Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Digital zoom og opløsning
Fra : John

Dato : 04-03-04 11:10

Hvis man har 6 Mpix og 3 gange digital zoom, svare det så til 6/3 = 2 Mpix ?

/Johnny

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-03-04 11:29

John wrote:

> Hvis man har 6 Mpix og 3 gange digital zoom, svare det så til 6/3 = 2 Mpix ?

Læs her: http://www.photo-gallery.dk/zoom_faq/zoom.html - hvis
du klikker på de små billeder, så kan du se billedets data.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jørgen J.

Dato : 05-03-04 17:46

Johnny skrev:
> Hvis man har 6 Mpix og 3 gange digital zoom, svare det så til 6/3 = 2 Mpix
?

Jeg har ikke forstand på det, men umiddelbart vil jeg gætte på, at det
svarer til et udsnit på 1/3 af billedet på hvert led således, at det skulle
svare til 6/(3x3)=0,67 Mpix. Jeg har ikke fået set på Niel's billeder endnu,
de indeholder muligvis svaret på om det er rigtigt.
Jeg har imidlertid 4 x digital zoom på mit kamera, som jeg stort set aldrig
har brugt, og her var der da en lejlighed til at prøve det og få eftervist
min ovennævnte forventning. Det viste sig at billedbehandlingstiden i
kameraet var forøget med fuld digital zoom, og stor var min overraskelse, da
det viste sig at billederne med og uden digital zoom indeholdt nøjagtig det
samme antal pixels. Der sker altså en (uønsket) resampling i mit kamera, som
jeg desværre ikke kan slå fra.
Jeg fik altså ikke eftervist mit gæt, men mon ikke der er andre der let kan
gøre det ?
Venlig hilsen
Jørgen