Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
4Gb microdrive til 2.500,- SKØNT
Fra : alexander

Dato : 04-03-04 15:31

Hej

Som mange andre har jeg været en tur i byen efter en Creative Muvo2 4Gb.

http://www.pcconsultant.com/microdrive.htm

Jeg fulgte anvisningerne på nettet og 5 min efter at jeg havde den i hånden
sad jeg med mit nye microdrive.

Kortet røg i mit 10D og blev formateret fint.

999 billeder i STOR
606 billeder i RAW

Hastigheder:
8 billeder skudt i rækkefølge i RAW. Tid målt fra sidste billede til endt
lagring.
512mb Sandisk CF 34s.
4GB Hitachii 48s.

Jeg er meget tilfreds og det spiller perfekt.

/alexander

Fra : Henrik

Dato : 04-03-04 20:09

On 04/03/04 15:31, in article
L4H1c.104369$jf4.6272548@news000.worldonline.dk, "alexander"
<nogen@microsoft.dk> wrote:

> [...]
> 512mb Sandisk CF 34s.
> 4GB Hitachii 48s.
>
> Jeg er meget tilfreds og det spiller perfekt.

Hej Alexander,

Jeg troede faktisk at dit microdrive ville være lige så hurtigt, jeg prøvede
lige selv den samme test med et 1GB PQI kort, tog 9 billeder i raw+jpeg i
mellem kvalitet, det 27 sekunder, tid målt fra sidste billede til endt
lagring, samme fremgangs måde som din.

Som jeg så tænkte over, hvor tit tager jeg så 9 billeder lige efter
hinanden, det er sikkert sket et par gange, men om man skal vente 28 sek
eller 50 sek. gør nok ikke den stor forskel, til gengæld gør de 4GB en
forskel, så skal man jo ikke tømme så tit.

Henrik

Fra : Bent F.

Dato : 04-03-04 20:22

Henrik wrote:
> On 04/03/04 15:31, in article
> L4H1c.104369$jf4.6272548@news000.worldonline.dk, "alexander"

Det lyder som en god ide` men hvordan er det med strømforbruget på sådan en
fætter ?
og kan man montere et alm. CF kort i mp3 afspilleren så den kan bruges igen
?

Bent F.

Fra : alexander

Dato : 04-03-04 20:26

Der er en måde til simpelt at installere et CF-kort i afspilleren og der
skal bare søges lidt på nettet.
Det er vigtigt at det gøres rigtigt og at der hentes ny firmware fra det
amarikanske creative site.

Det er en faktastisk idé og det eneste der mangler er lidt hastighed.
Hastigheden er ikke et problem for mig.
Jeg har søgt lidt på nettet og den harddisk der er indbygget i Creative
Muvo2 er en 3600rmp og de fleste
1Gb diske der sælges nu er 4Gb - derfor er der lide forskel i
lagring/læsnings-hastigheder.

Fra : KASO

Dato : 06-03-04 10:39

"alexander" <nogen@microsoft.dk> skrev i en meddelelse
> Der er en måde til simpelt at installere et CF-kort i afspilleren og der
> skal bare søges lidt på nettet.
> Det er vigtigt at det gøres rigtigt og at der hentes ny firmware fra det
> amarikanske creative site.

Det er nu ikke "bare lige" - det er faktisk de færreste CF-kort, der kan
bringes til at virke i Muvo'en - Sandisk samt 1Gb IBM microdrive lader til
at være nemmest at få til at virke. Jeg har ikke haft succes med PQI (256Mb
"alm." + 512Mb Hi-Speed).

Men 4Gb- MD fungerer godt i kameraet!

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 06-03-04 11:13

alexander wrote:

de fleste
> 1Gb diske der sælges nu er 4Gb - derfor er der lide forskel i
> lagring/læsnings-hastigheder.

Ahvaa??

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : alexander

Dato : 06-03-04 15:53

En lille fejl. Der skulle stå:

De fleste 1Gb diske der sælges nu er 4500rmp - derfor er der lidt forskel i
lagring/læsnings-hastighederne.

Til gengæld har den store disk på 4gb en søgningshastighed på 12ms mod de
normale 15ms.

/alexander

"Rasmus Vestergaard Hansen [9000]" <bidsk@-FJERN-yahoo.com> skrev i en
meddelelse news:Wuh2c.55$FB5.49@news.get2net.dk...

