Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Anbefaling af kamera
Fra : James Avery

Dato : 01-03-04 18:55

Hej,

Jeg søger nogle gode råd ifm.anskaffelse af et godt kamera. Det skal
nævnes, at jeg ikke har nogen som helst erfaring med fotografi.

Sagen er den, at min kæreste og jeg er blevet grebet lidt af at lave
fancy modelbilleder af hende -- men desværre bliver resultaterne med mit
gamle 400 kroners kamera ikke særlig tilfredsstillende. Specielt bliver
farverne kedelige, blitzen lyser det nærmeste helt op mens resten er
mørkt, og.. fik jeg nævnt, at farverne bliver dårlige og belysningen
ujævn, kold og grå? :)

Jeg søger altså et kamera, som kan tage gode indendørs
"menneske-billeder", gerne under forskellige lysforhold. Det er ikke så
vigtigt, om det er digitalt eller analogt, men kvaliteten af billederne
og farverne er til gengæld rigtig vigtig. Det ville også være utroligt
rart, hvis man ikke i så høj grad var afhængig af blitz, eller at den i
det mindste gav et mere naturligt lys?

Det er jo alt sammen meget løst formuleret, men jeg håber, I alligevel
kan hjælpe mig her. Jeg forestiller mig at ville investere mellem 2.000
og 4.000 kroner. Alle råd modtages med stor glæde!

På forhånd mange tak!

--
Med venlig hilsen,
James Avery <avery-ved-korporationen.dk>

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-03-04 20:54

In article <c1vu3a$105r$1@news.cybercity.dk>, James Avery wrote:
> [...]
> kan hjælpe mig her. Jeg forestiller mig at ville investere mellem 2.000
> og 4.000 kroner. Alle råd modtages med stor glæde!

Hvis det er digitalt, så hedder det Canon EOS 300D til ca.
9-10.000 kr med objektiv hvis du kan finde et (til den pris
kan Canon slet ikke følge med efterspøgslen, selvom kameraet
er 6 mdr gammelt). Det har du ikke råd til.

Alternativet er et filmkamera, gerne spejlrefleks. Her kan
mærker som Nikon, Canon og Minolta nævnes. De findes i dag
som pakkeløsninger til omkring et par tusinde med objektiv.

Bingo Foto har eksempelvis Canon EOS 3000N m 35-80mm objektiv
til kr 1599,- Kender det ikke selv da jeg har 300D, den digitale
bror, og aldrig har haft filmkamera i nyere tid.

En ting spejlrefleks (digitalt eller analogt) kan give dig som
et normnalt digicam ikke kan er et motiv der står skarpt, og en
baggrund der er sløret og ikke stjæler opmærksomhed.

Men ellers giver et digicam på 2-3 mpix til 2-3000 kr rimelige
billeder, og her kan du redde problemer med forkerte farver
etc.

Jeg kan også anbefale en 500W halogenlampe til 100kr i byggemarkedet
fremfor en blitz. Den har dog koldt lys, og jeg ved ikke hvilket
filter du skal have foran for at det løser problemerne.

Fra : fam. Ager

Dato : 01-03-04 21:29

"James Avery" <avery@fjerntilogmedpunktum.korporationen.dk> skrev i en
meddelelse news:c1vu3a$105r$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> vigtigt, om det er digitalt eller analogt, men kvaliteten af billederne
> og farverne er til gengæld rigtig vigtig.

Så hedder det spejlrefleks.

Det ville også være utroligt
> rart, hvis man ikke i så høj grad var afhængig af blitz, eller at den i
> det mindste gav et mere naturligt lys?

så skal du have nogle gode lysstærke objektiver.Helst ikke blændetal over f
2,0..men disse er sjældendt nok, du kan jo lave et hjemme studio..med
arbejslamper og prøve dig frem med forskellige filtre,som vil ændre
lyset....
hvis du ikke vil dette, så hedder det en godblitz....

Jeg forestiller mig at ville investere mellem 2.000
> og 4.000 kroner. Alle råd modtages med stor glæde!

