Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad er de her pletter
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 01-03-04 20:48

Hej

Jeg har nu oplevet de her pletter så snart jeg tager billeder i en
sportshald eller lagerhald.

http://www.feddersen.dk/images/pletter.jpg (30kb)

Er det genskind fra betonen eller sådan noget? I samme hald kunne jeg
tage billeder i en anden retning uden disse pletter. Det er heller ikke
skidt på linsen. De sidder heller ikke samme sted selvom jeg har stået
nogenlunde samme sted.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jens Christensen

Dato : 01-03-04 20:50

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
> [...]
> tage billeder i en anden retning uden disse pletter. Det er heller ikke
> skidt på linsen. De sidder heller ikke samme sted selvom jeg har stået

Hej !
Jeg har tidligere spurt om det selv samme med mit Canon A70
Det er støv i luften, eller fugt der reflekterer din flash. Det vil hjælpe
hvis du benytter en xtern flash.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 01-03-04 20:57

Hej

Jens Christensen wrote:
> Jeg har tidligere spurt om det selv samme med mit Canon A70
> Det er støv i luften, eller fugt der reflekterer din flash. Det vil hjælpe
> hvis du benytter en xtern flash.

Ok, sjovt jeg aldrig har oplevet det før med noget andet kamera. Mit er
også et A70, så mon det er noget der ligger til modellen?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Dag Stinus

Dato : 01-03-04 21:16

> Hej

> Ok, sjovt jeg aldrig har oplevet det før med noget andet kamera. Mit er
> også et A70, så mon det er noget der ligger til modellen?

Jeg har et Fujifilm FinePix A203 og har - desværre - præcis samme pletter på
mine indendørsbilleder af min søn der spiller fodbold. Øv. Det må være fordi
blitzen er så tæt på objektivets akse at støvpartiklerne reflekterer lyset
direkte i objektivet.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : Jens Christensen

Dato : 01-03-04 23:36

> Hej

> Ok, sjovt jeg aldrig har oplevet det før med noget andet kamera. Mit er
> også et A70, så mon det er noget der ligger til modellen?

Tvivler, tror mere det er et generelt problem for pocket-kameraer...
Jeg blev utrolig arig da jeg kunne kasere 100 billeder fra bilmessen i
Herning sidste år...
Det eneste man kan gøre er vel at slukke for ens blitz når man er i haller,
eller andre lokaler hvor det kan være støvet...

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-03-04 23:57

Jens Christensen wrote:

> Tvivler, tror mere det er et generelt problem for pocket-kameraer...
> Jeg blev utrolig arig da jeg kunne kasere 100 billeder fra bilmessen i
> Herning sidste år...

Er der en som har et billede, der er et flot motiv, og hvor alt
er godt lige bortset fra de famøse pletter, så vil jeg gerne
låne det pågældne billede til et FAQ...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per Bau \(erstat inv~

Dato : 01-03-04 23:59

> Er der en som har et billede, der er et flot motiv, og hvor alt
> er godt lige bortset fra de famøse pletter, så vil jeg gerne
> låne det pågældne billede til et FAQ...?

Flot og flot. Men med en fin forklaring på hvad der sker.
http://home.fujifilm.com/products/digital/shooting/flash.html

/Per

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-03-04 10:39

"Per Bau (erstat invalid med com)" wrote:

> Flot og flot. Men med en fin forklaring på hvad der sker.
> http://home.fujifilm.com/products/digital/shooting/flash.html

Jeg ved godt hvad der skaber problemet, og jeg ved også hvordan
det skal forklares, så alle kan forstå årsagen, og hvad der kan
gøres for at undgå problemet, jeg mangler blot et billedeeksempel
som illustrerer problemet/fejlen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 02-03-04 10:44

Hej

Niels Ebbesen wrote:
> [...]
> det skal forklares, så alle kan forstå årsagen, og hvad der kan
> gøres for at undgå problemet, jeg mangler blot et billedeeksempel

Du må gerne tage mit eksemplar.

mvh
Karsten

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-03-04 11:09

Karsten Feddersen wrote:

> Du må gerne tage mit eksemplar.

Det er ok, hvis der ikke kommer andre og bedre bud, for dit
billede har desværre en skæv og rodet baggrund, og så virker
det lidt uskarpt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 02-03-04 11:26

Hej

Niels Ebbesen wrote:
> Det er ok, hvis der ikke kommer andre og bedre bud, for dit
> billede har desværre en skæv og rodet baggrund, og så virker
> det lidt uskarpt.

Jeg skal lige se hvad der ellers er. Billedet er blot et af mange, men
det havde ingen personer på sig, så derfor blev det valgt. Du må også
gerne få originalen, så kan du selv rotere og gøre ved.

mvh
Karsten

Fra : Jens Christensen

Dato : 02-03-04 09:58

> Er der en som har et billede, der er et flot motiv, og hvor alt
> er godt lige bortset fra de famøse pletter, så vil jeg gerne
> låne det pågældne billede til et FAQ...?

Jeg vil gerne kigge efter et og sende et til dig når jeg kommer hjem...Det
bliver engang efter kl. 16.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Henrik

Dato : 01-03-04 22:14

> Hej
>
> Jeg har nu oplevet de her pletter så snart jeg tager billeder i en
> sportshald eller lagerhald.

Hej - samme problem her med IXUS 400 - jeg har også kun oplevet det i en
hal.

