Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
G3 obj.
Fra :

Dato : 06-03-04 15:20

Hej til gruppen.
Mit G3 har følgende obj. 7,2-28mm f 1:2-3 .
Hvilke obj. data er sammenligenelige med ovenstående til D30 ell 300D?

Hilsen Henrik

Fra : HCS [4000]

Dato : 06-03-04 15:41

Brændvidden svarer til 35-140mm omregnet til 35mm format. Du kan ikke
sammenligne med D30 300D da det er kameraer og ikke objektiver. men hvis du
sætter et objektiv på et af disse kameraer skal det være et 22-88 for at
blive det samme, da de to kameraer har en faktor på 1,6.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

-------------

Fra :

Dato : 06-03-04 17:12

Lige hvad jeg manglede!
takker
Henrik

Fra : PJ

Dato : 06-03-04 18:19

"HØ" <hh@city.dk> skrev i en meddelelse
> Hej til gruppen.
> Mit G3 har følgende obj. 7,2-28mm f 1:2-3 .
> Hvilke obj. data er sammenligenelige med ovenstående til D30 ell 300D?

Jeg har læst og læst men forstår desværre stadig ikke...
Hvad betyder og hvad kan man bruge disse oplysninger til, der står på
objektivet,
på mit G1 står der: 7-21 mm 1:2.0 - 2.5

Har det ikke noget med lysgennemstrømningen at gøre, og hvis det har,
vil et
1:2.0 objektiv kun sende halvdelen at lyset igennem til sensoren , (er
det ikke lige lovlig lidt?)
eller, eller, eller?

Jeg prøver virkelig at fatte betydningen af alle dissse begreber i
fotoverdenen,
men det er vist ligesom at lære at spille efter noder, umuligt for mig
:-<

Mvh.
Peter

Fra : HCS [4000]

Dato : 06-03-04 19:05

Det er to forskellige begreber.

Det der skrives som 7-21mm er brændvidden. 7mm er widevinkel - 21mm er tele
(omregnet til alm. 35mm format vil det svare til ca 34-102mm). Eller sagt på
en anden måde: Hvor meget af motivet kommer med på billedet.

Det der skrives som f/2-2.5 er største blænde ved henholdsvis widevinkel og
tele. Sagt med andre ord, hvor stort 'hullet' der skal lukke lyset ind til
censoren/filmen, kan blive.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

Fra : PJ

Dato : 06-03-04 19:12

> [...]
widevinkel og
> tele. Sagt med andre ord, hvor stort 'hullet' der skal lukke lyset ind

Ok, mange tak, jeg begynder at se hvad det handler om,
meeen hvad er 35mm et udtryk for, filmens bredde?

Er brændvidden afstanden fra objektivets yderste glas
til sensoren eller filmen, altså den afstand objektivet kan bevæge sig?

Mvh.
Peter

Fra : HCS [4000]

Dato : 06-03-04 19:23

Det kalder man det format som er mest almindeligt for film med negativer på
24x36mm

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*
-------------

Fra : PJ

Dato : 06-03-04 19:37

"HCS [4000]" <hcstune-no-spam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Det kalder man det format som er mest almindeligt for film med
negativer på
> 24x36mm

Mange tak,
og tak for tålmodigheden

Mvh.
Peter

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-03-04 19:41

"PJ" <ano@qwe.qw> skrev i en meddelelse
> Er brændvidden afstanden fra objektivets yderste glas
> til sensoren eller filmen, altså den afstand objektivet kan bevæge sig?

Nej, afstanden mellem brændpunkt (hvor det står skarpt på sensor eller film)
og objektivets optiske midtpunkt er
brændvidden. Det er måske umiddelbart kryptisk, men så må du ty til en
grundbog. En ide: er du langt væk fra et emne, er "brændvidden" kort, men
synsvinklen stor.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : PJ

Dato : 06-03-04 19:49

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> brændvidden. Det er måske umiddelbart kryptisk, men så må du ty til en
> grundbog. En ide: er du langt væk fra et emne, er "brændvidden" kort,

Mange tak....

Mvh.
Peter