Du kan komme rimeligt langt hvis du vil købe brugt analoge kameraer....
men husk at du ikke selv kan fremkalde ligeså nemt som digitalt!!!! det
kræver jo lidt mere at fremkalde på den gode gammeldags måde....

held og lykke

torben

---
T-man

Fra : James Avery

Dato : 02-03-04 08:02

fam. Ager wrote:

> Så hedder det spejlrefleks.

Det ser jo unægtelig sådan ud, også fra det andet svar. I hvert fald
inden for min prisklasse. :)

> [...]
> lyset....
> hvis du ikke vil dette, så hedder det en godblitz....

Nyttigt. Hvis jeg vil vente lidt med arbejslamper og filtre, hvad er da
kriteriet for en god blitz? Kan du måske anbefale nogen?

> Du kan komme rimeligt langt hvis du vil købe brugt analoge kameraer....

Ja, jeg har opdaget dk.marked.privat.foto. :) Dog finder jeg det svært
som novice at skille skidt fra kanel. Blot afkodning af kameraets
specifikationer/"nøgletal" er problematisk for mig, selv når jeg googler
på de udbudte kameraer.

Ville du evt. kunne nævne et par kameraer af god kvalitet (til formålet)
inden for prisrammen? Eller evt. give et par pointers til hvad, jeg
primært bør være opmærksom på? (F.eks. objektivs blændetal ifm.
lysfølsomhed, osv.)

> men husk at du ikke selv kan fremkalde ligeså nemt som digitalt!!!! det
> kræver jo lidt mere at fremkalde på den gode gammeldags måde....

> held og lykke

Jeg siger tusinde tak!

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 05-03-04 14:58

James Avery wrote:

> [...]
> inden for prisrammen? Eller evt. give et par pointers til hvad, jeg
> primært bør være opmærksom på? (F.eks. objektivs blændetal ifm.

Hvis du tager et kig i dk.marked.privat.foto er der en der sælger et
Canon EOS 5 inkl en Speedlite 430EZ flash til 1700,-

Det skulle vist være et ganske fremragende kamera - især til den pris.
Se en omtale af det her http://www.photo.net/canon/eos5

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : @fjernindtilpunktum.~

Dato : 05-03-04 18:07

Rasmus Vestergaard Hansen [9000] wrote:

> [...]
> Canon EOS 5 inkl en Speedlite 430EZ flash til 1700,-
>
> Det skulle vist være et ganske fremragende kamera - især til den pris.

Tak for tippet!

Efter at have læst siden igennem synes jeg det ser rigtig, rigtig godt
ud, og så passer det endda til min pengepung. Så der er sendt et tilbud
afsted til Bent fra Aarhus. :)

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 06-03-04 00:55

@fjernindtilpunktum.korporationen.dk> > wrote:

> Tak for tippet!

Det var så lidt

> Efter at have læst siden igennem synes jeg det ser rigtig, rigtig godt
> ud, og så passer det endda til min pengepung. Så der er sendt et tilbud
> afsted til Bent fra Aarhus. :)

Håber du får det. Held og lykke med det.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : fam. Ager

Dato : 02-03-04 12:48

> [...]
> farverne kedelige, blitzen lyser det nærmeste helt op mens resten er
> mørkt, og.. fik jeg nævnt, at farverne bliver dårlige og belysningen

prøv at læse lidt længere oppe, indlægget om resultat emd 500watts
arbejdslamper.....Så det kan godt lade sig gøre billigt!!!

torben

---
T-man

Fra : James Avery

Dato : 05-03-04 18:12

fam. Ager wrote:

> prøv at læse lidt længere oppe, indlægget om resultat emd 500watts
> arbejdslamper.....Så det kan godt lade sig gøre billigt!!!

Jeg har gemt hele tråden - det ser jo ud som om, at det alt sammen kan
løses ved lidt snilde!

Fra : fam. Ager

Dato : 05-03-04 19:10

"James Avery" <avery@fjernindtilpunktum.korporationen.dk> skrev i en
meddelelse news:c2acv2$2uha$2@munin.diku.dk...

> Jeg har gemt hele tråden - det ser jo ud som om, at det alt sammen kan
> løses ved lidt snilde!

hej James

ja intet er umuligt,bare man bliver ved med at prøve sig frem......Held og
lykke med jeres fotografering,,Ser frem til at se noget fra Jer på en af
foto siderne...

m.v.h.

torben ager

---