det er slet ikke mere kompliceret end digicam, måske
tværtimod. Det undrer mig at Erik undrer sig, hvis man interesserer sig
for fotografi er der ingen vej uden om dslr. Hvis man vil tage snapshots
til familie albummet eller er meget interesseret i makro så er digicam ok.
-max-

Fra : Frederik Thorup

Dato : 07-03-04 21:38

> [...]
> for fotografi er der ingen vej uden om dslr. Hvis man vil tage
> snapshots til familie albummet eller er meget interesseret i makro

Jeg er i samme båd, i hvertfald snart (forhåbenligt). Har bestilt et Canon
300D. Men når jeg sidder og læser om opjektiver, så fatter jeg ikke talene.
Hvad står de forskellige tal for? Jeg kan "fornemme" at nogle af tallene
handler om zoom, men hvad siger tallene? Og der er endda andre tal... Noget
med hvor "lysstærk" opjektivet Hjælp

Skal nok se at få skaffet politikkens fotobog, men kvickly har vist lukket
nu.

Frederik

Fra : Erik Aalund

Dato : 08-03-04 13:23

> [...]
> tværtimod. Det undrer mig at Erik undrer sig, hvis man interesserer sig
> for fotografi er der ingen vej uden om dslr.

Det var bestemt heller ikke sådant ment. Men med SLR fotografering er der
mange overvejelser man skal gøre sig, hvis man vil udnytte mulighederne
optimalt - og der kræver jo en vis indsigt i teknikken bag fotografering.
Men som jeg også skrev er det jo bare med at klø på.
Hilsen
Erik

Fra : max

Dato : 08-03-04 14:10

"Erik Aalund"
> [...]
> optimalt - og der kræver jo en vis indsigt i teknikken bag fotografering.
> Men som jeg også skrev er det jo bare med at klø på.

Ja/nej det har du måske ret i, men det er nu blevet meget lettere end
i de gode gamle film dage, hvor man skulle overveje om man
skulle skyde farve, neg eller dias, dagslys eller tungsten, S/H tri-x
eller noget andet, hvilken asa og fremkaldelse. Mange af de tekniske
overvejelser er taget væk. Idag skyder du - retter iso hvis det er for
mørkt, retter farvebalancen hvis du skyder jpg og du kan postview
billederne og rette med det samme og det er stort set de samme
ting du skal arbejde med for digicam og dslr. Den eneste forskel
er at du får kreativ kontrol over dybdeskarpheden.
Så jeg vil nok holde fast i at hvis man kan li at tage billeder kan
man sagtens og lige så godt starte i dslr, med al den automatik
der er idag, behøver man ikke så meget insigt, det kommer hen
vejen og i det tempo der passer een. -max-

Fra :

Dato : 08-03-04 22:58

Jeg er fuldstændig enig.Jeg købte for 3md siden et G3 og har siden den var
en úge gammel ønsket mig et dslr.Ikke at forstå at jeg ikke er glad for G3
men mangler altså bare følelsen af at fotografere.Med G3 tar´jeg bare
billeder.

Hilsen Henrik

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 08-03-04 23:39

> [...]
> var en úge gammel ønsket mig et dslr.Ikke at forstå at jeg ikke er
> glad for G3 men mangler altså bare følelsen af at fotografere.Med G3

Det er nøjagtigt samme situation jeg har stået i, med mine 2 andre
digicams. Der mangler ligesom bare ét eller andet, for at det føles som at
fotografere rigtigt. Desuden er tanken med at købe et DSLR jo at jeg gerne
vil lære at fotografere rigtigt. Det kunne selvfølgelig også gøres med et
alm. SLR, men det er, som jeg startede med at sige, lidt for langsommeligt
til min tålmodighed. Når jeg nu har lært lidt at indstille kameraet
rigtigt, tror jeg at jeg vil kaste mig ud i at tage lidt billeder med mit
EOS500.
Har forresten købt Politikens bog om (digital) foto i dag. Den er ganske
fornuftig, og ganske nyttig. Tror så småt at jeg er ved at få styr på de
forskellige termer, og hvad de betyder - men der er nok lang vej endnu :)

/Kasper Hansen

Fra : Karin og Ove

Dato : 07-03-04 21:32

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@NEJTILSPAMh-hansen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ved ikke om det er en bedre begrundelse, men jeg er i hvert fald utroligt
> tilfreds med "det lille nye", indtil videre.

Hej Kasper
Jeg sidder bare her på sidelinien, og følger hvordan folk søger svar, og
andre forsøger at svare. Jeg sidder med en dum fornemmelse af, at du har
spildt en del menneskers tid. Selvfølgelig ikke min, for jeg har jo fået
svarene gratis.
Ove

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 07-03-04 22:43

> [...]
> og andre forsøger at svare. Jeg sidder med en dum fornemmelse af, at
> du har spildt en del menneskers tid. Selvfølgelig ikke min, for jeg

Hvis det skal forstås negativt, så er jeg da vældigt ked af det. Men jeg må
ærligt indrømme, at jeg ikke aner hvad du mener?
Hvis det er fordi jeg ikke har takket for alle svarene, er det fordi jeg
ikke har haft tid endnu - men jeg var faktisk lige på vej til det.
Hvis det er noget andet, er jeg som sagt helt blank - men en forklaring vil
jeg da gerne have?

Men er det ikke reelt tidsspilde at svare på spørgsmål i nyhedsgrupper -
det er vel konceptet. Man stiller et spørgsmål, hvis man har noget på
hjertet. Hvis folk så har noget at bidrage med, spilder de lidt tid, og
svarer/kommenterer på spørgsmålet. Til gengæld kan de så stille spørgsmål,
når de har noget på hjertet. Give and take?

/Kasper Hansen

Fra : Erik Aalund

Dato : 08-03-04 13:26

> Hvis det skal forstås negativt, så er jeg da vældigt ked af det. Men jeg

> ærligt indrømme, at jeg ikke aner hvad du mener?

Min tid har du i hvert fald ikke spildt. Det er jo hvad nyhedsgrupperne er
til for.

mvh
Erik

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 07-03-04 23:00

Tak for alle svarene.
Jeg kan se at I er ret enige om at Politikens bøger om foto er et "must",
så dem vil jeg fluks investere i. Og jeg beholder nok også det gamle EOS500
kamera.
Jeg vender nok snart tilbage med flere begynderspørgsmål...!

/Kasper Hansen