Mvh
Henrik

Fra : Mic Holm

Dato : 01-03-04 22:21

Nu er der jo det med en hal, at blitzen ikke kan nå mere end 5-10 meter,
afhængig af kamera. Derfor prøver den virkelig at fyre den af, og blitzer
alt hvad den kan. Lige meget hjælper det, hvis du er i en sportshal, hvor
den lille bitte blitz ikke har en chance, så det absolut eneste der kommer
ud af det, er veloplyst støv.

Slå den fra.

--M

Fra : F. Larsen

Dato : 01-03-04 23:47

Prøv at se på disse sider:

http://www.ixus-world.de/index.htm?software/software.htm

Wenn ich mit Blitzlicht fotografiere sind teilweise seltsame Sterne/Flecken
auf den Bildern. Was mache ich falsch?

Durch die kleine Gehäusegröße sitzt der Blitz der IXUS-Serie
konstruktionsbedingt sehr nahe am Objektiv und damit sehr nahe an der
optischen Achse der Kamera. Im Raum vorhandener Staub oder andere
Schwebekörper in der Luft (Regen, Schneeflocken, ...) werden beim Einsatz
des Blitzes angestrahlt und reflektieren das Licht direkt in die Linse der
IXUS. Diese Reflexionen erscheinen dann als unschöne Flecken auf den
Bildern. Bis auf Staubwischen kann man gegen diesen Effekt leider nichts
ausrichten. Zum Trost sei allerdings gesagt, das auch andere Ultrakompakte
Kameras mit diesem Problem zu kämpfen haben.

Om end teksten er på tysk, så ser det ud til at være forklaringen med
blitzen der er for tæt på objektivet. Jeg har selv både en Ixus V og en Ixus
400 og begge har samme problem. Et billede taget i en drypstenhule i Østrig
var også fyldt med hvide pletter, og der var luften ikke støvet, nærmere
fugtig.

mvh
Frank Larsen

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 01-03-04 23:49

> [...]
> nogenlunde samme sted.
>
> --
> Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen

Støv på linsen.
Har det samme prob når jeg ikke har været påpasselig med at holde linsen på
kameraet støvfrit.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Jens Christensen

Dato : 02-03-04 10:02

"Aragorn Elessar" <aragorn@welles.dk> wrote in message
> "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message

> Støv på linsen.
> Har det samme prob når jeg ikke har været påpasselig med at holde linsen

> kameraet støvfrit.

Tror jeg ikke det er !
Jeg har (havde) i hvert fald ikke støv på min linse, det tjekkede jeg flere
gange!

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 02-03-04 12:46

--
Venlig hilsen / Best regards

"Aragorn Elessar" <aragorn@welles.dk> skrev i en meddelelse

> Har det samme prob når jeg ikke har været påpasselig med at holde linsen

> kameraet støvfrit.

Hej

Det er ikke støv på linsen, men støv i luften, der bliver meget kraftigt
overbelyst af blitzen, så det derved fremkommer meget tydeligt !

Men Ebbesen laver en forklaring, så alle vi dumme kan finde ud af hvad det
er der sker

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-03-04 14:17

"www.analogfoto.dk / L Langgaard" skrev
> Det er ikke støv på linsen, men støv i luften, der bliver meget kraftigt
> overbelyst af blitzen, så det derved fremkommer meget tydeligt !

Det kan faktisk godt være støv på selve linsen også.
Det ses nu tydeligst på om pletten eller pletterne
optræder samme sted hver gang. En anden og
væsentlig faktor er objektivernes umådelig store
dybdeskarphed som følge af den korte brændvidde.
De oplyste støvpartikler befinder sig meget tæt
på objektivet. De har alle dage været med på billederne men
fordi de nu bliver gengivet skarpt / næsten skarpt
lægger man mærke til dem.
På et 24x36 kamera virker de bare kontrast-reducende.
En modlysblænde enter til blitzen eller objektivet vil
fjerne hovedparten af disse pletter, så længe man ikke
blitzer i noget reflekterende: Vinduer, spejle, sølvtøj etc.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-03-04 14:32

Peter Schrøder wrote:

> [...]
> fjerne hovedparten af disse pletter, så længe man ikke
> blitzer i noget reflekterende: Vinduer, spejle, sølvtøj etc.

Sidst der ver en tråd om emnet, der skrev jeg flg.:

Det kan jeg hurtigt forklare, det skyldes tre faktorer:

1). Digicams har stor dybdeskarphed
2). Den indbyggede blitz sidder lige ved siden af objektivet
3). Små støvpartikler der svæver i luften

De små støvpartikler befinder sig rimmelig tæt på objektivet,
hvor de bliver ramt af blitz'ens lys fordi den sidder lige ved
siden af objektivet, støvpartiklerne er dog så tæt på objektivet,
at de kun bliver tegnet halvskarp, derfor fremstår de som en
stor lys difus plet.

Løsningen er at undlade at bruge den indbyggede blitz, og i
stedet bruge en løs blitz.

Og støv på/i objektivet og på CCD-chipen ser anderledes ud, der
kan ses eksempler på dette på flg. liks:
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=63075

Hvis støvkornet sidder på et linseelement inde i objektivet, så
kan det gi' en relativ stor defus skygge, som kun bemærkes når
man fotograferer himlen eller en lys ensfarvet flade.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen