Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Ixus V3
Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 07-03-04 10:27

Hey....

Jeg står og "mangler" et kamera til fx. at fotograferer akvariefisk.....

Jeg har undersøgt begreberne lidt, og har konkluderet at lukketiden er
vigtig, hvis man vil nå at fange fisken før den er svømmet forbi.... Er
dettte korrekt forstået..??

Jeg står lidt og overvejer Canon Ixus III... Er det et ok camera.... Både
allround, men også til fiske-fotografier..??

/ANders

Fra : Jan F.

Dato : 07-03-04 11:00

"Anders T. Pedersen" <torstens@postkasse.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg står lidt og overvejer Canon Ixus III... Er det et ok camera.... Både
> allround, men også til fiske-fotografier..??

Det vigtigste når du skal fotografere akvariefisk er at din er i besiddelse
af en ekstern blitz, derfor vil de fleste digicams være uegnede til dette
formål. Et DSLR er absolut at foretrække, samt en til tre blitz'e der er
styret trådløst, men det koster en formue. Jeg har taget udmærkede
akvariefotos med et Canon G3 og en ekstern blitz, det vil være mit bud på et
minimums krav til udstyr.

Jan F.

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 09-03-04 22:00

Hej,

Jeg har et IXUS400, som vel måske er en efterfølger til det du snakker om...
?
Med det har jeg også prøvet at tage et par test-skud ind i akvariet... vel
at mærke med alt slået til fuld auto i kameraet.
Du kan se et billede her f.eks:
www.boogies.dk/fisk.jpg
Det er lidt tungt, da jeg ikke har behandlet det på hverken den ene eller
anden måde.....

Alt i alt har jeg måske fået taget 20 billeder ind i akvariet, og jeg vil
mene af mindst 5 af billederne er lige så brugbare som ovenstående. (Hvis
altså det er brugbart nok for dig/jer .... det er for mig).

/Dennis

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-03-04 11:34

Hej

Anders T. Pedersen wrote:
> Jeg har undersøgt begreberne lidt, og har konkluderet at lukketiden er
> vigtig, hvis man vil nå at fange fisken før den er svømmet forbi.... Er
> dettte korrekt forstået..??

Ikke helt. Lukketiden skal dog ikke være for lang, da fiskens bevægelse
ellers vil gøre den sløret. Hvis du vil tage et billede af fisken når du
vil, så er det afgørende hvor lang tid der går fra du trykker helt ned
på udløseren til billedet er taget. Og der er kompaktkameraer de rene
skildpadder i forhold til (D)SLR.

Jeg har i løbet af det seneste taget omkring 1000 billeder af mit
akvarie og udbyttet pr 100 billeder bliver da større og større.

Hvilket kamera du bruger er nok ligegyldigt, da fisken sjældent er der
hvor du gerne vil have den. Hvis du laver en pludselig bevægelse, så gør
fisken også og uanset hvor hurtigt dit kamera er, så er fisken væk. Så
der findes ikke noget kamera der er specielt bedre egnet end andre kameraer.

Så metoden med akvariefotografering er langt vigtigere end hvilket
kamera du har. Og uden at det koster en bondegård er det først og
fremmest vigtigt at vandet er rent og at glasset også er rent.

Når det kommer til kameraet, så er lukketider på 1/100 eller hurtigere
at foretrække (det kan alle). Autofokus på et kompaktkamera kan du godt
glemme. Sæt blænden til at være så lille som muligt/på et så højt tal
som muligt. Det skulle give en bedre dybdeskarphed og da den mindste
afvigelse af vinklen på 90 grader til akvariet forværrer afbøjningen af
lyset, så ønsker du at opnå en så høj dybdeskarphed som muligt. Hold dig
samtidg på en så lav iso som muligt for at billeder er så rene som muligt.

Ovenstående med høj blænde/lav iso/hurtig lukketid kræver masser af lys.
Som Jan F. også siger, så ville et overtal af eksterne blitze være
sagen, men ellers kan en, to eller tre 500watts byggespot også hjælpe
godt. Dem kan du nemlig placere sådan at de ikke giver genskind i
billedet. Lysstyrken kan du nu justere med lukketiden/iso.

Dertil så vil et stativ til kameraet være en fordel. Ikke mindst en
computer samt software til automatisk at styre kameraet. Så har du to
muligheder. Enten at stille fokus automatisk og skyde løs på et fast
fikspunkt eller stille manuel fokus og igen stille kameraet på et fast
fikspunkt. Nu lader du softwaren styre dit kamera og så tager du et
billede hvert 5 sekund. Billedet gemmer du automatisk på PC'en uden brug
af hukommelseskortet. Så løber du nemlig først tør for flere billeder
når batterierne er tommer/harddisk er fuld. Fordelen ved manuel fokus er
at vandet kan snyde den automatisk fokus og derfor få du ikke den
skarphed du kunne ønske dig. Omvendt skal du satse på at fisken(e)
kommer lige der hvor du gerne vil have taget billedet.

Når alt det er nævnt, så kommer vi til kameraet og medmindre du giver en
formue for DSLR + tilbehør, så kan det næsten være ligemeget hvilket
kamera du vælger. Intet kompaktkamera er hurtigt nok til at lave alle
automatiske indstillinger inden fisken er væk og derfor er vejen frem at
bruge manuelle indstillinger, eksperimentere med selve kameraet og ikke
mindst tage tonsvis af billeder. Du skal derfor gå efter et
kompaktkamera hvor *alt* kan indstilles manuelt. Derudover vil jeg råde
dig til et der har en batterikapacitet der siger spar to. Da jeg
startede med at tage billeder af fiskene kunne jeg bruge 2-3% af alle
billederne. I dag er jeg oppe på 5-10%. Så for bare at få lidt brugbart,
så er det ikke helt af vejen at skyde 2-300 billeder i rap.

> Jeg står lidt og overvejer Canon Ixus III... Er det et ok camera.... Både
> allround, men også til fiske-fotografier..??

Jeg kender det ikke, men har et Canon A70 og formoder, at det kan det
samme med hensyn til manuelle indstillinger. At foretage
akvariefotografering med alle automatisk styring af alle parametre er
næsten umulig.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 07-03-04 11:44

Hej Karsten og Jan....

Det lyder ikke til at jeres løsninger er til at købe for penge... IXUS´en
kan jeg få for 2000-2500 kr...

Har prøvet at eksperimenterer med mine forældres Kodak DX3600, og
resultaterne synes jeg egentlig er ok:
http://akvariesiden.dk/forum/read.php3?f=7&i=9004&t=9004

Dog er det som du (karsten) siger, kun få billeder der bliver gode....Tror
jeg har kastet hver 30 billede i papirkurven...

/Anders

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-03-04 11:55

Hej

Anders T. Pedersen wrote:
> Det lyder ikke til at jeres løsninger er til at købe for penge... IXUS´en
> kan jeg få for 2000-2500 kr...

Ork jo, men det kræver blot, at du tager endnu flere billeder før du får
et flot resultat. Du kan se på min hjemmeside og der ligger billeder
taget med henholdsvis Canon A70 og Olympus C4000 uden andet end selve
kameraet.

> Har prøvet at eksperimenterer med mine forældres Kodak DX3600, og
> resultaterne synes jeg egentlig er ok:
> http://akvariesiden.dk/forum/read.php3?f=7&i=9004&t=9004

Det er de også. Men du har sikkert også taget mange eller også har du
været heldig.

> Dog er det som du (karsten) siger, kun få billeder der bliver gode....Tror
> jeg har kastet hver 30 billede i papirkurven...

Det passer jo også meget godt med de 3%. Derfor vil det også være rart
med et kamera, som du bare tilslutter til computeren og så lader du
computeren passe kameraet. 500 billeder senere kigger du billederne
igennem og vælger dem du kan bruge. Fordelen ved dine fisk er at de har
deres faste tilholdssteder og derfor stiller du kameraet på et fast
fikspunkt med manuel fokus og så tror jeg faktisk, at du nok skal få
nogle gode billeder.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-03-04 13:20

"Anders T. Pedersen" <torstens@postkasse.net> wrote in message

> Det lyder ikke til at jeres løsninger er til at købe for penge... IXUS´en
> kan jeg få for 2000-2500 kr...

Du får meget mere kamera for pengene, hvis du i stedet kigger lidt på
A70/A80, der burde ligge inden for dit budget.

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 1D Mark II, så ingen nye billeder)