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-03-04 11:20

Det er jo kun hvis man skal reviewe billeder at man skal venter de mange
sekunder. Næste billede efter det 9'ende kan jo hurtigt tages indtil hele
bufferen er fyldt.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Tonny

Dato : 04-03-04 20:37

Lyder som en rigtig god ide, nogen som ved om man kan lave trixet på et
Olympus E20 kamera?
/Tonny

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 04-03-04 22:02

Min virker og perfekt.

Nogle der har linket til det med at sætte en lille kort i?

Jan

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 04-03-04 22:23

POKKERS - den virker ikke med mit nye Minolta Dimage A2

Kan nogle hjælpe med et trick?

Jan

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-03-04 22:25

Hej

Jan Emil Christiansen wrote:
> POKKERS - den virker ikke med mit nye Minolta Dimage A2
>
> Kan nogle hjælpe med et trick?

Skal du ikke blot formatere det i kameraet?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 04-03-04 22:46

Nej den vil slet ikke have noget med den at gøre.
Der står også i manualen til kameraet den kan klare 1GB.
Trode da alle nye cams kunne klare en 4GB.

Snydt - æv.

Jan

Fra : Mic Holm

Dato : 04-03-04 22:51

Vil du bytte med 2 1GB kort?

--M

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 04-03-04 23:08

Tja hvorfor ikke. Bedre end et som ikke virker.
Se lige først om det virker til dit cam i manualen

Jeg er fra 2860 Søborg.

Fang mig gerne på info@webmasteren.dk

Jan

Fra : max

Dato : 04-03-04 23:18

"Jan Emil Christiansen"
> Tja hvorfor ikke. Bedre end et som ikke virker.
> Se lige først om det virker til dit cam i manualen
>
> Jeg er fra 2860 Søborg.
>
> Fang mig gerne på info@webmasteren.dk
>
> Jan

Det vil virke, hvis du formaterer i fat16, du kan så bare kun
udnytte 2GB.. En dag kommer der måske firmware update
til dit kamera eller du skifter til nyt så kan du reformatere
og udnytte alle 4GB. Just an idear.. -max-

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 04-03-04 23:42

Takker for tip.
Det skal da prøves.

Jan

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-03-04 23:17

Hej

Jan Emil Christiansen wrote:
> Nej den vil slet ikke have noget med den at gøre.
> Der står også i manualen til kameraet den kan klare 1GB.
> Trode da alle nye cams kunne klare en 4GB.

Ifølge brochuren op Minoltas hjemmeside så æder den 4GB microdrive

http://www.minoltafoto.dk/produkter/catalog/documents/DiMAGE_A2_Spec_Web.pdf

Prøv da at kontakte forhandleren eller Minolta DK

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 04-03-04 23:29

Ja det læste jeg selv før jeg købte kameraet.
Men i papierne som er med står der kun 1GB.

Vil lige undersøge det i morgen.

Jan

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-03-04 23:18

Hej

Jan Emil Christiansen wrote:
> Nej den vil slet ikke have noget med den at gøre.
> Der står også i manualen til kameraet den kan klare 1GB.
> Trode da alle nye cams kunne klare en 4GB.

Ellers prøv at få det formateret til Fat32 i en kortlæser inden du
sætter det i kortet. Har du smidt det direkte fra MP3'eren i kameraet?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 04-03-04 23:37

> Ellers prøv at få det formateret til Fat32 i en kortlæser inden du
> sætter det i kortet. Har du smidt det direkte fra MP3'eren i kameraet?
Ja det har jeg gjort og de 4GB er fint synlige på PCen.

Jan

Fra : MA

Dato : 04-03-04 23:25

> Nej den vil slet ikke have noget med den at gøre.
> Der står også i manualen til kameraet den kan klare 1GB.
> Trode da alle nye cams kunne klare en 4GB.

Det kan Dimage A2 også....!
Ifølge http://www.dpreview.com/news/0310/03102102biggestcfs.asp kan det
ældre Minolta Dimage A1 håndtere 4 GB Microdrive, så det lyder mærkeligt at
A2 ikke kan.
Forudsætningen for at kunne håndtere mere end 2 GB er at kameraets software
understøtter FAT32, men det har du vel checket?
Ifølge Minoltas manual til Dimage A2 på siden
http://www.minoltafoto.dk/produkter/catalog/documents/DiMAGE_A2_Spec_Web.pdf
kan du anvende type I og II CF-kort og Microdrive op til 4 GB. Så hvis du
ikke kan få det til at fungere bør du spørge forhandleren inden du kasserer
løsningen.

Venligst
- MA

Fra : MA

Dato : 04-03-04 23:34

Være i.ø. opmærksom på at Microdrives ikke er driftssikre i højder over 3000
meter...!

Using the Microdrive Above 10,000 FT
The following came directly from IBM Support in answer to a user who was
thinking about using the microdrive on a vacation in Nepal:
The Microdrive does need "AIR" to float the heads and typically above 10,000
ft the mass of the air is too low and the drive requires a pressurized
environment similar to an aircraft or spacecraft. At high altitude the air
bearings begin to loose support from the air molecules needed to provide the
"air bearing" for the Negative Air Bearing Surface (NABS) design of the
head. If this "air bearing" is removed or lowered (as is the case with low
density air at high altitudes) the head damages the media and you could have
loss of data. The drive is vented to maintain equal pressure inside and
outside to provide the air and to maintain the same pressure. This
eliminiates the need for sealed and rigid covers that can tolerate pressure
differences. The OEM Functional specification defines the warranty range for
operating altitude as 3,000 M or 9,000 ft (3ft/M). If the customer is
mountain climbing with a GPS or digital camera above 9,000 ft the drive
might have problems. (Mt Fuji ~ +13,000ft, Mt Raineer ~ +14,000 ft). Please
note, this is the operating environment. Non operation at high altitudes,
including vacuum, have no ill effects on the microdrive. Within passenger
aircraft, the cabin is pressurized to 9-10,000 feet hence the drive would
experience no difficulty operating in an aircraft cruising at 35-45,000 ft !

De max. 10.000 fod = 3048 m gælder også for IBM's bærbare produkter med en
harddisk hvor læsehovedet hviler på harddisken og afstanden bestemmes ved en
luftpude der afhænger at lufttrykket. Fx Thinkpad T, A og X:
http://www-306.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=MIGR-4URSWX
- se "altitude".....

Venligst
- MA

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-03-04 09:59

MA wrote:
> Være i.ø. opmærksom på at Microdrives ikke er driftssikre i højder over 3000
> meter...!

Der er vel forskel på et Hitachi Microdrive og et IBM? eller er der,
det er vist nok Hitachi der bygger IBM's normale harddiske.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Jan

Dato : 05-03-04 09:59

> Der er vel forskel på et Hitachi Microdrive og et IBM? eller er der,
> det er vist nok Hitachi der bygger IBM's normale harddiske.
>
> // Hans
Hitachi har overtaget/købt IBMs Microdrive produktion, så om der står IBM
eller Hitachi på, er ligegyldigt.

Mvh Jan

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 04-03-04 23:41

> [...]
> kan du anvende type I og II CF-kort og Microdrive op til 4 GB. Så hvis du
> ikke kan få det til at fungere bør du spørge forhandleren inden du

Ja jeg har også læst en masse om det. Men i manualen som er med står der kun
1GB.
Håber det er en "fejl 40cm" fra min side.

> Forudsætningen for at kunne håndtere mere end 2 GB er at kameraets
software
> understøtter FAT32, men det har du vel checket?
Nej jeg går ikke så meget op i FAT og det der i fritiden. Arbejder med IT
til hverdag - så når jeg har fri vil jeg kun trykke på knappen og ikke
snakke kodesprog.

Jan

Fra : MA

Dato : 04-03-04 23:41

Måske er løsningen den samme som en der har haft samme problem med et
Minolta Dimage A1:
Citat:
For de, der ikke kan få deres nye 4GB disk til at virke i andre FAT32
kameraer (Minolta A1 for mit vedkommende) er det muligvis pga. Muvo2 har
nogle skjulte partitioner liggende på drevet. F828 er ligeglad - den
formatterer bare råt, men A1 er lidt kræsen. Det er IKKE nok at bruge f.eks.
WinXP disk manager, da den ikke kan se partitionerne. Man kan bruge fdisk
under Win98 eller en anden disk manager som f.eks 7tools Partition Manager
(www.7tools.de) til at klare ærterne - og så har man lige pludselig masser
af plads ;)

Venligst
- MA

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 05-03-04 00:10

Interessant.

Jan

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 05-03-04 17:15

Jeg vil bare lige sige at programmet www.7tools.de virkede.
Nu har jeg 4gb kort - jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Takker for hjælpen jeg har fået.

Skal nogle bruge programmet må de godt få min lincens, da jeg kun skulle
bruge det de 3 minutter det tog at lave en samlet partion.

Jan

Fra : alexander

Dato : 05-03-04 18:18

Hej Jan

Det er alt for fedt!
Tillykke med det.

/alexander

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-03-04 18:26

Hej

Jan Emil Christiansen wrote:
> Takker for hjælpen jeg har fået.

Der kan du bare se. Man skal ikke sådan lige give op

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : MA

Dato : 06-03-04 09:50

> Jeg vil bare lige sige at programmet www.7tools.de virkede.
> Nu har jeg 4gb kort - jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
>
> Takker for hjælpen jeg har fået.

.....Altid godt med en succeshistorie.
Har i.ø. erfaret, at PowerQuest PartitionMagic også kan bruges netop til
Dimage A1 og A2.

Venligst
- MA

Fra : KASO

Dato : 06-03-04 10:42

"MA" <ma_dk@nospamhotmail.com> skrev i en meddelelse

> ....Altid godt med en succeshistorie.
> Har i.ø. erfaret, at PowerQuest PartitionMagic også kan bruges netop til
> [...]

Man kan ganske enkelt køre Fdisk fra Win98 - den løser også problemet.
Herefter kan man blot bruge XP i fremtiden - den skjulte partition er væk,
og det hele fungerer som det skal! (Jeg har selv prøvet "turen" med mit A1)

Fra : Sten Bæk Sørensen

Dato : 05-03-04 10:36

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> writes:

> Der er vel forskel på et Hitachi Microdrive og et IBM? eller er der,
> det er vist nok Hitachi der bygger IBM's normale harddiske.

Hitachi overtog hele IBM's diskdivision for et par år siden, så
grundlæggende er de formentlig ens, bortset fra at der naturligvis er
sket en udvikling siden overtagelsen.

--
Sten Bæk Sørensen

Fra : Jan

Dato : 05-03-04 11:06

"alexander" <nogen@microsoft.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Som mange andre har jeg været en tur i byen efter en Creative Muvo2 4Gb.

Jeg har bestilt mp3 afspilleren på nettet til 2300, har modtagen den i dag,
MEN den er da for fed, jeg kan da ikke nænne at splite den ad *ss* - har
lige smidt 500 MB mp3 filer over på den, ordnet i foldere, den fungerer da
for godt.

Mvh Jan

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 05-03-04 13:22

On Fri, 5 Mar 2004 11:05:48 +0100, "Jan"
<jan.nyhedsgruppesvar@mail.dk> wrote:

> [...]
>lige smidt 500 MB mp3 filer over på den, ordnet i foldere, den fungerer da

Du kan da bare smide et mindre (og billigere) CF-kort i afspilleren og
stadig bruge de 4 GB i kameaet - hvis det var formålet.

En 4 GB MP3-afspiller til 2.300 kroner er jo ikke specielt billigt
(når du kan få 20 GB for 2.200 kr.)

KS

Fra : JoOngle

Dato : 05-03-04 20:42

<kelds@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> En 4 GB MP3-afspiller til 2.300 kroner er jo ikke specielt billigt
> (når du kan få 20 GB for 2.200 kr.)
>
> KS

Det er da rigtig, men den er jo MEGET lille i forhold til 20Gb mp3
afspillerne...

Og hvis jeg skulle vælge en 4 Gb afspiller - ville jeg nok vælge
Apple MINI Ipod da den er langt pænere, omtrent samme pris
og kæmpestort display med god oversigt og kalender/time-manager.

Indeholder næsten samme drev, men beware. ...der er vissnok
IKKE smart at pille ud et hitachi drev fra Ipod'en da den
vissnok skal mangle CF-modus og kun køre IDE mode :/

/JoOngle

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 05-03-04 21:58

On 5 Mar 2004 20:41:51 +0100, "JoOngle" <joongle@nospamInnocent.com>
wrote:

>Det er da rigtig, men den er jo MEGET lille i forhold til 20Gb mp3
>afspillerne...

Ikke ret meget, når man tager i betragtning, at der er 5 gange så
meget plads: Muvo fylder 66 x 66 x 20 mm - Creative Jukebox er 46 mm
højere, 10 mm bredere og 2 mm tykkere. Men alt er jo relativt

KS